گام‌های بلند در مسیر بهره‌وری

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر از گام‌های رو به جلو در مسیر بهره‌وری در این شرکت خبر داد.

شرکت گاز استان بوشهر به منظور تحقق برنامه‌ها و اهداف ترسیم‌شده در مسیر تعالی گام برمی‌دارد و همه فعالیت‌ها و اقدام‌های خود را با سرلوحه قرار دادن برنامه راهبردی شرکت اجرا می‌کند و با تمام توان می‌کوشد تا به افق چشم‌انداز ترسیم شده که قرار گرفتن در میان پنج شرکت سرآمد گاز استانی تا افق ۱۴۰۴ است، دست یابد. برای شناساندن بیشتر فعالیت‌های این شرکت با مسلم رحمانی، مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر گفت‌وگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانیم.

لطفا درباره میزان برخورداری جمعیت خانگی، صنعتی و تجاری و عمومی از نعمت گاز توضیح دهید.

تعداد مشترکان کل استان ۲۱۲ هزار ۷۹۶ مشترک است که تعداد مشترکان خانگی، ۲۰۹ هزار و ۴۹۲، تعداد مشترکان تجاری و عمومی، ۲ هزار و ۷۶۸ و تعداد مشترکان صنعتی ۵۳۶ مشترک است.

ضریب نفوذ گاز در جمعیت روستایی و شهری به چه صورت است؟

با توسعه شبکه‌های گاز در سطح استان و پیشرفت چشمگیر گازرسانی در مدت زمانی نسبتاً کوتاه ، ضریب نفوذ گاز خانوار روستایی به ۹۶.۵ درصد و ضریب نفوذ گاز خانوار شهری به ۹۹.۰۲ درصد رسیده است.

در سطح استان در مجموع چند کیلومتر شبکه تغذیه، توزیع و انشعاب اجرا شده است؟

تاکنون ۷ هزار و ۱۲۶ کیلومتر شبکه گازرسانی در استان اجرا شده که از این مقدار ۳۹۹ کیلومتر خطوط تغذیه و ۶ هزار و ۷۲۶ کیلومتر نیز مربوط به شبکه‌های توزیع است.

شرکت گاز استان بوشهر سال گذشته چند مشترک جذب کرده است؟

در سال ۹۸ تعداد مشترکان جذب شده ۲۴ هزارو ۵۱۱ مورد بوده است.

چه برنامه‌ای برای گازرسانی به شهرها و روستاهای باقی‌مانده دارید؟

همه شهرهای استان به جز جزیره خارک که منبع گازی ندارد، تحت پوشش نعمت گاز طبیعی با ضریب ۹۹.۰۲ درصد است و درصد نفوذ گاز در روستاهای استان هم ۹۶.۵ درصد است. امسال هم برنامه گازرسانی به ۲۱ روستای جدید با تعداد ۱۰۳۱ خانوار شامل ۱۳ روستای دشتستان و ۸ روستای دیلم در دست اجراست.

سال گذشته چه میزان گاز به مشترکان تحویل شده است؟

استان بوشهر سال گذشته، ۸.۱۴ میلیارد مترمکعب گاز به مشترکان خود تحویل داد که از این میزان ۹۹ درصد به مصرف صنایع رسید. در میان صنایع نیز، بیشترین سهم گاز مصرفی متعلق به پتروشیمی‌هاست. میزان مصرف گاز صنایع نیز در پتروشیمی ها ۷۶ درصد، نیروگاه‌ها ۲۱ درصد و دیگر واحدهای صنعتی ۲ درصد است و یک درصد باقی‌مانده نیز در بخش‌های خانگی و عمومی به مصرف می‌رسد.

گازرسانی به صنایع بزرگ چه پیشرفتی داشته است؟

یکی از اهداف راهبردی شرکت گاز استان بوشهر، گازرسانی پایدار به صنایع استان است و سال گذشته یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف این شرکت، شناسایی متقاضیان بزرگ صنعتی به منظور فروش گاز به صنایع با هدف جایگزینی گاز با سوخت مایع، کمک به اشتغال‌زایی ، شکوفایی اقتصاد استان و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی بوده است. با توجه به نام‌گذاری سال ۹۹ با عنوان سال «جهش تولید»، امسال نیز یکی از مهم‌ترین اهداف این شرکت، گازرسانی به صنایع کوچک و بزرگ استان خواهد بود تا بتوانیم در مسیر اجرای سیاست حمایت از تولید ملی گام برداریم.

لطفا درباره وضعیت جایگزینی گاز با سوخت مایع در توسعه گازرسانی برایمان بگویید؟

این شرکت به منظور گازرسانی به صنایع و واحدهای تولیدی، مطابق تصویب‌نامه شورای اقتصاد با توجه به آخرین فهرست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسالی از مدیریت گازرسانی که سهم شرکت گاز استان بوشهر در این طرح ۲۰۵ واحد صنعتی با مصرف ۷.۱۴ میلیون لیتر سوخت تعیین شده بود، پس از خوشه‌بندی در جهت گازرسانی، برنامه‌ریزی و اقدام کرد. 

با توجه به اینکه برای ۱۹۲ واحد صنعتی اعلام‌شده، امکان اجرای خط اختصاصی گاز وجود داشته است، تاکنون به ۱۷۸ واحد صنعتی با مصرف ۵.۱۲ میلیون لیتر سوخت در سال که معادل بیش از ۹۰ درصد تعهد این شرکت است، گازرسانی شده و ۱۴ واحد صنعتی نیز در حال اجراست. از ۲۰۵ واحد صنعتی، برای ۱۳ واحد در حال حاضر امکان گازرسانی فراهم نیست. دستاوردهای این پروژه تاکنون، جایگزینی سوخت ۱۷۸ واحد صنعتی با مصرفی معادل ۵.۱۲ میلیون لیتر سوخت مایع در سال، با گاز طبیعی است. همچنین سالانه ۳۲۸ میلیارد ریال از محل دریافت یارانه سوخت ۱۷۸ واحد صنعتی گازدار صرفه‌جویی شده است.

لطفاً دستاوردها در زمینه خودکفایی ساخت اقلام و تجهیزات را توضیح دهید؟

در زمینه ردیابی لوله‌های پلی اتیلن در سال ۹۸ این شرکت موفق به طراحی و ساخت دستگاه ردیاب آکوستیک لوله‌های پلی اتیلن گاز شد و در حال حاضر ثبت اختراع دستگاه در مرحله داوری قرار دارد و اخذ استاندارد IGS دستگاه از شرکت ملی گاز ایران در حال پیگیری است. همچنین مراحل تجاری‌سازی دستگاه نشت‌یاب نقطه‌ای گاز به منظور تشخیص درست و دقیق محل نشتی‌های زیرزمینی در این شرکت در حال پیگیری است.

در پایان اگر نکته‌ای باقی مانده، بیان بفرمایید.

راه‌اندازی سامانه ۱۹۴ استانی برای نخستین‌ بار در سطح شرکت‌های گاز استان، اجرای GIS Ready بالغ بر ۹۰ درصد از نقشه‌های شرکت و کسب مقام اول در بین شرکت‌های گاز استانی براساس ارزیابی مدیریت گازرسانی، وصول افزون بر ۵۹ هزار میلیارد ریال از مطالبات شرکت و واریز به حساب خزانه‌داری کل کشور، گازرسانی به جزیره شیف با اجرای افزون بر ۱۸۰۰ متر لوله در بستر دریا با روش حفاری افقی هوشمند (H.D.D ) برای نخستین بار در کشور و گازرسانی به ۹۰ درصد از صنایع مستقر در استان از محل مصوبه شورای اقتصاد و کسب رتبه اول در بین شرکت‌های گاز استانی با ارزیابی مدیریت گازرسانی، از دستاوردهای شرکت گاز استان بوشهر در سال ۹۸ بوده است.

منبع: هفته‌نامه مشعل

کد خبر 304037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =