۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
  • کد خبر: 306231
طرح فروش نفت ۱۰۰ درصد به نفع مردم است

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه افتخار دولت این است که تجارت خود را بدون نفت مدیریت می‌کند، گفت: طرح فروش نفت را ۱۰۰ درصد به نفع مردم و بهترین راه تامین مالی است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (چهارشنبه، ۲۹ مردادماه) در نشست هیئت دولت با بیان اینکه حرف‌های عجیب و غریب گاهی در گوشه و کنار دیده می‌شود که آدم را دچار حیرت می‌کند، گفت: حالا برجام پایه‌هایش به نظر شما خیلی محکم نبود، آنجا که آمریکا از سازمان بهداشت جهانی، یونسکو، نفتا و پیمان اقلیمی پاریس خارج شد، آیا پایه‌های آنها هم خراب بود؟ این (ترامپ) از هر چه پیمان مفید و به درد بخور بوده، خارج شده است.

وی با بیان اینکه دغدغه اصلی دولت در شرایط کنونی ثبات و آرامش اقتصادی در کشور است، افزود: به دنبال آن هستیم که مردم نسبت به آینده خود نگرانی نداشته باشند از طرف دیگر در سال جهش تولید به دنبال ایجاد شتاب در بخش تولید هستیم.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: امروز در همه بخش‌ها شاهد رشد تولید هستیم، همچنانکه در بخش صنعت در چهار ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد رشد ۹ درصدی تولید هستیم. این شرایط در بخش کشاورزی هم حاکم است و امروز باوجود همه سختی‌ها بخش برق، آب، گاز حتی یک روز هم قطع نبوده و حمل و نقل کالا و خدمات به‌طور مداوم در جریان است.

روحانی عنوان کرد: مردم باید واقعیتی را بدانند و آن اینکه در کشور ما روزهایی بوده که سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار پول نفت به خزانه واریز می‌شد، همچنانکه در سال ۹۰ این مبلغ حدود ۱۰۲ میلیارد بوده است، اما امروز این ۱۰۰ میلیارد دلار وجود ندارد و افتخار دولت این است که تجارت خود را بدون نفت مدیریت می‌کند و پارسال به همان مقداری که واردات داشتیم، صادرات غیرنفتی صورت گرفت و عملا کشور با صادرات غیرنفتی اداره می‌شود و این در تاریخ ایران بی‌سابقه است و امسال فقط ۱۰ درصد بودجه به نفت متکی است.

وی با اشاره به اینکه دولت برای مشکلات بودجه طراحی‌هایی انجام داده است، گفت: اگر بخواهیم به جای نفت فقط مالیات قرار دهیم این کار برای مردم در شرایط کنونی سختی ایجاد می‌کند و اگر دولت بخواهد از بانک مرکزی استقراض کند همچنانکه دولت گذشته، ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده بود، اما با توجه به تبعات آن هیچگاه در ۷ سال گذشته دست خود را به سمت بانک مرکزی دراز نکرده و به‌دنبال پول پرفشار نرفتیم، بنابراین در این شرایط یا باید اوراق منتشر کنیم یا سهام و نفت بفروشیم که هر سه کار را انجام می‌دهیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به برنامه و طراحی دولت برای فروش نفت تصریح کرد: این موضوع را در جلسه سران سه قوه مورد بحث قرار دادیم و دولت کاملا آماده است آن را اجرا کند و آن را ۱۰۰ درصد به نفع مردم می‌دانیم و بهترین راه تامین مالی است.

روحانی افزود: اگر سران دو قوه دیگر از آن حمایت کنند، آن را عملیاتی می‌کنیم، زیرا دولت هفته‌ها روی تدوین آن زحمت کشیده است و از افتخارات طرح اقتصادی این دولت به شمار می رود، اما برای اجرایی شدن آن نیاز داریم که روسای دو قوه دیگر به‌طور کامل با آن موافق باشند، اگر هم موافقت نکردند به‌دنبال طرح‌های دیگر خواهیم رفت و مسیر را ادامه می‌دهیم.

کد خبر 306231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =