راه‌اندازی ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ اقتصاد ایلام را متحول می‌کند

مدیرعامل اویک، واحد ان‌جی‌ال دهلران را زنجیره کاملی از ارزش اقتصادی در بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی این طرح به ایجاد تحول در اقتصاد استان ایلام کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار شانا، در نشستی که عصر دیروز (شنبه، ۱۲ مهرماه) با حضور نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان استان ایلام، معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، فرماندار مهران و... به میزبانی گروه اویک در محل طرح ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ دهلران برگزار شد، غلامرضا منوچهری، احداث ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، پتروشیمی دهلران و توسعه میدان آذر را از مهم‌ترین طرح‌های مجموعه اویک در استان ایلام خواند و گفت: افزون بر فاز نخست طرح توسعه میدان آذر که به ایستگاه آخر رسیده، مذاکرات برای توسعه میدان چنگوله نیز با شرکت ملی نفت ایران نهایی شده است.

وی با اشاره به اینکه فاز نخست توسعه آذر در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است، افزود: با امضای قرارداد توسعه میدان چنگوله با اویک، امکان به‌کارگیری بخش قابل توجهی از نیروی انسانی شاغل در طرح آذر، در چنگوله فراهم می‌شود.

به گفته مدیرعامل اویک، توسعه میدان آذر در فاز دوم عمدتا با هدف حفظ تولید میدان دنبال می‌شود.

منوچهری بر ضرورت بهره‌مندی شرکت ملی نفت ایران از الگوهای متنوع قراردادی برای توسعه بالادست صنعت نفت تأکید کرد و گفت: سرمایه‌های مورد نیاز در این بخش بسیار کلان است و از سوی دیگر کمترین سرمایه‌گذاری‌ها در همین بخش صورت می‌گیرد.

آموزش ۱۰۰ نفر نیروی بومی از سوی اویک

علی نظری، مدیر کنترل پروژه طرح احداث ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در اویک نیز در این نشست با اشاره به تأکید این مجموعه بر ایفای مسئولیت‌های اجتماعی گفت: همسو با انجام این مسئولیت‌ها، آموزش ۱۰۰ نفر نیروی بومی استان ایلام در دستور کار اویک قرار دارد.

وی به ارائه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت این طرح پرداخت و گفت: ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ با هدف جمع‌آوری گازهای همراه نفت منطقه دزفول شمالی، تأمین خوراک پتروشیمی دهلران و تأمین گاز برای تزریق به میدان‌های منطقه اجرا می‌شود؛ مجری آن شرکت اویک و نوع قرارداد EPC است.

نظری اظهار کرد: در اجرای این طرح به مسئولیت‌های اجتماعی توجه ویژه‌ای می‌شود و افزون بر فعالیت‌های تعریف‌شده مختلف در این زمینه، ۱۰۰ نفر نیروی بومی منطقه با هزینه اویک در حال آموزش هستند که پس از پایان آموزش، به‌کار گرفته می‌شوند.

ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ به نیمه راه رسید

ایوب علیپور، مجری طرح احداث ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ هم در این نشست درباره طرح توضیحاتی ارائه داد و پیشرفت آن را بیش از ۵۰ درصد اعلام کرد.

براساس این گزارش، اجرای پروژه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ به صورت EPCF به اویک واگذار شده است. کارفرمای این پروژه شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت (اپیک) و ارزش طرح یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار است. کلنگ این پروژه در منطقه دهلران در شهریورماه سال ۹۵ به زمین خورد و با تأمین مالی از سوی صندوق توسعه ملی، فعالیت‌های پروژه از اواسط سال ۹۶ شکل اجرایی به خود گرفت.

هدف از اجرای این پروژه، جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه با نفت حوزه نفتی دزفول شمالی و جنوب غرب ایلام و تأمین خوراک مورد نیاز پتروشیمی دهلران و تولید ارزش افزوده، تأمین گاز مورد نیاز برای تزریق به چاه‌های منطقه و افزایش طول عمر آنهاست. این پروژه افزون بر ارزش اقتصادی ناشی از جلوگیری از هدررفت گازهای همراه که سال‌ها در این منطقه سوزانده می‌شود، آثار قابل توجهی نیز در صیانت از محیط زیست منطقه دارد. افزون بر این، اشتغال‌زایی و ایجاد رونق اقتصادی در منطقه دهلران را نیز می‌توان از دیگر نتایج انجام این پروژه ملی در غرب کشور دانست.

کد خبر 308032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =