تعریف ۲۷ طرح پیشران در توسعه هوشمند صنعت پتروشیمی ایران

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ضمن اشاره به تعریف ۲۷ طرح پیشران در صنعت پتروشیمی که هفت طرح آن در جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی در حال اجراست، گفت: مطالعات ۲۰ طرح پیشران در چهار شاخه پروپیلن، متانول، بنزن و اتیلن پایان یافته است.

به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی امروز (پنجشنبه،سوم مهرماه) در آیین رونمایی از واحد نیمه‌صنعتی پروپیلن از متانول شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و امضای قرارداد واگذاری دانش فنی این طرح با تأکید بر توسعه هوشمند صنعت پتروشیمی گفت: در مسیر توسعه این صنعت باید به سمت تنوع‌بخشی محصولات صنعت حرکت و تلاش کرد صنعت پتروشیمی کشور صنعتی پایدار و تاب‌آور باشد.

وی با اشاره به اینکه ۵ درصد از محصولات پایه تولیدی کشور که از شاخص‌های اصلی ارزیابی صنعت پتروشیمی در جهان است شامل پروپیلن می‌شود، افزود: این رقم با تکمیل طرح‌های جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی نیز تغییر چندانی نمی‌کند، بنابراین به‌منظور توسعه این صنعت طرح‌های پیشران تعریف شده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ظرفیت صنعت پتروشیمی در ابتدای سال ۹۹، ۶۶ میلیون تن و هم‌اکنون بیش از ۷۰ میلیون تن است، ادامه داد: محصول قابل فروش پارسال این صنعت، ۳۰ میلیون تن و درآمد آن حدود ۱۵ میلیارد دلار بوده است. از این مقدار ۲۲ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد دلار صادر و حدود ۸ میلیون تن به ارزش ۵ میلیارد دلار نیز در داخل عرضه شده است.

محمدی با اشاره به روند افزایش تقاضای محصولات پتروشیمی در جهان گفت: تقاضای فرآورده‌های نفتی در سال ۲۰۴۰ از ۱۰۰ به ۱۲۵ درصد اما تقاضا برای محصولات پتروشیمی به ۲۴۰ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه در ۴۹ طرح جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی هفت طرح پیشران و راهبردی با مجموع ظرفیت ۸۱۰ هزار تن در حال اجراست، تصریح کرد: بنابراین ۲۰ طرح پیشران در چهار شاخه پروپیلن، متانول، بنزن و اتیلن تعریف شده‌اند که مطالعات آن پایان یافته است. با توسعه این طرح‌ها ۵۰ درصد از واردات محصولات پتروشیمی پوشش داده می‌شود.

به گفته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، از این ۲۰ طرح، ۱۰ طرح در زنجیره پروپیلن، سه طرح در زنجیره متانول، چهار طرح در زنجیره اتیلن و سه طرح هم زنجیره بنزن است. برای توسعه طرح‌های پیشران در شاخه پروپیلن و بنزن باید ابتدا خود این محصولات را تولید کرد و پس از آن زنجیره را توسعه داد.

محمدی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۹۸۵ هزار تن پروپیلن در کشور تولید می‌شود، افزود: این رقم تا سال ۱۴۰۴ با طرح‌هایی که امروز فعال هستند به حدود ۲ میلیون تن می‌رسد، اما با اجرای طرح‌های پیشران این رقم در سال ۱۴۰۵ سالانه ۴ میلیون تن می‌شود.

وی به امضای قرارداد واگذاری دانش فنی MTP شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به پتروشیمی فاتح کیمیا اشاره کرد و گفت: این نخستین گامی است که با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در این مسیر اجرا می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر اهمیت تأمین دانش فنی فرآیند همراه با کاتالیست آن اشاره کرد و گفت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی دستاوردهای بسیار موفقی در تولید کاتالیست MTP دارد که در آینده نزدیک واحد تولید این کاتالیست‌ها در مرکز اراک این شرکت به بهره‌برداری می‌رسد و امضای این قرارداد نقطه آغاز تنوع‌بخشی به محصولات پتروشیمی است؛ نقطه آغازی برای حرکت این صنعت به سمت توسعه از مسیر محصول بسیار با ارزش پروپیلن است.

کد خبر 307652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =