۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
  • کد خبر: 306135
واردات نفت خام چین از آمریکا افزایش می‌یابد

برخی منابع اعلام کردند که چین پیش از بررسی معاملات تجاری خود با واشینگتن، خرید نفت از ایالات متحده آمریکا را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک و سنگاپور، معامله‌گران و کارگزاران ایالات متحده و واردکنندگان چینی اعلام کردند: در حالی که دو اقتصاد عمده جهان در حال بررسی توافق ماه ژوئیه خود پس از یک جنگ تجاری طولانی‌مدت هستند، ارسال محموله‌های نفت خام ایالات متحده آمریکا به چین در هفته‌های آینده به‌شدت افزایش می‌یابد.

به گفته این منابع، شرکت‌های دولتی نفت چین به‌طور موقت نفتکش‌هایی را برای حمل حداقل ۲۰ میلیون بشکه نفت خام آمریکا به چین و برای ماه‌های اوت و سپتامبر اجاره کرده‌اند، این اقدام چین سبب می‌شود نگرانی‌های ایالات متحده آمریکا درباره تعهد چین به اجرای مرحله نخست این قرارداد تجاری کاهش یابد. 

چین در سال ۲۰۱۸ و پیش از افزایش تنش‌های تجاری با آمریکا، با وارد کردن محموله‌های نفت خام به ارزش ۵ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار، بزرگ‌ترین خریدار نفت خام ایالات متحده به شمار می‌رفت.

چین در ماه ژانویه متعهد شد ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بیش از سطح معاملات سال ۲۰۱۷ از آمریکا نفت، گاز و فرآورده‌های انرژی بخرد، بنابراین ارزش محموله‌های وارداتی این فرآورده‌ها از آمریکا در سال جاری میلادی حدود ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود.

براساس داده‌های اداره سرشماری آمریکا، ارزش نفت خام خریداری‌شده چین از ایالات متحده آمریکا تا ۳۰ ژوئن تنها حدود ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار بوده است که بیانگر اثرگذاری همه‌گیری ویروس کرونا بر آن و اجرای محدود مرحله نخست این توافق بوده است.

به گفته این منابع، به‌تازگی واردات نفت خام آمریکا توسط شرکت‌ ملی نفت چین، پتروچاینا و شرکت سینوپک، بزرگ‌ترین پالایشگاه چین، افزایش یافته است.

زمان بررسی توافق تجاری ایالات متحده آمریکا و چین که ابتدا برای روز شنبه (۲۵ مردادماه) برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل مشکلات زمانبندی به تعویق افتاد و هنوز تاریخ جدیدی برای آن اعلام نشده است.

براساس داده‌های رفینیتیو ایکون، قرار است در ماه اوت ۳۲ میلیون بشکه نفت از آمریکا وارد چین شود، این مقدار صادرات ماهانه بی‌سابقه است.

کد خبر 306135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =