۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
  • کد خبر: 303301
ارزیابی مکانیزه عملکرد کارکنان پژوهشگاه نفت

عملکرد کارکنان پژوهشگاه صنعت نفت به‌صورت مکانیزه ارزیابی می‌شود و حفظ، پایش و روزآمد کردن استانداردها از برنامه‌های امسال این مجموعه خواهد بود.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، احمد فرمهینی، معاون برنامه‌ریزی پژوهشگاه صنعت نفت به شعار پارسال این مجموعه با عنوان «چابک‌سازی سازمانی» اشاره و اظهار کرد: پروژه برنامه راهبردی پژوهشگاه به‌منظور اجرایی کردن برنامه‌ها و دستیابی به اهداف کلان پژوهشگاه تدوین شد که بر این اساس برنامه‌ها در معاونت برنامه‌ریزی با عناوین طراحی و بهبود فرآیندها، مطالعات مربوط به منابع انسانی و پروژه‌های مرتبط با حوزه مدیریت دانش و حوزه‌های زیرساختی نظیر فناوری اطلاعات اجرایی شد.

وی افزود: در این پروژه، ابتدا مدل برنامه‌ریزی راهبردی پژوهشگاه تعیین و بر مبنای آن تحلیل اسناد بالادست بررسی شد و در ادامه بهینه‌کاوی سازمان‌های پژوهش و فناوری، تحلیل ذی‌نفعان و محیط داخل و خارج بر اساس الگوی PEST صورت گرفت و براساس خروجی‌های این مدل، ارکان جهت‌ساز پژوهشگاه بازنگری و اهداف کلان تعیین و راهبردهای دستیابی به این اهداف نیز تدوین شد.

استقرار سامانه مدیریت شاخص‌های کلیدی

معاون برنامه‌ریزی پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه به ارزیابی عملکرد پژوهشگاه پرداخت و تصریح کرد: یکی از نقاط قوت پژوهشگاه، ارائه گزارش‌های ارزیابی عملکرد سازمانی به‌صورت دوره‌ای با استفاده از «سامانه مدیریت شاخص‌های کلیدی عملکرد» است، همچنین به‌منظور یکپارچه‌سازی، نظام جامع ارزیابی عملکرد در سه سطح پژوهشگاه، پردیس‌ها/ پژوهشکده‌ها و فردی همسو با اهداف کلان و برنامه راهبردی پژوهشگاه بازنگری شد.

فرمهینی ادامه داد: امسال با همکاری سه پردیس و معاونت‌های فناوری و پشتیبانی، شاخص‌های کلیدی عملکرد بازنگری می‌شود و بر مبنای شاخص‌های جدید، هدفگذاری هوشمند انجام خواهد شد، همچنین بازنگری سامانه مدیریت شاخص‌های کلیدی عملکرد نیز در دستور کار قرار دارد که با همکاری واحد فناوری اطلاعات در حال انجام است.

وی عنوان کرد: همچنین پروژه «مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار پژوهشگاه» با هدف یکپارچه‌سازی فرآیندهای اصلی سازمان، سال گذشته با جدیت تعریف، مدل‌سازی و پیاده‌سازی شد.

معاون برنامه‌ریزی پژوهشگاه صنعت نفت یادآور شد: تحلیل و مدل‌سازی فرآیند اصلی با عنوان مدیریت پروژه‌های پژوهشگاه نیز به پایان رسیده و همه فرآیندهای کلیدی سازمان از جمله مدیریت پروژه، مدیریت منابع انسانی و... مورد تحلیل قرار گرفته و مدل‌های فرآیندی حاصل، امسال در بستر BPMS  پیاده‌سازی خواهد شد.

فرمهینی تقویت پردیس بالادستی، کوچک‌سازی بخش‌های مختلف ستادی و بازنگری وضع ارتقای پایه‌های سازمانی کارکنان با تصویب وزارت‌خانه‌های نفت و علوم، تحقیقات و فناوری را از جمله اقدام‌های مؤثر در بهبود ساختار برای تقویت روند چابک‌سازی عنوان کرد.

پیاده‌سازی سیستم‌های یکپارچه مدیریت

وی یکی دیگر از اقدام‌های این معاونت را پیاده‌سازی و استقرار سیستم‌های یکپارچه مدیریت کیفیت دانست و افزود: پارسال موفق به پیاده‌سازی این سیستم در همه واحدهای ستاد و صف شدیم که در همین راستا برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای انجام ممیزی‌های داخلی و خارجی با هدف تمدید گواهی‌نامه‌های مورد نظر نیز صورت گرفته است و امیدواریم امسال بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، گواهی‌نامه‌های مربوط به استانداردهای سیستم مدیریت انرژی و کیفیت آزمایشگاهی را کسب کنیم.

به گفته فرمهینی، حفظ، پایش و روزآمد کردن استانداردها از برنامه‌های امسال پژوهشگاه صنعت نفت خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی پژوهشگاه صنعت نفت به ضرورت توجه به مطالعه و برنامه‌ریزی نیروی انسانی در پژوهشگاه صنعت نفت اشاره کرد و گفت: به‌منظور تدوین برنامه‌های بهبود در این حوزه، به‌کارگیری مدل‌های علمی و همچنین مطالعات تطبیقی را در دستور کار قرار دادیم و با توجه به روند خروج نیروی انسانی در سنوات اخیر و آتی، گزارشی از نیازسنجی نیروی انسانی به مراجع ذی‌ربط در وزارت نفت ارسال شده است و تا دریافت تصمیم‌های مناسب در این زمینه، موضوع را دنبال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: سال گذشته، ارزیابی عملکرد کارکنان در بهبود انگیزش و عملکرد، به‌عنوان یکی از اولویت‌های سازمان انتخاب شد و مدل ارزیابی که ترکیبی از شایستگی‌ها و شاخص‌های عملکردی بود به‌عنوان مبنای کار در این روش استفاده شد و در نهایت با توجه به نتایج به‌دست آمده، ارزیابی عملکرد کارکنان به‌صورت مکانیزه امسال قابل اجرا خواهد بود.

فرمهینی به دیگر اقدام‌های انجام شده در حوزه تامین نیروی متخصص مورد نیاز اشاره کرد و گفت: با بهره‌گیری از مکانیزم‌های انتقال نیروی انسانی، پس از انجام ۴۰ مصاحبه، ۲۱ نفر از این افراد انتخاب شدند که اکنون برخی در پژوهشگاه مستقر و برخی دیگر در حال طی کردن فرآیند انتقال به این مجموعه هستند، همچنین از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه برنامه‌ریزی نیروی انسانی می‌توان به تایید انتصابات، ترفیعات، جذب طرح نظام و تعدیل مدرک تحصیلی اشاره کرد.

یکپارچه‌سازی و ارتقای فناوری اطلاعات

معاون برنامه‌ریزی پژوهشگاه صنعت نفت با تأکید بر اینکه حوزه فناوری اطلاعات، نقش پررنگی در ایجاد زیرساخت برای چابک‌سازی سازمان ایفا می‌کند، اظهار کرد: سال گذشته، اقدام‌های مناسبی برای توسعه زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پژوهشگاه انجام و در زمینه سامانه یکپارچه نرم‌افزاری پژوهشگاه (سیپ)، امضای الکترونیک راه‌اندازی و در این معاونت اجرایی شد و امسال این فرآیند به همه پژوهشگاه تسری داده خواهد شد. در همین زمینه برای تسهیل امور، چاپ نامه‌ها محدود و بسیاری از فرم‌های کاغذی حذف شدند.

فرمهینی ادامه داد: برای بهبود فرآیندهای مدیریت ارتباط با مشتریان و امور مالی پژوهشگاه با همکاری دو معاونت فناوری و پشتیبانی، زیرساخت‌های نرم‌افزاری تهیه شده و امیدواریم امسال شاهد نتایج مثبت و تأثیرگذار آن باشیم. از سوی دیگر در زمینه ارتباطات نرم‌افزاری با دیگر سازمان‌ها اقدام‌های موثری صورت گرفته است که از آن میان می‌توان به تولید وب سرویس ارتباط برخط با شبکه راهبردی نهاد ریاست جمهوری اشاره کرد که راه‌اندازی آن ارتقای جایگاه پژوهشگاه را به دنبال خواهد داشت.

وی به پشتیبانی و نگهداری ۲ هزار دستگاه کامپیوتر در سازمان نیز اشاره و تصریح کرد: در این زمینه نرم‌افزار مدیریت یکپارچه سرویس‌ها و اموال کامپیوتری پژوهشگاه راه‌اندازی شده و با توجه به نظرسنجی‌ها، رضایت نسبی از سرویس‌های ارائه شده وجود دارد، اما از سوی دیگر با توجه به قدیمی شدن بسیاری از تجهیزات، گزارش مبسوطی به هیئت رئیسه ارائه شده است و امیدواریم امسال با تأمین بودجه مورد نیاز بتوانیم برای رفع مشکلات به‌وجود آمده و ارائه سرویس بهتر، نوسازی این دستگاه‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

معاون برنامه‌ریزی پژوهشگاه صنعت نفت، بهبود ارائه سرویس‌های الکترونیک در پژوهشگاه را از بخش‌های مورد اهمیت دانست و تأکید کرد: در این زمینه، زیرساخت شبکه و سخت‌افزارهای موجود بررسی و بازنگری شد که از اقدام‌های انجام‌شده در این زمینه می‌توان به راه‌اندازی فایروال‌های شبکه و وب، بهینه‌سازی خطوط ارتباطی دولت، وزارت نفت و مخابرات و بهینه‌سازی زیرساخت شبکه و سرورها اشاره کرد.

لزوم ماندگاری دانش در پژوهشگاه

فرمهینی بر لزوم ماندگاری دانش در پژوهشگاه صنعت نفت تأکید کرد و افزود: واحد اطلاعات علمی و مدیریت دانش در سال ۹۸، پروژه استقرار فرآیندهای مدیریت دانش و سامانه مربوطه را در پردیس انرژی و محیط زیست با موفقیت به انجام رسانده است. بیش از ۱۰ دستورعمل و روش اجرایی مدیریت دانش، تصویب و بیش از ۲۰ نشست دانشی و ژورنال کلاب برگزار شده که دسترسی به بیش از ۴۰ پایگاه اطلاعاتی و سه پایگاه تحلیل استنادی تاکنون محقق شده است.

به گفته وی، انجام سه پروژه استقرار فرآیندهای مدیریت دانش در پردیس بالادستی و پایین‌دستی و انستیتوی فرآورش گاز و همچنین عملیاتی کردن سامانه مستقر شده در پژوهشگاه را می‌توان از جمله برنامه‌های این معاونت در سال ۹۹ برشمرد.

وی تصریح کرد: مدیریت برگزاری نشست‌های هیئت امنا و کمیسیون دائمی، کمیته امنیت اطلاعات و کمیته انتظامی اعضای هیئت علمی پژوهشگاه، هیئت رئیسه داخلی و شورای فرهنگی از مهم‌ترین نشست‌هایی است که از سوی این معاونت راهبری می‌شود که از دستاوردهای این نشست‌ها می‌توان به تصویب آیین‌نامه مالی و معاملاتی پژوهشگاه در سال ۹۸، تعیین وضعیت اداری و استخدامی کارکنان غیر هیئت علمی و تصویب روش‌های اجرایی و دستورعمل‌های داخلی سازمان اشاره کرد.

کد خبر 303301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =