بازده ذخیره‌سازی گاز در مخزن سراجه افزایش یافت

شرکت انتقال گاز ایران با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان طرح افزایش بهره‌وری توربین‌های مخزن گاز سراجه قم را اجرایی کرد.

به گزارش شانا، مهدی جمشیدی‌دانا در آیین بهره‌برداری از طرح افزایش بازده توربین‌های تأسیسات گاز سراجه که دیروز (سه‌شنبه، ۲۹ مهرماه) در محل این تأسیسات برگزار شد، گفت: در این پروژه توانستیم با خنک کردن هوای ورودی به توربین هوای کمپرسورهای  تزریق گاز، بازده آنها را بالا ببریم.

وی افزود: این طرح ابتدا به‌صورت پایلوت در یکی از توربین‌ها اجرایی شد؛ این توربین حدود ۲۰۰ روز در سرویس بود و ۴ تا ۵ مگاوات افزایش بازده داشت که این موضوع سبب می‌شود افزون‌ بر افزایش بازه زمانی تعمیرات اساسی، تزریق گاز به مخزن ذخیره‌سازی نیز افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز با بیان اینکه در این طرح مدت زمان تزریق گاز نیز کاهش می‌یابد، تصریح کرد: به این معنا که اگر قرار ‌بود یک‌ میلیارد مترمکعب گاز در ۶ ماه تزریق شود، حالا این کار می‌تواند در چهار ماه انجام شود و اینگونه بازده توربین بالا می‌رود و فرسودگی تجهیزات کم شود.

جمشیدی‌دانا اظهار کرد: امیدواریم تا سال آینده این تجهیزات در دو واحد دیگر هم نصب شود و نهایتاً درمجموع با سرمایه‌گذاری حدود ۱۴ میلیارد تومان این سه توربین را با سیستم خنک‌کننده هوای ورودی در سرویس داشته باشیم که با فعالیت آنها در دو تابستان در سال‌های آینده، هزینه صرف‌شده بازگردانده می‌شود.

وی از افزایش ۱۳ درصدی توان توربوکمپرسورها و دبی تزریق گاز به مخزن «سراجه» به عنوان یکی از مهمترین اهداف اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: افزایش بازده توربین و توربوکمپرسورها، کاهش ۵ درصدی مصرف سوخت، کاهش انتشار آلایندگی، افزایش دوره تعمیرات به ۲۰ هزار ساعت و افزایش طول عمر قطعات از دیگر دستاوردهای عملیاتی و اقتصادی اجرای این طرح است.

رکورد ذخیره‌سازی گاز در «سراجه» شکست

مدیرعامل شرکت انتقال گاز با بیان اینکه مقدار تزریق گاز به مخزن سراجه امسال ۱۶.۸ درصد در هفت ماه نخست امسال نسبت به زمان مشابه پارسال افزایش یافته و به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است، گفت: بخشی از این افزایش به دلیل افزایش بازده توربین‌ها و بخشی نیز به دلیل آمادگی و عملکرد مجموعه بوده است که با توجه به نظر مرکز دیسپچینگ ملی گاز به‌طور معمول از اواسط آذرماه مصرف می‌شود.

جمشیدی‌دانا همچنین از طرح توسعه مخازن سراجه و شوریجه خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم زودتر پیمانکار این پروژه‌ها انتخاب شود و به مرحله اجرا و بهره‌برداری برسند.

مجتمع ذخیره‌سازی گاز سراجه قم از تأسیسات راهبردی کشور است که نقش مؤثری در تامین گاز استان‌های قم، تهران و شمال شرق در ماه‌های سرد سال دارد.

قرار گرفتن این مجتمع در منطقه‌ای گرم و دارای گرد و خاک فراوان سبب شده بود که بازده توربین‌ها و مقدار ذخیره‌سازی گاز در سال‌های اخیر کاهش یابد که با ایجاد این سیستم در این مجموعه توان بازده توربین حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

توان توربین در گرمای بالای ۴۵ درجه در این منطقه حدود ۱۴.۵ مگاوات بود که به ۱۹ مگاوات رسیده و بر توان کمپرسور غالب است. برای اجرای این طرح ۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

ذخیره‌سازی گاز، فرآیندی معمول در کشورهای دارنده میدان‌های گاز است تا با اجرای آن از پایداری گاز طبیعی و فرآورش‌شده اطمینان حاصل شود. ایران نیز دارای دو مخزن بزرگ ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سراجه و شوریجه است که بنا بر روال هر سال شرکت ملی گاز ایران، گاز فرآورش‌شده پالایشگاه‌های گازی از سراسر کشور توسط شرکت انتقال گاز به این دو مخزن ارسال و ذخیره‌سازی می‌شود تا در ماه‌های سرد سال استفاده شود.

هم‌اکنون دو مخزن سراجه و شوریجه در مرکز و شمال‌شرق کشور، تنها مخازن ذخیره‌سازی گاز طبیعی هستند. قاعده ذخیره‌سازی گاز در مخازن، تزریق در هشت ماه نخست و برداشت در چهار ماه پایانی هر سال است.

کد خبر 308670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =