۵ میلیون تن متانول مازاد کشور به پروپیلن تبدیل می‌شود

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به بومی‌سازی دانش تولید متانول به پروپیلن در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اشاره کرد و گفت: ۵ میلیون تن متانول مازاد کشور با اجرای طرح‌های جدید به محصول ارزشمند پروپیلن تبدیل می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بهزاد محمدی در بازدید از پتروشیمی مارون و مرکز ماهشهر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، طرح تولید اتیلن اکساید خالص مجتمع مارون را یکی از طرح‌های ارزشمند صنعت پتروشیمی معرفی کرد و گفت: این واحد که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد، می‌تواند اتیلن اکساید خالص را با ظرفیت ۴۵ هزار تن تولید کند و در اختیار طرح پترونادآسیا که قرار است MDEA مورد نیاز پالایشگاه‌های گاز را تأمین کند، قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه پتروشیمی مارون محصولات متنوعی را تولید می‌کند، افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طرح‌های توسعه‌ای حمایت می‌کند و در این مسیر سبد تولید این مجتمع نیز با تولیدی شدن طرح EO دارای اهمیت بیشتری خواهد شد و توسعه زنجره ارزش در مارون به خوبی در حال تحقق است و همچنین با در نظر گرفتن بحث خوراک در سال‌های آینده می‌توان رشد تولید را در پتروشیمی مارون تحقق بخشید.

محمدی تصریح کرد: طرح پتروناد هرچند ظرفیت تولید ۱۱۰ هزار تن در سال را داردT اما با راه‌اندازی ۶ واحد در این پتروشیمی، کشور را از واردات بسیاری از محصولات بی‌نیاز خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه کشور با کمبود تولید پروپیلن روبه‌روست که این محصول با ارزش با ساخت طرح‌های جدید در پارک پروپیلن عسلویه، منطقه امیرآباد و طرح اسلام‌آباد غرب و نیز چند طرح دیگر ۵ میلیون تن متانول مازاد کشور را به محصول ارزشمند پروپیلن تبدیل می‌کند، اظهار کرد: در این مسیر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بومی‌سازی دانش تولید متانول به پروپیلن دستاورد مهمd را رقم زده است.

معاون وزیر نفت از حضور سرمایه‌گذاران در هفته‌های آینده در مرکز ماهشهر پژوهش و فناوری پتروشیمی خبر داد و گفت: خوشبختانه تلاش پژوهشگران و کارشناسان این مرکز به نتیجه رسیده است و با تجاری‌سازی کامل هر ۶ کاتالیست مورد نیاز در فرآیند تبدیل گاز به پلیمر در آینده نزدیک با دانش‌فنی ایرانی به‌طور کامل به ثمر خواهد نشست.

کد خبر 307359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =