توافق اوپک پلاس پروژه‌های جدید نفتی عراق را متوقف کرد

وزیر نفت عراق با اعلام اینکه توافق کاهش تولید اوپک پلاس، پروژه‎‌های نفتی عراق را به تعویق انداخته است، گفت: قیمت نفت در سه‌ماه دوم ۲۰۲۱ بهبود می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد و لندن، احسان عبدالجبار، روز سه‌شنبه (۳۰ مهرماه) اعلام کرد: پروژه‌های نفتی عراق به‌دلیل توافق کاهش تولید اوپک پلاس به تأخیر افتاده است.

وی با پیش‌بینی اینکه قیمت نفت از سه ماه دوم سال آینده بهبود می‌یابد، گفت: فکر می‌کنم سه ماه دوم سال ۲۰۲۱ از هر جنبه‌ای برای تجارت ما جذاب‌تر باشد.

 وزیر نفت عراق افزود: به‌دلیل کاهش تولید اوپک، چالش‌های داخلی در عراق وجود دارد، بعضی از پروژه‌های با تاخیر روبه‌رو شده‌اند.

عبدالجبار تصریح کرد: انتظار داریم ظرفیت تولید نفت عراق ظرف ۵ تا ۶ سال آینده از حدود روزانه ۵ میلیون بشکه به ۷ میلیون بشکه برسد.

بر اساس توافق ائتلاف اوپک پلاس عراق توافق کرده است که تا پایان امسال روزانه ۸۴۹ هزار بشکه از تولید خود بکاهد و تولید را به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

این در حالی است که به‌دلیل تخطی پیشین عراق از سهمیه کاهش تولید اوپک پلاس، این ائتلاف از این کشو عضو اوپک خواست ماه دسامبر این تخطی را جبران کند.

ائتلاف اوپک پلاس اعلام کرد که تولید بیش از حد بغداد در ماه‌های مه تا سپتامبر در مجموع ۵۷۸ هزار بشکه در روز بوده است.

براساس گزارش ماهانه اوپک، منابع ثانویه دریافتند که عراق در ماه سپتامبر روزانه حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه یعنی ۴۶ هزار بشکه در روز بیشتر از سطح ماه اوت تولید داشته است.

عبدالجبار گفت: منطقه اقلیم کردستان عراق در کاهش توافق شده سهیم نبوده است.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که شرکت ملی نفت عراق - که بغداد به عنوان بخشی از برنامه‌های بهبود مدیریت بخش نفت خود در حال برنامه‌ریزی برای تأسیس آن است -  در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ به بهره‌برداری برسد. این شرکت بر اداره امور شرکت‌های نفتی نظارت می‌کند.
 

کد خبر 308715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =