وزنه سنگین استفاده از فرمول قیمت‌گذاری گاز بر مبنای گاز در اروپا

اتحادیه بین‌المللی گاز اعلام کرد که استفاده از فرمول قیمت‌گذاری بر مبنای گاز طبیعی در بازار گاز جهان در اروپا روندی افزایشی داشته است.

به گزارش خبرگزاری پلتس از لندن، براساس بررسی قیمت‌گذاری اخیر اتحادیه بین‌المللی گاز (IGU) که در تاریخ دوم ژوئیه (۱۲ تیرماه)  منتشر شد، ۷۸ درصد گاز مصرف‌شده پارسال اروپا براساس فرمول قیمت‌گذاری رقابتی گاز طبیعی بر مبنای گاز طبیعی بوده است. 

این اتحادیه اعلام کرد که گاز طبیعی قیمت‌گذاری‌شده براساس نفت و فرآورده‌های نفتی ۲۲ درصد باقی‌مانده بازار را به خود اختصاص داده و نسبت به رقم ۲۴ درصد سال ۲۰۱۸ کاهش داشته است.

آی‌جی‌یو افزود: اروپا از مناطقی است که مهم‌ترین تغییر در سازوکار قیمت‌گذاری‌ها در آن رخ داده و از سال ۲۰۰۵ میلادی به‌طور مداوم از قیمت‌گذاری برمبنای نفت فاصله گرفته و به سوی قیمت‌گذاری برمبنای گاز حرکت کرده است.

این تغییرات منعکس‌کننده چند عامل مؤثر در این سال‌هاست. ابتدا حجم گاز وارداتی با قراردادهای سنتی که براساس نفت قیمت‌گذاری می‌شدند کاهش یافتند و با واردات گاز به‌صورت تک‌محموله‌ای جایگزین شدند و حجم معاملات در مراکز انرژی افزایش یافت.

این تغییرها با لغو قراردادها یا بازنگری در بندهای آنها برای درج بخشی از قیمت‌گذاری تک‌محموله‌ای یا منطقه‌ای در شرایط قیمت‌گذاری ادامه یافت و تا جایی پیش رفت که قیمت‌گذاری به‌صورت ۱۰۰ درصد براساس منطقه شد.

این اتحادیه تصریح کرد: در سال ۲۰۱۹، با افزایش واردات تک‌محموله‌ای و در پی آن افزایش واردات گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) رقابت بر سر قیمت‌گذاری گاز با گاز نیز در اروپا افزایش یافت.

در حالی که رقابت قیمت‌گذاری گاز با گاز به ۹۵ درصد حجم معاملات در شمال غربی اروپا (بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند و انگلیس)، رسیده و تنها پنج درصد از قیمت‌گذاری براساس نفت است، قیمت‌گذاری براساس نفت در این منطقه تقریباً به‌طور کامل کنار گذاشته شده است.

بخش مرکزی اروپا نیز شاهد تغییرهای چشمگیری در این زمینه بود. 

حجم قیمت‌گذاری بر پایه نفت در این منطقه  از ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۱۹ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته، این در حالی است که حجم قیمت‌گذاری گاز با گاز از ۷۶ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۸۰ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

براساس گزارش این اتحادیه، در شرق اروپا نیز حرکت به سمت قیمت‌گذاری گاز با گاز افزایش یافته است.

قیمت‌گذاری گاز با گاز ۵۳ درصد معاملات سال ۲۰۱۹ این منطقه  را به خود اختصاص داده است، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۸ تنها ۴۴ درصد بود. حجم معاملات قیمت‌گذاری‌شده براساس نفت نیز به ترتیب از ۵۶ درصد به ۴۷ درصد کاهش یافته است.

افزایش واردات ال‌ان‌جی با قیمت‌گذاری بر پایه گاز در سال ۲۰۱۹، نشان‌دهنده افزایش شدید معاملات تک‌محموله‌ای ال‌ان‌جی و به‌طور کلی افزایش واردات ال‌ان‌جی در اروپاست که در نتیجه افزایش عرضه گاز طبیعی مایع شده است که تمرکز آن در بازارهای تجارت شمال غربی اروپاست.

کد خبر 304578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =