بهبود چشم‌انداز تقاضای نفت و تسهیل کاهش تولید اوپک پلاس

برخی منابع اعلام کردند که با بهبود چشم‌انداز تقاضای نفت، کاهش تولید اوپک پلاس تسهیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری پلتس از لندن، برخی منابع اعلام کردند با افزایش قیمت و بهبود تقاضای جهانی نفت، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» به زمان‌بندی خود برای تسهیل کاهش تولید در پایان ماه ژوئیه پایبند خواهد بود.

۲۳ کشور تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در نشست ماه آوریل بر سر کاهش تولید در سه مرحله به ترتیب ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای مدت دو ماه، ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای ۶ ماه و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برای ۱۶ ماه به توافق رسیدند.

کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای ماه‌های مه و ژوئن اوپک پلاس که قرار بود به ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد، برای یک ماه دیگر و تا پایان ماه ژوئیه تمدید شد، با این تفاوت که مکزیک مشمول این تمدید یک ماهه نیست و کاهش تولید ماه ژوئیه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

نشست بعدی کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) که قرار است ماهانه برگزار شود، ۱۵ ژوئیه (۲۵ تیرماه) و برای ارائه پیشنهاد درباره میزان کاهش تولید برگزار می‌شود.

هم‌اکنون حجم تولید ماه اوت این کشورهای مهم صادرکننده نفت خام تعیین شده است و این موضوع سبب می‌شود که ایجاد تغییر در توافق اوپک پلاس عملی نباشد.

یکی از منابع حاشیه خلیج فارس اوپک پلاس گفت: ما از شرایط موجود راضی هستیم.

نماینده دیگری از حوزه خلیج فارس گفت با توجه به مشاهده علائم بهبود اقتصادهای عمده و اعمال نشدن محدودیت‌های چشم‌گیر برای مهار ویروس کرونا انتظار دارد نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) بدون هیچ حاشیه‌ای برگزار شود.

این منبع که خواست نامش به دلیل حساسیت موضوع فاش نشود، افزود: اختلاف‌ها بر سر پایبندی به سهمیه کاهش تولید مطابق توافق اوپک پلاس تا حد زیادی برطرف شده است.

از جهت عرضه، لیبی جنگ‌زده همچنان می‌تواند برهم‌زننده این محاسبات محسوب شود، زیرا نیروهای نظامی تلاش می‌کنند بنادر و زیرساخت‌های مهم نفتی این کشور را کنترل کنند و ائتلاف اوپک پلاس نیز باید در برابر وسوسه اعضا در بالا بردن سهمیه‌های خود با افزایش قیمت‌ها مقابله کند.

کد خبر 304916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =