تمدید توافق اوپک‌پلاس به کاهش ذخیره‌سازی‌های نفت سرعت می‌بخشد

رئیس دوره‌ای اوپک تمدید یک ماهه توافق کاهش عرضه اوپک پلاس را عاملی برای شتاب‌بخشی به روند کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام دانست و گفت: این شرایط سبب می‌شود قیمت‌ نفت به سطوح مطلوب نزدیک شود و بازار ساختار متناسب خود را پیدا کند.

به گزارش خبرنگار شانا، کنفرانس خبری مربوط به صدوهفتادونهمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و یازدهمین نشست مشترک وزارتی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک امروز (دوشنبه، ۱۹ خردادماه) ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران (۱۲ به وقت وین) با حضور عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک و محمد عرقاب، رئیس دوره‌ای اوپک به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

بیش از ۸۰ خبرنگار از رسانه‌های سراسر جهان و در عین حال تحلیلگران حوزه انرژی دو روز پس از نشست‌های ۱۷۹ اوپک و اوپک پلاس یازدهم (شنبه، ۱۷ خردادماه) که با اجماع درباره اجرای توافق کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای ۲۲ کشور عضو ائتلاف اوپک‌پلاس به جز مکزیک پایان یافت، در این نشست خبری یک ساعته که به‌دلیل شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، شرکت کردند.

محمد عرقاب، وزیر انرژی و معادن الجزایر و رئیس دوره‌ای اوپک در ابتدای این نشست خبری گفت: تمدید یک ماهه توافق کاهش عرضه تا پایان ماه ژوئیه به روند کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام سرعت می‌بخشد و این شرایط سبب می‌شود قیمت‌های جهانی این ماده به سمت سطوح مطلوب نزدیک شوند و بازار ساختار متناسب خود را پیدا کند.

وی با بیان اینکه همه تولیدکنندگان از ساختارها و سازوکارهای در نظر گرفته شده از سوی اوپک پلاس حمایت کرده‌اند، گفت: این شرایط نشان‌دهنده نیت و مقصود آنها برای پایبندی کامل به توافق کاهش عرضه است.

رئیس دوره‌ای اوپک تاکید کرد: نخستین باری است که چنین سازوکاری اجرا شده و بنده معتقدم پیشرفت بسیار خیره‌کننده‌ای برای همگرایی اوپک‌پلاس است و این شرایط سبب افزایش اعتماد و اعتقاد به ائتلاف اوپک پلاس در میان جهانیان می‌شود.

عرقاب گفت: تصمیم برای برگزاری ماهانه نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک و غیراوپک (JMMC) یکی دیگر از عناصر باورپذیری ائتلاف اوپک پلاس است و فرصتی را برای ما فراهم می‌کند تا بازار نفت را به‌طور منظم رصد و بررسی و سپس آینده آن را پیش‌بینی کنیم تا در صورت لزوم برای ایجاد ثبات در بازار نفت اقدام‌های لازم را انجام دهیم.

عربستان، کویت و امارات و عمان ژوئیه کاهش داوطلبانه ندارند

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان نیز در این نشست خبری گفت: عربستان و کشورهای هم‌پیمانش در حاشیه خلیج فارس برنامه‌ای برای تداوم کاهش تولید دواطلبانه در ماه ژوئیه ندارند و این کاهش تنها مربوط به ژوئن سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

در همین حال، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه تصریح کرد که هنوز برای اظهارنظر و پیش‌بینی درباره سیاست‌های تولید اوپک و غیراوپک در ماه اوت بسیار زود است، عبدالعزیز بن سلمان بلافاصله گفته‌های وزیر انرژی روسیه را تأیید کرد.

وزیر انرژی عربستان در پاسخ به پرسش خبرنگار شانا درباره پیشنهاد جدید عراق مبنی بر تغییر معیارهای تعیین سهمیه کاهش تولید برای کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس گفت: پیشنهادهای مطرح‌شده در این باره بررسی و اقدام مقتضی درباره آنها انجام می‌شود.

وی افزود: وزیر کنونی نفت عراق در نشست‌های اوپک و اوپک پلاس اخیر شرکت نداشت و مستقیم از جانب ایشان درخواستی دریافت نکرده‌ایم. من در این باره اطلاعات لازم را ندارم، بنابراین نمی‌توانم اظهارنظر کنم.

بن‌سلمان گفت: عراق پایبندی خود به تعهدش در توافق ائتلاف اوپک پلاس را اعلام کرده است و در نشست روز شنبه هم بدون ملاحظه‌ای با تصمیم تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک موافقت کرد.

اعضای اوپک و اوپک پلاس در نشست روز شنبه (۱۷ خردادماه) با قول مساعد عراق، نیجریه و آنگولا و قزاقستان مبنی بر تعهد صددرصدی در ماه‌های آینده و جبران تعهد کاهش تولید در ماه‌های ژوئیه، اوت و سپتامبر کاهش تولید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای را برای یک ماه تمدید کردند.

بر این اساس مکزیک در ماه ژوئیه از توافق کاهش تولید که از سوی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای یک ماه تمدید شد، معاف خواهد بود.

ایران، لیبی و ونزوئلا همچنان از کاهش تولید معاف هستند.

۲۳ کشور تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در نشست ماه آوریل امسال بر سر کاهش تولید در سه مرحله به ترتیب ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای مدت دو ماه، ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای ۶ ماه و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برای ۱۶ ماه به توافق رسیدند.

کد خبر 303635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =