جایگاه حادثه‌دیده استان قزوین زیر پوشش شرکت‌های صاحب‌نشان نبوده است

روابط عمومی شرکت‌ ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پی انتشار خبری در پایگاه خبری اقتصادآنلاین با عنوان «طرح برندینگ متهم ردیف اول انفجارهای سریالی در جایگاه‌های سوخت/ نظارت و پایشی در کار هست؟» توضیحاتی را منتشر کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در متن این جوابیه آمده است:

در پی ارائه این گزارش و ارائه اطلاعات اشتباه درباره ارتباط اجرای طرح شرکت‌های زنجیره‌ای تامین سوخت و حوادث رخ داده در جایگاه‌های عرضه سوخت کشور، توضیحاتی را به اطلاع عموم هموطنان می‌رساند:

۱- جایگاه یادشده (پمپ بنزین شهرستان تاکستان استان قزوین) در زمره جایگاه‌های تحت پوشش شرکت‌های برند نبوده و مسئولیت نگهداشت و ایمنی جایگاه با مالک، متصدی و ناظر ایمنی جایگاه است که این روند طبق قانون توسط اداره کار و کنترل‌های سندیکا و نظارت عالیه منطقه کنترل و پیگیری می‌شود، به نحوی که از پارسال و با ابلاغ «آیین‌نامه ایمنی جایگاه‌های عرضه سوخت مایع و سی‌ان‌جی»، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استفاده از بازرسان و ممیزان ادارات ذی‌ربط، رصد فعالیت جایگاه‌ها را در دستور کار قرار داده و نمایندگان اداره کار، در صورت مواجهه با جایگاه‌های پرخطر ضمن معرفی این جایگاه‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با قطع ارسال فرآورده نسبت به تعطیلی جایگاه‌ها تا رفع خطر اقدام می‌شود، همچنین وفق مصوبه هیئت محترم وزیران سازمان ملی استاندارد نیز مکلف شده است با سازوکار مناسب با رویه موازی، کنترل تجهیزات و تأسیسات جایگاه‌های عرضه سوخت را مدیریت کند.

۲- شایان ذکر است باوجود ادعاهای طرح‌شده در گزارش موردنظر، دوره‌های آموزش ایمنی کارکنان جایگاه‌ها از گذشته تاکنون، حداقل یک بار در هر سال توسط واحدهای اچ‌اس‌یی مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شده و مالک یا متصدی جایگاه باید تمرینات عملی و آموزش‌های تئوریک به ویژه شرح وظایف کارکنان را به‌طور مستمر به ایشان یادآوری و با نظارت دائم از حصول اجرای دقیق این مقررات اطمینان حاصل کند.

۳- درباره ادعای مطرح شده در این گزارش درباره طرح کهاب به اطلاع می‌رساند در فیلم مشاهده شده از جایگاه، آتش‌سوزی در ابتدای سوخت‌گیری اتفاق می‌افتد که نشان از ریختن بنزین بر روی موتور موتورسیکلت دارد و به هیچ‌وجه ارتباطی به اجرای طرح کهاب در جایگاه ندارد. از طرفی با توجه به دمای خوداشتعالی بنزین که ۲۴۶ درجه سانتی‌گراد است، اشتعال به وجود آمده ناشی از گرمای بدنه موتور نبوده و احتمالاً سوخت‌گیری در زمان روشن بودن موتور انجام شده است.

۴- با توجه به اجرای مرحله نخست طرح کهاب در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت کشور، لازم است مالکان جایگاه‌ها پیش از بروز چنین حوادثی نسبت به کالیبراسیون تجهیزات و آماده به‌کار بودن و صحت عملکرد مطلوب طرح اطمینان حاصل کنند. شایان ذکر است مرحله دوم طرح کهاب نیز بر اساس برنامه پیش‌بینی شده و مصوبه‌های اخیر زیست محیطی هیئت محترم وزیران از سوی مدیریت طرح کهاب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در دستور کار قرار دارد.

۵- با توجه به خصوصی بودن جایگاه‌های عرضه سوخت، امکان تجهیز مستقیم جایگاه‌ها به تجهیزات طرح کهاب توسط شرکت ملی پخش میسر نبوده و این موضوع به عهده مالکان جایگاه‌ها گذاشته شده است که تاکنون با استفاده از سیاست‌های تشویقی موجود، بیش از ۲۰۰ جایگاه به تجهیزات این طرح مجهز شده‌اند.

کد خبر 308370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =