تمرکز بر ثبات بازار نفت و پایبندی به سهمیه‌های تولید

تعادل دوباره بازار و تعهد کامل به سهمیه‌های کاهش تولید همچنان کانون توجه تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بود.

به گزارش شانا، نوزدهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) روز پنجشنبه (۲۹ خردادماه) از طریق ویدئوکنفرانس و به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی به همراه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، برگزار شد. 

این کمیته گزارش ماهانه تهیه شده توسط کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) و تحولات اخیر در بازار جهانی نفت و همچنین چشم‌انداز باقی‌مانده سال ۲۰۲۰ و سال ۲۰۲۱ را بررسی کرد.

کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک بر نقش اساسی توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در حمایت از ثبات و بهبود بازار نفت در رویارویی با شوک ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و در پی آن رکود شدید اقتصادی جهان، تأکید کرد.

در همین راستا، بر تصمیم تاریخی همه کشورهای شرکت کننده در دهمین نشست فوق‌العاده وزارتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در ۱۲ آوریل سال ۲۰۲۰ برای کاهش تولید نفت خام و تصمیم‌های گرفته شده در نشست اخیر ۱۷۹ اوپک و یازدهمین نشست وزیران کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۲۰ (۱۷ خردادماه) تأکید شد. این تصمیم شامل تمدید کاهش تولید کنونی نفت تا یک ماه دیگر و تا پایان ماه ژوئیه و تعهد کشورهای تخطی‌کننده از سهمیه کاهش تولید، برای جبران پایبند نبودنشان در ماه‌های مه و ژوئن و پایبندی کامل (۱۰۰ درصد) آنها به تعهدهای خود در ماه‌های ژوئیه، اوت و سپتامبر می‌شود.

این کمیته به پایبندی ۸۷ درصدی اعضای اوپک پلاس به سهمیه ماه مه ۲۰۲۰ خود توجه و مقدار پایبندی تک تک اعضای اوپک به سهمیه کاهش تولید را بررسی کرد و بر اهمیت دستیابی اعضا به پایبندی ۱۰۰ درصدی به این سهمیه‌ها و جبران هرگونه تخطی از سهمیه در ماه ژوئیه، اوت و سپتامبر تأکید کرد. این کمیته از برنامه‌های اعلام‌شده کشورهای تخطی‌کننده از سهمیه ماه مه، برای جبران این تخطی از ماه ژوئیه تا سپتامبر استقبال کرد.

این کمیته بر اهمیت حیاتی پایبندی کامل و جبران حجم تولید بیش از حد ماه‌های مه و ژوئن، در ماه‌های ژوئیه، اوت و سپتامبر ۲۰۲۰، با توجه به بیانیه نشست یازدهم اوپک پلاس و با توجه به مفاد پنجگانه آن تأکید کرد. 

این کمیته از عراق و قزاقستان که پیش از این برنامه جبرانی خود را ارائه داده‌اند تشکر و توافق کرد که به دیگر اعضای زیرپوشش که هنوز برنامه‌های نهایی جبرانی خود را ارائه نداده‌اند، تا روز دوشنبه ۲۲ ژوئن  ۲۰۲۰ (دوم تیرماه) مهلت دهد تا برنامه‌های جبران تخطی از پایبندی به سهمیه خود را به دبیرخانه اوپک ارائه دهند.

افزون بر این، کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک دبیرخانه را مؤظف کرد که تا تاریخ یادشده برنامه‌های اعضا برای پایبندی به سهمیه کاهش تولید خود را دریافت کند. 

این کمیته تأکید کرد که دستیابی به پایبندی ۱۰۰ درصدی از سوی همه کشورهای شرکت‌کننده نه‌تنها منصفانه و عادلانه است، بلکه برای برقراری تعادل و کمک به تحقق ثبات در بازار نفت ضروری است.

این کمیته از کشورهای عربستان، امارات متحده عربی، کویت و عمان برای کاهش عرضه مازاد و داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در ماه ژوئن ۲۰۲۰ قدردانی کرد.

این کمیته از کمیته مشترک فنی (JTC) و دبیرخانه اوپک به دلیل تداوم همکاری‌هایشان تشکر کرد. از این پس، کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک و کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک نشست‌های ماهانه خود را ادامه می‌دهند و نشست‌های آینده آنها به ترتیب در تاریخ‌های ۱۴ و ۱۵ ژوئیه (۲۴ و ۲۵ تیرماه) برگزار خواهد شد.

کد خبر 303952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =