۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
  • کد خبر: 304377
کاهش شدید واردات نفت کره جنوبی از خاورمیانه

سهم خاورمیانه در واردات نفت خام کره جنوبی به کمترین سطح در ۳۲ سال اخیر سقوط می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سئول، سهم نفت خام خاورمیانه در واردات کره جنوبی در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی به پایین‌ترین سطح در بیش از سه دهه اخیر سقوط کرد. این موضوع نشان‌دهنده کاهش عمیق عرضه تولیدکنندگان نفت خاورمیانه هم‌زمان با شیوع ویروس کروناست.

براساس داده‌های شرکت ملی نفت کره (KNOC) و داده‌های مؤسسه رفینیتیو ایکون، پیش‌بینی می‌شود ۶۷ درصد از کل واردات نفت خام این کشور در ماه‌های ژانویه تا ژوئن، از نفت خام خاورمیانه تأمین شود. این رقم معادل یک میلیون و ۹۱۰ هزار بشکه در روز است. 

این رقم در مقایسه با سطح واردات ۷۲.۸ درصدی در مدت مشابهپارسال نشان‌دهنده کاهشی است که می‌تواند کمترین مقدار 6 ماهه واردات نفت سئول از خاورمیانه از سال ۱۹۸۸ میلادی رقم بزند. در سال ۱۹۸۸ تولیدکنندگان نفت خاورمیانه ۶۲.۱ درصد از کل نیازهای نفتی کره جنوبی را تأمین می‌کردند.

لی دال سوک، پژوهشگر ارشد مؤسسه اقتصاد انرژی کره در این باره گفت: سهم نفت خام خاورمیانه کاهش یافت، زیرا تولیدکنندگان نفت خاورمیانه کاهش عرضه خود را تشدید کردند و تقاضای داخلی کره جنوبی ضعیف شد. این در حالی است که واردات نفت خام آمریکا کاهش شدیدی نداشت.

کره جنوبی، پنجمین واردکننده نفت جهان، به‌طور معمول ۷۰ تا ۸۰ درصد نفت خام خود را از خاورمیانه، عمدتاً از عربستان سعودی، کویت و عراق وارد می‌کند.

کاهش واردات نفت خام خاورمیانه در حالی صورت می‌گیرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان آن از جمله روسیه توافق کردند تولید خود را در ماه مه و ژوئن نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه کاهش دهند و این کاهش را تا پایان ماه ژوئیه تمدید کنند.

در همین حال، سهم واردات نفت خام  کره جنوبی از قاره آمریکا که شامل نفت خام ایالات متحده و مکزیک است، در نیمه نخست سال جاری میلادی به بالاترین سطح و به ۱۹.۶ درصد رسید.

لی اظهار کرد: انتظار می‌رود سهم واردات نفت خام خاورمیانه در نیمه دوم سال با افت تولید نفت خام ایالات متحده و بهبود تقاضای سوخت به حدود ۷۰ درصد برسد.

کد خبر 304377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =