افزایش ۱۱۸ درصدی حجم انتقال گاز در منطقه ۶ عملیات انتقال

سرپرست منطقه ۶ عملیات ایران از افزایش ۱۱۸ درصدی حجم انتقال گاز در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۲ خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، علیرضا عربلو ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: در سال ۹۲، ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز از سوی منطقه ۶ عملیات انتقال گاز ایران به مبادی مصارف خانگی و صنعتی انتقال داده شد و این مقدار در سال ۹۸ به ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز رسید.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت یازدهم بیش از ۷۶۰ کیلومتر خط لوله فشار قوی گاز در اندازه‌های مختلف به خطوط زیر پوشش منطقه ۶ عملیات انتقال گاز ایران افزوده شد که در مجموع، به ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رسید.

سرپرست منطقه ۶ عملیات ایران تصریح کرد: به‌منظور بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری خطوط لوله فشار قوی گاز در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان، مرکز بهره‌برداری خطوط لوله کرمان در سال ۱۳۹۷ احداث شد و به بهره‌برداری رسید و مراکز تعمیرات و بهره‌برداری خطوط لوله ایرانشهر، زاهدان و کهنوج نیز در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند.

عربلو با اشاره به احداث ۱۰ ایستگاه حفاظت کاتدیک در این منطقه عملیاتی، اظهار کرد: افتتاح نخستین ساختمان مستقل مرکز پایش و کنترل عملیات انتقال گاز (IOC) و مجموعه فرهنگی، ورزشی و آموزشی شهید سالاری در سال ۱۳۹۶ از دیگر پروژه‌های اجراشده است.

وی به تزریق و بهره‌برداری از خطوط لوله فشار قوی گاز اشاره کرد و گفت: ۴۱۶ هزار متر خط لوله از سال ۹۲ تاکنون گاز تزریق شده و حدود ۱۳ هزار متر خط لوله آسیب‌دیده، با اجرای عملیات و تعمیرات مختلف با تلاش کارکنان منطقه ۶ عملیات تعویض شده است.

سرپرست منطقه ۶ انتقال گاز ایران یادآور شد: در این بازه زمانی، حدود ۹۷ درصد حجم انتقال گاز ازسوی این منطقه به مصارف صنعتی و ۳ درصد به مصارف خانگی انتقال داده شده است.

عربلو به انجام تعمیرات و نگهداری خطوط لوله زیر دریا نیز اشاره کرد و افزود: به‌کارگیری روش‌های تعمیراتی برای به حداقل رساندن نشتی‌ها برای کاهش اتلاف گاز در شبکه و کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی از دیگر اقدام‌های این منطقه عملیاتی بوده است.

وی همچنین از انجام ۱۳ هزار کیلومتر پیگرانی تمییزکننده و ۸۵۵ کیلومتر پیگرانی هوشمند و حدود ۲۰ هزار کیلومتر نشت‌یابی خطوط لوله در دولت یازدهم و دوازدهم خبر داد.

سرپرست منطقه ۶ انتقال گاز ایران به تشریح استفاده بهینه از کالاهای مازاد دیگر شرکت‌ها نیز پرداخت و گفت: انجام مهندسی معکوس، بومی‌سازی و جایگزینی کالاها و همچنین تأمین بیش از یک هزار و ۶۰ قلم کالای مورد نیاز از محل کالای مازاد مناطق و دیگر شرکت‌ها همسو با شعار اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه‌های تدارکاتی، انبارداری و جلوگیری از رکود سرمایه و مدیریت نقدینگی، به ارزش سیستمی حدود ۱۰۰ میلیارد ریال تأمین شده است.

عربلو ادامه داد: ۱۷ پروژه در تأسیسات تقویت فشار گاز و ۸۱ پروژه مربوط به خطوط لوله انتقال گاز و تکمیل زیرساخت‌ها و سیستم‌های مدیریتی برای افزایش قابلیت اطمینان و دسترسی تجهیزات مؤثر بر فرآیند انتقال گاز، افزایش پایداری انتقال گاز و کاهش اتلاف گاز در شبکه از محل بودجه‌های شرکت ملی گاز ایران با تلاش کارکنان این منطقه اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: دو پروژه در حال اجرای تعویض پوشش خط لوله ۲۴ اینچ و خط لوله ۱۲ اینچ به طول ۶۰ هزار متر از سال ۹۸ آغاز شده است که تا پاییز ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.

کد خبر 306428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =