۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
  • کد خبر: 308281
تداوم اجرای مگاپروژه‌های پالایشگاهی در چین

پالایشگاه‌های عظیم چین در حالی ساخته می‌شوند که ضعف تقاضای سوخت همچنان ادامه دارد. 

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های جدید و عظیم ده‌ها میلیارد دلاری چین در حالی ادامه دارد که انتظار می‌رود تقاضای سوخت این کشور در پنج سال به دوران اوج و افول خود برسد و این خطر را افزایش می‌دهد که این کشور سیلی از صادرات ارزان قیمت وارد منطقه کند.

حداقل چهار پروژه با ظرفیت پالایش روزانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام - بیش از مجموع پالایشگاه‌های انگلیس - در حال ساخت است. این کشور از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون این ظرفیت را یک میلیون بشکه در روز افزایش داده است. این شرایط سبب افزایش ظرفیت فرآورده‌های نفتی و پلاستیکی در بازار می‌شود، این در حالی است که شرکت ملی نفت چین انتظار دارد تقاضای سوخت در سال ۲۰۲۵ و با افزایش خودروهای الکتریکی به دوران اوج و افول خود برسد.

این رونق ساختاری نامناسب بیانگر سرعت تاثیرگذاری انرژی پاک و وسایل نقلیه الکتریکی بر صنعت چین است، به‌ویژه پس از تعهد ماه گذشته شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور برای به صفر رساندن تولید کربن تا سال ۲۰۶۰. این مسئله فعالیت‌های بخش پتروشیمی را از کره جنوبی تا استرالیا و اروپا به مخاطره می‌اندازد.

مایکل میدن، مدیر حوزه چین در مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد در این باره گفت: چین به‌طور فزاینده‌ای در موقعیتی است که سهم بازار را در سطح جهانی به‌دست آورد، زیرا همچنان به گسترش ظرفیت پالایش خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که رشد تقاضای این کشور در حال کند شدن است.

ظرفیت پالایش چین از ابتدای این هزاره تقریباً سه برابر شده است، زیرا غول‌های نفتی این کشور سعی کردند با رشد سریع مصرف گازوئیل و بنزین همگام شوند.

مؤسسه آی‌اچ‌اس مارکیت (IHS Markit) در این باره اعلام کرد: اکنون مقدار تولید سوخت چین بیش از نیاز این کشور است که سبب صادرات حدود یک میلیون بشکه در روز می‌شود که نزدیک به حجم حمل شده توسط کره جنوبی و هند است.

کد خبر 308281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =