۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
  • کد خبر: 306279
گزیده‌های نفتی هفته

خبرهای مربوط به امضای ۱۳ قرارداد نفتی، افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها، بررسی موضوع انتشار اوراق سلف نفتی در مجلس و نامه وزیر نفت به رئیس‌جمهوری، همچنین خبرهای جدید برای کارکنان پیمانکاری و قرارداد مدت موقت نفت را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

نفت: این هفته ۱۳ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد یورو میان دو شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران و ۱۴ شرکت ایرانی به امضا رسید؛ در این قراردادها افزون بر حفظ جریان کار و اشتغال صنعت نفت، افزایش ۱۸۵ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید روزانه نفت کشور هدفگذاری شده است.

اما این ۱۳ قرارداد مربوط به چه پروژه‌هایی است و این پروژه‌ها به چه شرکت‌هایی واگذار شده است؟ قراردادهای پروژه زیلایی و پروژه چلینگر و گرنگان، هر دو با شرکت گلوبال پتروتک کیش، پروژه رامین با شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، پروژه منصورآباد با شرکت توسعه پتروایران، پروژه سیاه‌مکان با شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، پروژه مارون ۲ و ۵ و پروژه مارون ۶ با شرکت تنکو، پروژه مارون ۱ و ۴ با شرکت حفاری شمال (هلدینگ انرژی گستر سینا)، پروژه مارون ۳ با شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، پروژه بالارود با (مشارکت) ملی حفاری ایران و مهندسی و ساختمانی جهانپارس و پروژه اهواز ۱ و ۴ با (مشارکت) صنایع نفت و انرژی قشم و مارون‌کاران به امضا رسید. قرارداد پروژه رسالت شرکت نفت فلات قاره ایران نیز با (مشارکت) مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران و راهبردهای هوشمند و پروژه فروزان نیز با (مشارکت) پتروپارس و مبین‌سازه‌گستر امضا شد.

وزیر نفت در آیین امضای این قراردادها بر ضرورت ظرفیت‌سازی برای تولید نفت در شرایط تحریم تأکید کرد و گفت: قدرت یک کشور در بازار نفت به مخازن آن نیست، بلکه به ظرفیت تولید است. تحریم مردنی است و صنعت نفت باید با ظرفیت‌سازی، برای فردای تحریم‌ها آماده باشد.

رونمایی از سامانه مدیریت پروژه شرکت ملی نفت ایران، افزایش ۳.۵ برابری حجم نفت درجای مخزن بنگستان میدان رامشیر بر اساس نتایج مطالعات جدید، قرار گرفتن سومین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی در آستانه بهره‌برداری و تکمیل بخش نخست دومین خط لوله صادرات میعانات گازی فازهای سایت ۲ پارس جنوبی از دیگر اخبار مهم شرکت ملی نفت ایران در هفته‌ای که گذشت به شمار می‌روند.

گاز: ثبت رکورد عرضه ۲۶ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه‌های تولید برق در چهار ماه نخست امسال، خبر خوب این هفته صنعت گاز بود که از سوی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام شد. بر این اساس در مدت یادشده، با هدف کاهش مصرف سوخت مایع و ایجاد ظرفیت مازاد برای صادرات فرآورده‌های نفتی، گازرسانی به نیروگاه‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ جهش حدود ۲ میلیارد مترمکعبی داشته است.

افزایش تولید اتان فازهای ۲۰ و ۲۱  مجتمع گازی پارس جنوبی و افتتاح و راه‌اندازی بزرگ‌ترین سیستم خاموش‌کننده برجی (تاور مانیتورینگ) کشور برای اطفای حریق مخازن میعانات تأسیسات گازی سراجه در منطقه ۳ عملیات انتقال گاز ایران از دیگر اخبار این هفته صنعت گاز بود.

پتروشیمی: این هفته، مجتمع پتروشیمی مهاباد با تکیه بر توان و دانش پژوهشگران خود موفق شد نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور را وارد مدار تولید کند. ظرفیت این نیروگاه روزانه ۲۰۰ کیلووات ساعت است و تا چند هفته آینده به شبکه سراسری برق متصل می‌شود.  

گرید KLM۱۰۰B(L) زنجیره ایزوسیانات‌ها هم در شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس رونمایی و به این ترتیب، سبد محصولات پتروشیمی کارون متنوع‌تر شد. این محصول برای نخستین بار در خاورمیانه به‌منظور رفع نیاز تولیدکنندگان صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی صنعت پلی‌اورتان کشور برای تکمیل زنجیره ارزش تولید می‌شود.

دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم با اشاره به افزایش تقاضا برای محصولات مختلف پلیمری و بسته‌بندی ایام محرم و صفر اعلام کرد که همانند سال‌های گذشته مجتمع‌های پتروشیمی کشور آمادگی دارند نیازهای صنایع پایین‌دستی را تأمین کنند و هیچ‌گونه کمبودی در بازار وجود نخواهد داشت.

سرمایه انسانی: معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت این هفته سه خبر برای کارکنان نفتی داشت؛ نخستین خبر اعلام موافقت وزیر نفت با درخواست کارکنان پیمانکاری مبنی بر تسهیل شرایط ثبت‌نام در سامانه اطلاعاتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بود و دو خبر دیگر به کارکنان قراردادی مدت موقت نفت مربوط است؛ اول اینکه فرایند ارزیابی آن دسته از کارکنان مدت موقت که در سامانه اطلاعاتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ثبت نام کرده‌اند، از شهریورماه آغاز می‌شود و دوم آنکه به منظور ارائه بهینه و کیفی خدمات بیمه تکمیلی، درباره کیفیت خدمات بیمه تکمیلی از کارکنان قرارداد مدت موقت نظرسنجی خواهد شد.

بین‌الملل: بیست و یکمین نشست ماهانه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به JMMC به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همکاری الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه که با وجود ابتلا به کرونا حاضر بود، از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد و این کمیته، بر اهمیت پایبندی اعضا به سهمیه‌های تولید توافق کاهش عرضه نفت تولیدکنندگان عضو وغیرعضو اوپک با هدف بازگرداندن ثبات و توازن کامل به بازار نفت تأکید کرد.

وزیر نفت این هفته در صحبت‌هایی، افزایش قیمت نفت خام برنت از حدود ۱۶ دلار برای هر بشکه در اردیبهشت‌ماه به حدود ۴۵ دلار فعلی و تثبیت در این سطح را نشان‌دهنده توفیق اوپک برشمرد.   

موضوع توقیف تعدادی محموله‌ سوخت از سوی آمریکا و ارتباط این محموله‌ها با ایران هم این هفته از زنگنه سوال شد که زنگنه توضیح داد: نه کشتی و نه محموله‌ها متعلق به ایران نیست بلکه این محموله‌ها شامل بنزین فروخته‌شده ایران به صورت فوب به ونزوئلا بوده؛ بنابراین آمریکا اموال ونزوئلا را توقیف کرده است.

مجلس: این هفته موضوع فروش اوراق سلف نفتی در نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و  مقرر شد کمیسیون‌های انرژی، برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس نیز به این موضوع به طور جداگانه رسیدگی کنند. بورس انرژی ایران که هفته گذشته اعلام کرده بود اوراق سلف نفتی ۲۶ مردادماه عرضه می‌شود، در این تاریخ با صدور اطلاعیه‌ای تصریح کرد پذیره‌نویسی اوراق سلف موازی استاندارد نفتی به زمان دیگری موکول شده است. وزیر نفت طی هفته‌ای که گذشت، دو بار در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حاضر شد که در این نشست‌ها، مباحثی پیرامون وضع تولید، صادرات و وصول درآمدهای ارزی و ریالی نفت، وضع طرح‌های توسعه‌ای و همچنین موضوع اوراق سلف نفتی مطرح و بررسی شد.

از سوی دیگر، در پی ارسال نامه تعدادی از نمایندگان مجلس خطاب به سران قوا که در آن ادعاهایی علیه وزیر نفت مطرح شده بود، وزیر نفت در نامه‌ای به رییس‌جمهوری که رونوشت آن برای روسای قوای مقننه و قضاییه نیز ارسال شده، با استقبال از بررسی دقیق همه موارد مطرح شده در این نامه تقاضا کرد که موضوع در دستورکار یکی از جلسات سران قرار گیرد تا ادعاها و پاسخ‌های دو طرف شنیده شده و در نهایت در مورد آن‌ها توسط روسای سه قوه قضاوت شود.

پیشنهاد هفته: با مرور گزارش اجمالی عملکرد وزارت نفت که در آستانه هفته دولت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما از سوی وزیر نفت ارائه شد، در جریان اهم فعالیت‌های صورت گرفته صنعت نفت طی سال‌های اخیر قرار می‌گیرید. همچنین خواندن گفت‌وگوی شانا با محسن صفایی فراهانی، مجری طرح آدیش جنوبی از طرح فراگیر پالایشی سیراف با عنوان «نخستین پالایشگاه در حال ساخت سیراف ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد»، خالی از لطف نیست.

کد خبر 306279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =