مجموع سرمایه‌گذاری در ۳ طرح ملی نفتی؛ ۲۱۴۰ میلیون دلار

مجموع سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی میاندوآب، واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک و احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران ۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار است.

به گزارش خبرنگار شانا، بهره برداری از پتروشیمی میاندوآب، افتتاح واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک و آغاز رسمی احداث خط لوله انتقال نفت‌ خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران امروز (پنجشنبه، پنجم تیرماه) از طریق ارتباط زنده تصویری از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری انجام شد.

مجموع حجم سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی میاندوآب، واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک و احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران ۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون میلیون دلار است.

پلی‌اتیلن سنگین میاندوآب با ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن محصول در مسیر خط لوله اتیلن غرب و سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون یورو و ۸ هزار میلیارد ریال (معادل ۱۲۰ میلیون دلار) احداث شده است که ساخت این مجتمع در سال ۱۳۹۲ در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار در شهرستان میاندوآب آغاز شد. این مجتمع تحت لیسانس شرکت میتسویی ژاپن است که ۷۰ درصد مالکیت آن به شرکت پتروشیمی باختر و ۳۰ درصد آن به متانول پوشینه تعلق دارد.

طرح تولید هگزان پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک، ظرفیت تولید بیش از ۱۹۰ هزار لیتر محصول نرمال هگزان را دارد. نیاز صنایع کشور به محصول نرمال هگزان سالانه ۳۰ هزار تن است که با توجه به ظرفیت تولید ۵۰ هزار تنی این محصول، امکان صادرات سالانه ۲۰ هزار تن نرمال هگزان در کشور فراهم شده است که این امر در سال جهش تولید، گام مهمی در خودکفایی کشور در تولید فرآورده‌های نفتی به شمار می‌رود.

اجرای طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغالزایی در سواحل مکران انجام می‌شود. این طرح راهبردی، طرحی تمام‌ایرانی است که از سوی پیمانکاران داخلی اجرا می‌شود و استفاده حداکثری از توان سازندگان ایرانی و کالاهای ساخت داخل از ویژگی‌های آن است.

کد خبر 304227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =