تکذیب درخواست عراق برای معافیت از توافق کاهش عرضه اوپک پلاس

وزارت نفت عراق درخواست معافیت این کشور از توافق کاهش تولید اوپک پلاس را انکار کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، سخنگوی وزارت نفت عراق روز چهارشنبه (۱۲ شهریورماه) اعلام کرد که به‌طور کامل به توافق کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) متعهد است و گزارش پیشین رسانه‌ها را مبنی بر اینکه بغداد به دنبال معافیت از توافق کاهش تولید اوپک پلاس در سه‌ماه نخست سال ۲۰۲۱ است، انکار کرد.

وی در بیانیه‌ای گفت: وزارت نفت مایل است این گفته بی‌اساس را انکار و تأیید می‌کند که برعکس، عراق به‌طور کامل به اعلامیه همکاری اوپک پلاس و سازوکار جبران تخطی توافق شده در ماه ژوئن متعهد است.

سخنگوی این وزارتخانه تصریح کرد: پایبندی عراق به توافق کاهش تولید کنونی نفت در ماه اوت بیش از ۱۰۰ درصد بود و این کشور به عملکرد خود در این سطح بالا ادامه خواهد داد، این در حالی است که بغداد در ماه‌های اوت و سپتامبر تولید بیش از حد خود در ماه‌های گذشته را جبران می‌کند.

به گزارش شانا، روزنامه‌ای محلی روز چهارشنبه (۱۲ شهریورماه) به نقل از احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق اعلام کرده بود: عراق به‌ دنبال گرفتن معافیت از توافق کاهش تولید نفت اوپک در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی است، اما در سه ماه آینده به سهمیه‌ خود در توافق کاهش تولید پایبند خواهد بود.

وی در گفت‌وگو با روزنامه‌ای محلی که در خبرگزاری دولتی اینا نیز منتشر شده، گفته بود: در سه نشست جداگانه درباره این معافیت با وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک صحبت کرده است. 

اوپک پلاس هم‌اکنون و تا ماه دسامبر، روزانه  ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از تولید خود می‌کاهد. این اقدام اوپک پلاس برای حمایت از قیمت‌ها در پی تضعیف تقاضا به دلیل بحران ویروس کرونا انجام می‌شود.

به گزارش شانا، عراق در ۱۷ مردادماه اعلام کرده بود که می‌تواند تولید نفت خود را در ماه‌های اوت و سپتامبر روزانه ۴۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش دهد تا تخطی از سهمیه کاهش تولید خود را مطابق توافق تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس در سه ماه گذشته جبران کند.

عبدالجبار در بیانیه‌ای مشترک با همتای سعودی خود عبدالعزیز بن سلمان گفته بود: کاهش تولید یادشده افزون بر روزانه ۸۵۰ هزار بشکه‌ای است که در ماه اوت و سپتامبر بر اساس توافق اوپک پلاس رخ داده بود.

مجموع کاهش تولید عراق برای هر یک از ماه‌های اوت و سپتامبر روزانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه خواهد بود.

سخنگوی وزارت نفت عراق روز چهارشنبه (۱۲ شهریورماه) گفت که اگر عراق نتواند تا پایان ماه سپتامبر تخطی از سهمیه کاهش تولید خود را جبران کند، این کشور خواستار تمدید دوره جبران تا پایان ماه نوامبر خواهد شد.

نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) قرار است روز پنجشنبه (۲۷ شهریورماه) برای بررسی بازار نفت و پایبندی اعضا به توافق کاهش جهانی عرضه نفت تشکیل شود. این کمیته تنها نقش مشاوره‌ای دارد و تصمیم‌گیرنده نیست.

کد خبر 306841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =