پروژه‌های جهانی ال‌ان‌جی در معرض کرونا و نگرانی‌های اقلیمی

پروژه‌های جهانی ال‌ان‌جی در معرض خطر نگرانی‌های اقلیمی و تأخیرهای ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، گزارش دیده‌بان انرژی جهان امروز (سه‌شنبه، ۱۷ تیرماه) نشان داد که افزایش نگرانی‌ها از تغییرات آب و هوایی، اعتراضات عمومی و تأخیرهای به وجود آمده به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا سبب شده است چشم‌اندازهای تقریباً نیمی از پروژه‌های ساخت زیرساخت صادرات گاز طبیعی مایع جهان در ماه‌های اخیر با مانع روبه‌رو شود.

محققان دیده‌بان انرژی جهان اعلام کردند از میان ۴۵ پروژه اصلی صادرات گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) سطح جهان که در فاز توسعه قبل از ساخت‌وساز بودند، حداقل ۲۰ پروژه - که هزینه سرمایه‌گذاریشان حدود ۲۹۲ میلیارد دلار است - اکنون با تأخیر در تأمین اعتبار مواجه هستند.

این موضوع حاکی از فاصله گرفتن سرمایه‌گذاران از آنچه بسیاری از آنها بازار امیدوارکننده سوخت تلقی می‌کردند است که پیش از این نیز به دلیل رشد کندتر تقاضا، افزایش رقابت فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر و مخالفت با انتشار گازهای گلخانه‌ای صنعت تضعیف شده بود.

نایب رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا در این باره گفت: این گزارش حاکی از خطر غیرقابل قبول سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مربوط به ال‌ان‌جی است.

اندرو مک داوول در ایمیلی به رویترز گفت: سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جدید سوخت فسیلی مانند پایانه‌های گاز طبیعی مایع، دیگر تصمیم اقتصادی عاقلانه‌ای محسوب نمی‌شود.

این بانک در ماه نوامبر اعلام کرده بود که تأمین اعتبار پروژه‌های سوخت های فسیلی را تا پایان سال ۲۰۲۱ متوقف می‌کند.

این در حالی است که نویسندگان این گزارش اعلام کردند توسعه پایانه‌های ال‌ان‌جی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا حداقل برای ۱۸ ماه رها خواهد شد.

سرمایه‌گذاری ال‌ان‌جی در بسیاری از کشورها از حمایت جدی دولت برخوردار بوده است و شرکت‌های نفتی ایالات متحده، اروپا و دیگر نقاط جهان همچنان قصد دارند صادرات ال‌ان‌جی را طی یک دهه آینده تقویت کنند.

گرچه با سوخت گاز طبیعی، دی‌اکسید کربن کمتری نسبت به زغال سنگ تولید می‌شود، دانشمندان آب و هوا هشدار داده‌اند که رشد سریع این صنعت و همچنین نشت متان - یک گاز قوی گلخانه‌ای - پیشرفت برنامه محدود کردن تغییرات آب و هوایی را تهدید می‌کند.

کد خبر 304677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =