عراق: چاره‌ای جز وابستگی به واردات گاز و برق از ایران نداریم

معاون نخست وزیر عراق اعلام کرد که سال آینده وابستگی عراق به گاز و برق ایران کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری پلتس از دوبی، علی علوی روز جمعه (۳۱ مردادماه) گفت: دومین تولیدکننده بزرگ نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تا تکمیل و عملیاتی شدن قراردادهای چند میلیارد دلاری و جذب سرمایه‌های جدید خارجی همچنان نیازمند واردات گاز و برق از ایران است.

در سفر این هفته مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به واشنگتن، قراردادهایی در زمینه انرژی و به ارزش ۸ میلیارد دلار با شرکت‌های آمریکایی امضا شد. این نخستین سفر وی به ایالات متحده آمریکا از زمان تصدی مقام نخست وزیری در ماه مه بود. در عین حال، عراق در تلاش برای جلب سرمایه‌گذاری سعودی‌ها و اتصال شبکه برق خود از طریق عربستان و کویت به شبکه برق خلیج فارس است.

علی علوی، وزیر امور دارایی عراق  در یک نشست وبیناری شورای آتلانتیک گفت: وابستگی ما به واردات گاز و برق ایران سال آینده کاهش می‌یابد، اما تا آن زمان چاره‌ای جز ادامه وابستگی به ایران نداریم.

وی افزود: بعید است که بتوانیم جایگزینی کوتاه مدت پیدا کنیم، اما با تلاشی میان‌مدت می‌توانیم شبکه برق عراق را به شبکه خلیج فارس متصل کنیم. این پروژه‌ها در مرحله طراحی و تعریف هستند تا پس از آن به مناقصه گذاشته شوند.

عراق از سوی آمریکا تحت فشار است تا واردات برق و گاز ایران را متوقف کند. 

به گزارش شانا، کمبود برق و تعهد عراق به کاهش تولید نفت مطابق توافق اوپک پلاس در زمانی که واشنگتن قصد منزوی کردن تهران را دارد، بغداد را به ایران نزدیک‌تر کرده است. 

دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک برای تولید برق تعدادی از نیروگاه‌های خود به تولید گاز خود و خرید این سوخت پاک ایران متکی است و واردات گاز از ایران از تحریم‌های آمریکا علیه تهران مستثنا شده است.

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق به دلیل کمبود برق در بحرانی سیاسی گرفتار شده است، به‌ویژه پس از آنکه هفته گذشته دو معترض که خواستار خدمات بهتر برق بودند کشته شدند. دولت گروه‌های جنایتکار ناشناس را مقصر این قتل‌ها دانست، اما با توجه به اینکه دمای هوا در تابستان از ۵۰ درجه سانتی‌گراد فراتر رفته، نارضایتی مردم از قطع برق به یک مسئله سیاسی بدل شده است.

با وجود وابستگی روزافزون عراق به واردات گاز و برق از ایران، بغداد همچنان برای واردات از ایران از ایالات متحده آمریکا مجوز می‌گیرد تا بتواند بدون خطر تحریم، از ایران برق و گاز دریافت کند، این روندی است که در سال ۲۰۱۸ و با اعمال تحریم دوباره واشنگتن بر بخش انرژی تهران آغاز شد.

کد خبر 306374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =