۲ تجهیز کاربردی ساخت داخل در ملی حفاری رونمایی شد

هم‌زمان با نخستین روز هفته دولت، دو تجهیز کاربردی در مراحل تکمیل حفاری چاه‌های نفت و گاز ساخت داخل در شرکت ملی حفاری ایران در اهواز رونمایی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، مهران مفرشی، مدیر پروژه حفاری میدان گازی کیش موسوم به ۱ + ۱۲ در این شرکت در آیین رونمایی این تجهیزات ضمن تبریک بزرگداشت هفته دولت، گفت: طراحی و ساخت این تجهیزات در نتیجه هم‌افزایی و تشریک مساعی میان متخصصان شرکت ملی حفاری ایران و یک شرکت دانش‌بنیان داخلی تحقق یافت.

وی افزود: پس از طراحی  و مهندسی فنی تجهیز تمیزکننده جداره چاه (CASING SCRAPPER BRUSH) و خارج کننده ذرات حاصل از تمیزکاری به برون چاه (STRING MAGNET)، مراحل ساخت آن در یک شرکت فولادی در اهواز انجام شد.

مدیر پروژه حفاری میدان گازی کیش با بیان اینکه این دو تجهیز پس از بررسی‌های فنی برای آزمون میدانی آماده‌سازی شده است، اظهار کرد: تجهیزات STRING MAGNET و CASING SCRAPPER BRUSH با هزینه نزدیک به  ۴۰۰ میلیون تومان طراحی و با کیفیت و توان عملیاتی مناسب بومی‌سازی شده، در حالی که هزینه ساخت آنها ۶۰ تا ۷۰ درصد در مقایسه با مشابه خارجی ارزان‌تر است.

مفرشی گفت: به‌کارگیری این تجهیزات در مراحل تکمیل چاه‌های در دست حفاری تا پیش از این افزون بر ۱۰۰ هزار دلار برای یک حلقه چاه هزینه داشت که برای ۱۲ حلقه چاه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار می‌شد، اما با کاربست تجهیزات ساخت داخل که خدمات پس از فروش دارد، ارائه این خدمات از سوی ملی حفاری به یک‌سوم کاهش خواهد یافت، ضمن اینکه زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی را فراهم می‌آورد و از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

وی درباره اهمیت این دو تجهیزات در عملیات حفاری توضیح داد: با توجه به حساسیت تکمیل چاه‌های نفت و گاز و نصب پکر و هنگر که باید به‌درستی در محل خود نصب شوند نیاز به این تجهیزات اجتناب‌ناپذیر است.

مدیر پروژه حفاری میدان گازی کیش گفت: قبل از رانش پکر و هنگر به درون چاه باید محل نصب آنها به‌خوبی تمیز شود که پیش از این تجهیز SCRAPPER با عملکرد محدود انجام می‌شد و قادر نبود ذرات کوچک را که به دیواره جداری چسبیده بود تمیز کند و به تبع آن رزوه دنده‌های روی پکر و هنگر را تحت تأثیر قرار می‌داد و به نصب نشدن آنها یا بروز نشتی منجر می‌شد که با استفاده از ابزار تمیزکننده و خارج‌کننده ذرات جدید که توان مؤثر آن نسبت به تجهیزات قدیمی افزایش و تا دمای بالای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد کارایی دارد، کیفیت عملیات بهبود و ضریب ایمنی کار افزایش می‌یابد.

کد خبر 306346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =