۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
  • کد خبر: 304817
محاصره نفتی لیبی ادامه دارد

ارتش ملی لیبی وابسته به خلیفه حفتر اعلام کرد که همچنان به محاصره نفت این کشور ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بنغازی، نیروهای مسلح وفادار به خلیفه حفتر که خود را ارتش ملی لیبی (LNA)  می‌نامند روز شنبه (۲۱ تیرماه) اعلام کردند به محاصره بخش تولید و صادرات نفت لیبی ادامه خواهند داد.

به گزارش شانا، شرکت ملی نفت لیبی (NOC)  روز جمعه (۲۰ تیرماه) اعلام کرده بود این محاصره که توسط نیروهای وفادار به خلیفه حفتر در شرق لیبی تحمیل شده، سبب از دست رفتن ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد صادرات نفت این کشور شده است.

شرکت ملی نفت لیبی روز جمعه و با بارگیری نخستین محموله نفتی از ماه ژانویه شرایط اضطرار صادرات نفت را لغو کرده بود. این در حالی است که این شرکت اعلام کرده بود مشکلات فنی ناشی از تعطیلی میدان‌ها سبب می‌شود سطح عرضه پایین بماند.

این در حالی است که احمد المسماری، سخنگوی ارتش ملی لیبی با اعلام شرط‌هایی برای برداشته شدن محاصره نفت این کشور، در بیانیه‌ای آنلاین اعلام کرد: میدان‌ها و پایانه‌های نفتی این کشور تا زمان اجرای دستورهای مردم لیبی بسته خواهند بود.

طبق تمهیدات موجود با حمایت سازمان ملل متحد، تولید و صادرات نفت به‌عهده شرکت ملی نفت لیبی است و درآمد حاصل از آن به بانک مرکزی لیبی تحویل می‌شود. این دو مؤسسه هر دو در طرابلس مستقرند، اما پول بودجه بخش‌های عمومی و حقوق کارکنان دولت در همه نقاط کشور را تأمین می‌کنند.

مسماری خواستار توزیع درآمد در یک حساب بانکی جدید در خارج از لیبی شد تا میان مناطق توزیع شود و نباید بودجه‌ کسانی را که او «تروریست و مزدور» نامید، تأمین کند. افزون بر این، ممیزی بانک مرکزی باید هزینه‌های گذشته را بررسی کند.

به گزارش شانا، لیبی از زمان برکناری معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ با بحران جنگ داخلی روبه‌روست. دولت جدید این کشور در سال ۲۰۱۵ با توافقی به رهبری سازمان ملل متحد روی کار آمد، اما تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق سیاسی طولانی‌مدت به دلیل حمله نظامی نیروهای وفادار به خلیفه حفتر موفقیت‌آمیز نبودند.

سازمان ملل دولت لیبی را به سرپرستی فایز السراج به‌عنوان مرجع قانونی این کشور در طرابلس می‌شناسد.

دولت در ماه مارس در عملیاتی برای مقابله با حمله نیروهای حفتر به پایتخت که از ماه آوریل ۲۰۱۹ آغاز شده است به نیروهای وی حمله کرد و به‌تازگی موقعیت‌هایی راهبردی را آزاد کرده است.

کد خبر 304817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =