مقدار صادرات فرآورده‌های نفتی به برکت توسعه گازرسانی بی‌نظیر است

وزیر نفت، اعداد مربوط به صادرات فرآورده‌های نفتی را به دلیل توسعه طرح‌های گازرسانی در کشور بی‌نظیر خواند و تأکید کرد: فعالیت‌ها در صنعت نفت در بیش از دو سالی که از تحریم‌ها گذشته با قدرت ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ۱۳ مردادماه) در آیین رسمی افتتاح گازرسانی به ۷۷ روستا و آغاز به‌کار خط لوله انتقال تقویتی جنوب مشهد از طریق ویدئوکنفرانس در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت اظهار کرد: ما استوار، محکم و سرحال با هدف خدمت به مردم ایستاده‌ایم، مشکلات زیاد است، اما فعالیت‌ها در صنعت نفت را طی دو سالی که از تحریم‌ها گذشته است، زنده نگه داشته‌ایم.

وی با یادآورری اینکه اکنون دو سال و سه ماه از تحریم‌های شدید علیه ایران می‌گذرد و در این مدت نه‌تنها هیچ طرحی در صنعت نفت نخوابیده، بلکه ما طرح‌های جدید را هم آغاز کردیم، تصریح کرد: امسال هم با قدرت به این روند ادامه می‌دهیم و برای آینده هم ریل‌گذاری می‌کنیم.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه ما باید پشت به پشت هم و دست به دست هم دهیم و برای توسعه کشور، عبور از سختی‌ها و ناامید کردن دشمنانمان، تلاش کنیم، تصریح کرد: ان‌شاءالله ملت ایران به یاری خداوند متعال از این مشکلات سرافرازانه و سربلند عبور کند.

زنگنه با بیان اینکه به برکت افزایش تولید گاز و گازرسانی در کشور اعدادی که برای صادرات فرآورده‌های داریم بی‌نظیر است، گفت: به دلیل منافع ملی نمی‌توانم عددی اعلام کنم، اما واقعاً اعداد بی‌نظیر بوده و برای کشور درآمد به همراه داشته است.

وی گفت: وظیفه‌مان این است تا آنجا که توان و قدرت داریم تلاش کنیم و همه اعضای صنعت نفت با تمام قدرت پای کار هستند. 

پویش سبز

وزیر نفت به برنامه پویش سبز اشاره کرد و با بیان اینکه استان خراسان نخستین استان در این پویش که از نظر موقعیت انتخاب درستی بوده است، گفت: ملاک سبز بودن یک استان این است که ۹۵ درصد جمعیت آن زیر پوشش گاز قرار داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت روستایی زیر پوشش گازرسانی در سال ۹۲، ۱۴ هزار روستا بودند که اکنون از ۳۰ هزار روستا عبور کرده و تا پایان سال به بیش از ۳۲ هزار روستا می رسد، تصریح کرد: اکنون ۸۸ درصد از جمعیت روستایی و ۹۵ درصد مجموع جمعیت کل کشور زیر پوشش شبکه گاز هستند.

زنگنه با بیان اینکه از ابتدا نیز هدف‌گذاری برای اتصال ۹۵ درصد جمعیت کشور به شبکه گاز انجام شده بود، اما تا پایان دولت دوازدهم این عدد فراتر خواهد رفت، افزود: این پوشش گسترده گازرسانی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. این یک زیر ساخت بسیار مهم برای کشور است که مردم هم به خوبی آن را حس می‌کنند.

افزایش گازرسانی و اشتغال

وزیر نفت با یادآوری اینکه در میانه سال ۹۲ مطالعه روش‌های مختلف تأمین انرژی پایدار و مطمئن برای روستاها به گروهی از افراد مسلط و به سرپرستی یکی از استادان دانشگاه پلی‌تکنیک سپرده شد، تصریح کرد: این مطالعات حدود یک سال به طول انجامید و نتیجه آن شد که روش گازرسانی از طریق خط لوله، اقتصادی‌ترین روش است.

وی به بند«ق» تبصره ۲ قانون بودجه ۹۳ و سپس قانون رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: با مجوز مجلس شورای اسلامی در تصویب تخصیص درآمد حاصل از صادرات سوخت‌های مایع، اعتبارات مناسبی برای گازرسانی به روستاها حاصل شد و بدون اتکا به بودجه، ۲۶ هزار میلیارد تومان منابع برای این کار به دست آمد.

زنگنه، دولت، مردم و محیط زیست را برنده این مصوبه و اجرای آن دانست و درباره دلایل آن توضیح داد: دولت برنده بود، زیرا فرآورده‌ مایع برای صادرات به دست آورد. مردم برنده شدند، زیرا گاز به خانه‌های آنها رسید و سطح رفاه در زندگی‌شان بالا رفت و محیط زیست هم برنده بود، زیرا دیگر شخصی برای تهیه سوخت هیزم و بوته استفاده نمی‌کند، بی‌شک آثار زیست محیطی این طرح در چند سال آینده بیشتر نمایان می‌شود.

وی با بیان اینکه با گازرسانی روستایی، هزاران شغل ایجاد شد، زیرا همه تجهیزات ساخت ایران است و پیمانکاران نیز ایرانی هستند، افزود: با رساندن گاز به خانه‌ها، مردم بخاری و تجهیزات مورد نیاز را خریدند و به این شکل چرخه اشتغال در این فرآیند برای مردم ایجاد شد که در این وضع به کمک کشور آمد.

گازرسانی به برکت پارس جنوبی

وزیر نفت با اشاره به اینکه گازرسانی به روستاها به برکت توسعه پارس جنوبی انجام شد، یادآوری کرد: در سال ۹۲ با کمبود گاز روبه‌رو بودیم و مصرف سوخت مایع بالا بود، در این سال نیروگاه‌ها ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند، در سال‌های اخیر مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها به یک سوم تقلیل یافت که این مقدار کمتر هم می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات گاز نیز با افزایش تولید گاز پارس جنوبی ۹۰ درصد افزایش یافته است، افزود: ایران هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه حدود ۷۵ میلیون مترمکعب گاز صادر می‌کند.

زنگنه ظرفیت تولید پارس جنوبی در سال ۹۲ را روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب عنوان و اعلام کرد: این رقم تا پایان امسال به روزانه ۷۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

به گفته وزیر نفت، گاز تأمین شده از میدان گازی پارس جنوبی در سال ۹۱، ۳۹ درصد نیاز گازی کشور بوده که این مقدار در سال ۹۹ به ۶۶ درصد می‌رسد. دوسوم گاز کشور از پارس جنوبی تأمین می‌شود.

وی افزود: پول محرک اصلی نیست، بلکه دلیل اصل توسعه پارس جنوبی در سال‌های اخیر، مدیریت بوده است.

یک پارس جنوبی داریم

زنگنه بر ضرورت مصرف بهینه و بهره‌وری در حوزه انرژی تأکید کرد و گفت: ما یک پارس جنوبی داریم و نمی‌توانیم هر چند سال یکبار یک پارس جنوبی کشف کنیم و آن را توسعه دهیم.

وی به تدوین چهار سند مربوط به مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل، عرضه و تقاضای گاز، سند تولید نفت و سند مربوط به صنعت پتروشیمی تا افق ۱۴۲۰ اشاره کرد و گفت: این اسناد که برای ریل‌گذاری صنعت نفت در آینده تدوین شده آماده عرضه به مجلس شورای اسلامی است.

وزیر نفت بر ضرورت تداوم اکتشاف در خراسان تأکید کرد و گفت: این استان اگرچه تولیدکننده گاز است و تولید آن نیز از نظر پایداری شبکه اهمیت دارد، اما واردکننده بزرگ هم است، اگر ما بتوانیم در این استان گاز کشف کنیم باید به هر قیمتی آن را توسعه دهیم.

کد خبر 305655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =