افزایش ۲ برابری تولید محصولات پتروشیمی در دولت تدبیر و امید

وزیر نفت از افزایش دو برابری تولید محصولات پتروشیمی در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: با ریل‌گذاری انجام‌شده و طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی مشخص دارند این مقدار تا پایان سال ۱۴۰۴ به بیش از سه برابر نسبت به ابتدای دولت می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (پنجشنبه، ۱۶ مردادماه) در آیین افتتاح سه طرح پتروشیمی که به‌صورت ویدئوکنفرانس از سوی رئیس جمهوری انجام شد با تبریک عید بزرگ غدیر خم اظهار کرد: امروز دو طرح مهم متانول و یک طرح فناورانه تولید کاتالیست به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان سال ۱۳ طرح دیگر نیز به بهره‌برداری خواهد رسید که ۲۵ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور می‌افزاید.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف صنعت پتروشیمی جلوگیری از خام‌فروشی با تکمیل زنجیره افزوده در صنعت نفت و گاز است، همچنین  تأمین خوراک بخش پایین‌دستی در صنایع داخلی، جلوگیری از خروج بیش از ۵ میلیارد دلار ارز از کشور در سال و تأمین‌کننده نخست ارز کشور در سامانه نیما از مواهب صنعت پتروشیمی است.

افتتاح ۱۶ طرح پتروشیمی از سال ۹۲ تا ۹۸

وزیر نفت با اشاره به اینکه ارزش تولید محصولات صنعت پتروشیمی در سال ۷۶ با تمام تلاش‌های انجام شده کمتر از یک میلیارد دلار بود که با یک جهش در دو دوره دولت اصلاحات و فعالیت‌های پس از آن این رقم در سال ۹۲ به حدود ۱۱ میلیارد دلار به قیمت ثابت سال ۹۵ رسید، افزود: از سال ۹۲ و با جهش دوم صنعت پتروشیمی ۱۶ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: با به مرحله تولید رسیدن ۲۷ طرح دیگر پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ و با سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری، مجموع ارزش تولیدات پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار و تا پایان سال ۱۴۰۳ و در ادامه کار در جهش سوم به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.

به گفته زنگنه، تولید محصولات پتروشیمی تا پایان این دولت نسبت به ابتدای دولت دو برابر و با ریل‌گذاری انجام‌شده و طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی مشخص دارند و پیشرفت آنها نیز عنوان شده تا ۱۴۰۴ به بیش از سه برابر نسبت به ابتدای دولت می‌رسد.

نقش مهم پتروشیمی‌ها در بورس

وزیر نفت با بیان اینکه پتروشیمی‌ها نقش بسیار مهمی در بورس دارند و ۲۵ درصد ارزش بازار سرمایه متعلق به شرکت‌های پتروشیمی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های پتروشیمی از گروه‌های ارزآور و صادرات‌محور هستند مورد استقبال مردم است.

وی افزود:‌ در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی انجام شد تا شرکت‌های پتروشیمی برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گسترش مالکیت عمومی و مردمی کردن اقتصاد در بورس عرضه شوند. شرکت‌های پتروشیمی پارس، تندگویان و نوری طی دو سال اخیر عرضه شدند و ان شاء‌الله چند شرکت دیگر هم با همکاری بورس به‌زودی عرضه می‌شوند.

افزایش خوراک پتروشیمی‌ها

زنگنه با بیان اینکه از دیگر کارهایی که در مسیر صنعت پتروشیمی انجام گرفت جمع‌آوری گازهای همراه نفت است، تصریح کرد: ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ و ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین ان‌جی‌ال کشور و طرح‌های پتروپالایش کنگان همه برای تأمین خوراک پتروشیمی‌هاست.

وی با افزایش تولید اتان اشاره کرد و گفت: تولید اتان از ۳.۵ میلیون تن ابتدای این دولت به ۱۴ میلیون تن تا انتهای دولت می‌رسد، یعنی ۴ برابر شده است.

ساخت ۱۸ کاتالیست تا ۱۴۰۰

وزیر نفت با اشاره به اینکه ما ۴۰ گروه کاتالیست داریم و ۸۵ نوع کاتالیست در صنعت پتروشیمی با ارزش ۲۷۰ میلیون دلار مصرف می‌شود، گفت: در هفت سال اخیر ۱۸ کاتالیست به ارزش ۱۰۴ میلیون دلار بومی‌سازی و در داخل کشور تولید شده است.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی انجام‌شده تا سال ۱۴۰۰، ۱۸ کاتالیست دیگر به ارزش تقریباً ۹۰ میلیون دلار در داخل ساخته می‌شود.

افزایش تولید متانول کشور و یک هشدار

زنگنه با بیان اینکه با افتتاح دو طرح کیمیای پارس خاورمیانه و کاوه ۴ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده می‌شود، تصریح کرد: متانول کاوه بزرگ‌ترین متانول دنیاست که از سوی بخش خصوصی انجام شده و کیمیای پارس خاورمیانه که متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است و فرهنگیان عزیز ما از نعمت و درآمد آن استفاده خواهند کرد.

وی، ارزش سه طرحی را که امروز افتتاح شد حدود ۱.۶ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: تولید متانول کشور تا پایان پارسال ۶.۷ میلیون تن بوده که با پایان جهش دوم این مقدار به ۱۷.۵ میلیون تن و در پایان جهش سوم به ۲۴ میلیون تن می‌رسد.  

وزیر نفت ادامه داد: افزایش تولید متانول اگرچه یک خبر خوب است، اما یک هشدار هم به شمار می‌آید که ممکن است بازار این محصول اشباع شود، بنابراین در این مسیر، تولیدکننده متانول باید به بخش پایین‌دستی آن بسیار توجه کند.

زنگنه تصریح کرد: خوشبختانه زنجیره پایین‌دستی متانول به پروپلین می‌رسد، پروپلین محصولی است که صنایع پایین‌دستی بیشترین نیاز را به آن دارد و هم‌اکنون در این محصول کمبود هم داریم.

وی گفت: ما طرح‌های زنجیره‌ای پیشران صنایع پایین‌دستی پتروشیمی با اولویت پروپلین را به‌زودی برای تصویب تقدیم دولت می‌کنیم.

وزیر نفت در پایان از سرمایه‌گذاران، کارگران، مهندسان، مدیران و دست‌اندرکاران طرح‌هایی که در شرایط تحریم سبب افتخار کشور شدند، قدردانی کرد.

کد خبر 305784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =