فاصله‌گیری از خام‌فروشی و کاهش اتکای بودجه به نفت جزو برنامه‌های دولت است

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در زمینه نفت و گاز کارهای بزرگی در این دولت انجام شده است، گفت: فاصله‌گیری از خام‌فروشی و کاهش اتکای بودجه به نفت جزو برنامه‌های دولت است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، عصر سه‌شنبه (چهارم شهریورماه) در دیدار مدیران ارشد رسانه‌های کشور که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با بیان اینکه مقایسه شرایط زمانی و خدمات ارائه‌شده از سوی این دولت به مردم با دولت‌های گذشته بسیار مهم است، گفت: دولت تدبیر و امید اولین دولتی بعد از انقلاب اسلامی است که در شرایط تحریم کار خود را شروع کرد و از پایان سال گذشته نیز با موضوع شیوع بیماری کرونا مواجه شد.

وی افزود: این مقایسه بیانگر نقاط قوت و در جاهایی ممکن است نقاط ضعف باشد، اما در عین حال هر موفقیتی داشتیم در سایه حضور و تلاش مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده و به عبارتی نقاط قوت ما تعلق به ملت دارد و نقاط ضعف ما تعلق به خودمان دارد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در این هفت سال، وضعی ایجاد شد که صادرات غیرنفتی کشور بر صادرات نفتی آن، پیشی گرفت که این مهم در ۶۰ سال گذشته و از زمان دولت مرحوم مصدق بی‌سابقه بود، همچنین در ۲۶ سال گذشته بی‌سابقه بوده که دو سال یعنی سال‌های ۹۵ و ۹۶ تورم ما تک رقمی شود و همچنین سابقه نداشته که رشد اقتصادی ایران به بالاترین رشد اقتصادی در جهان برسد، یعنی آنچه که در سال ۹۵ اتفاق افتاد.

روحانی با بیان اینکه کل بنزین تولیدی و محصول ما در روز حدود ۵۴ میلیون لیتر بود، اما اکنون به تولید روزانه ۱۰۷ تا ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده‌ایم و تا پایان دولت می‌توانیم همین روند را ادامه دهیم، عنوان کرد: در بنزین هم خودکفا شدیم و هم صادر می‌کنیم. در گازوئیل واردکننده بودیم الان دو سال است که صادرکننده گازوئیل هستیم، بنابراین مهم است که از نفت فاصله بگیریم. مقصود نفت خام است که از آن باید فاصله بگیریم.

وی گفت: جزو برنامه‌های دولت این است که ما از خام‌فروشی و اتکای به نفت فاصله بگیریم. برنامه‌ای تدوین کردیم که به‌زودی اعلام می‌کنیم و نهایی می‌شود. البته این برنامه چارچوبی برای یک سال پایانی دولت است. برنامه پایانی دولتمان را اعلام می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در زمینه نفت و گاز کار بزرگی انجام دادیم و در پارس‌جنوبی در دولت‌های سابق ۱۰ فاز به ثمر رسیده است، اما اکنون به جز یک فاز، همه فازها را تمام کردیم، افزود: عدالت روستایی به نظرم کار بزرگی است که باید ادامه پیدا کند. هم اکنون گاز، راه، بهداشت و درمان، برق و آب روستاها، همه اینها را می‌توانید مقایسه کنید و ببینید چه کار بزرگی صورت گرفته و این کار همچنان باید ادامه پیدا کند.

روحانی به موضوع فروش اوراق سلف نفتی نیز اشاره کرد و گفت: آن موضوعی که در ذهن ما بود این بود که بیاییم با وجود تحریم نفت، نفت را به قیمت روز و به ریال و بر مبنا ارز نیمایی در بازار بفروشیم، اما محموله‌ها نفت را دو سال دیگر به خریدار عرضه کنیم، این می‌توانست خیلی مفید باشد، یعنی مشکل امروز ریال ما را حل می‌کرد، بودجه ما را حل می‌کرد، کسر بودجه ما را به بهترین شکل، البته هم‌اکنون هم اوراق می‌فروشیم راه‌های دیگری داریم این امر نشود. این‌طور نیست که بن‌بست باشد، این راه بهتر از اوراق بود.

وی تصریح کرد: اینکه بحث می‌شود که ما اکنون چیزی می‌فروشیم دولت بعدی متعهد است، همه دولت همین است. همه چیزهایی که ما تعهد می‌کنیم دولت بعدی متعهد می‌شود. سیر دولت که تغییر نمی‌کند، هر کاری هم دولت پیشین کرد ما متعهد بودیم. مگر ۲ میلیون واحد مسکن مهر نبود؟ اکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار  واحد مسکن مهر را تکمیل کردیم و تحویل دادیم، آب و برق و نما، نازک‌کاری‌هایش، خیلی از اینها زمین بود، خیلی از اینها فقط اسکلت بود، تعهد ما که نبود، تعهد دولت پیشین بود، پس بگوییم که دولت پیشین تعهد کرده به ما ربط ندارد؟ دولت دولت است وقتی دولت تعهد کرد دولت بعدی هم متعهد است.

کد خبر 306517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =