آرامکو اجرای طرح ۲۰ میلیارد دلاری پتروشیمی را کنار می‌گذارد

سعودی آرامکو در پی سقوط قیمت نفت اجرای طرح ۲۰ میلیارد دلاری پتروشیمی را کنار می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ از ریاض، شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو در حال کنار گذاشتن پروژه‌های چند میلیارد دلاری پتروشیمی و گاز است، زیرا تصمیم دارد با وجود سقوط قیمت انرژی، سود سهام خود را حفظ و به این منظور باید سرمایه‌گذاری‌های بزرگ خود را لغو کند.

دو منبع که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند: بزرگ‌ترین شرکت نفت جهان از طرح ساخت تأسیسات ۲۰ میلیارد دلاری تبدیل نفت خام به مواد شیمیایی ینبع در ساحل دریای سرخ عربستان چشم‌پوشی می‌کند.

این شرکت همچنین در حال بررسی تصمیم پارسال خود مبنی بر خرید ۲۵ درصد از پایانه گاز مایع سمپرا انرژی در تگزاس با هزینه چند میلیارد دلاری است.

سعودی آرامکو هم‌اکنون برخی کارکنان خود را از پروژه خارج کرده است.

این در حالی است که سمپرا اعلام کرد به همکاری با آرامکو و دیگر شریکان برای پیشبرد این پروژه در «پورت آرتور ال‌ان‌جی» ادامه می‌دهد. 

این کناره‌گیری‌ها در حالی رخ می‌دهد که آرامکو تلاش می‌کند بر تعهد خود برای پرداخت سود سالانه ۷۵ میلیارد دلاری در چند سال آینده پایبند باشد.

در همین حال، رقیبانی مانند بی‌پی و شرکت انگلیسی-هلندی شل با کاهش تقاضای انرژی در پی شیوع ویروس کرونا، سود اختصاص‌یافته به سهامداران خود را کاهش دادند. 

قیمت نفت از ماه آوریل تاکنون بیش از دو برابر شده و به حدود ۴۵ دلار برای هر بشکه رسیده، در حالی که همچنان بیش از ۳۰ درصد کمتر از قیمت این کالای راهبردی پیش از شیوع ویروس کروناست.

مازن السدیری، مدیر تحقیقات مؤسسه الرحجی کپتال ریاض در این باره گفت: بازار با مازاد عرضه روبه‌روست و بهبود کامل آن ممکن است تا سال ۲۰۲۲ به طول بینجامد.

وی افزود: کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای منطقی است.

کد خبر 306865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =