۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
  • کد خبر: 307273
حمایت از تعمیق کاهش تولید اوپک پلاس بعید است

برخی منابع اعلام کردند که بعید به نظر می‌رسد در نشست ماه سپتامبر کمیته نظاتی توافق اوپک پلاس از تشدید کاهش تولید نفت حمایت شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، مسکو و لندن، برخی منابع اعلام کردند که با وجود کاهش قیمت‌ها، بعید است سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش مانند روسیه در نشست این هفته کاهش تولید نفت خود را تشدید کنند. این منابع افزودند: ائتلاف اوپک پلاس به کشورهایی مانند عراق و نیجریه مهلت بیشتری خواهد داد تا تولید بیش از سهمیه خود در ماه‌های پیش را جبران کنند.

پس از آنکه ویروس کرونا سبب تضعیف یک‌سوم تقاضای نفت شد، کشورهای عضو اوپک پلاس تصمیم گرفتند از ابتدای ماه مه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز، معادل ۱۰ درصد عرضه جهانی، از تولید نفت خود بکاهند. قرار شد این کاهش تولید از ابتدای ماه اوت به ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد. 

این در حالی است که این ائتلاف از عراق و دیگر کشورهای تخطی‌کننده از سهمیه تولید خود خواست در ماه سپتامبر برای جبران تولید بیش از حد در ماه مه تا ژوئیه کمتر از سهمیه خود نفت تولید کنند.

سه منبع اوپکی اعلام کردند که این ائتلاف مدت جبران تخطی این کشورها را تا ماه‌های اکتبر و نوامبر تمدید خواهد کرد تا عراق و دیگر تخطی‌کنندگان بتوانند به اهداف تولید خود دست یابند.

پنج منبع اوپک پلاسی هم گفتند: با وجود کاهش قیمت شاخص برنت به زیر ۴۰ دلار برای هر بشکه در روزهای اخیر، بعید به نظر می‌رسد که در نشست مجازی روز پنجشنبه (۲۷ شهریورماه) کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) پیشنهاد تغییر اهداف تولید مطرح شود.

یک نماینده اوپک اظهار کرد: امیدوارم کاهش قیمت نفت کوتاه‌مدت باشد. ممکن است در چند روز گذشته بازار بیش از حد واکنش نشان داده باشد.

یکی از منابع با توجه به اینکه عربستان اعلام کرده بود قیمت نفت بالاتر از ۴۵ دلار برای هر بشکه برای این کشور مناسب است، گفت: بعید است ریاض با افزودن کاهش داوطلبانه به سهمیه اجباری خود مطابق توافق اوپک پلاس - کاری که در ماه ژوئن انجام داده بود - سعی در افزایش قیمت نفت داشته باشد.

این منبع گفت: آنها می‌خواهند از سهم خود در بازار محافظت کنند.

پیش از این روسیه اشاره کرده بود که ممکن است بخواهد محدودیت کاهش تولید را تسهیل کند، اما یک منبع آگاه از تفکر نفتی روسیه گفت: این موضوع فوری نیست و ممکن است در مراحل بعدی مطرح شود.

کد خبر 307273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =