اکسون موبیل پروژه ساخت پایانه ال‌ان‌جی پاکستان را لغو کرد

شرکت اکسون موبیل آمریکا پروژه ساخت پایانه گاز طبیعی مایع شده در پاکستان را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، خبرگزاری اکسپرس تریبیون به نقل از برخی منابع اعلام کرد که شرکت بزرگ انرژی اکسون موبیل آمریکا طرح‌های خود برای ساخت پایانه گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) در پاکستان را لغو کرده است.

برخی منابع اظهار کردند که این شرکت آمریکایی به شراکت با «انرگس ترمینال» پایان داده است. «انرگس ترمینال» کنسرسیومی متشکل از چند شرکت از صنایع مختلف از جمله سیمان، منسوجات و برق است.

هدف اصلی اکسون موبیل برای پیوستن به این کنسرسیوم، عرضه ال‌ان‌جی به پاکستان بود. دولت پاکستان به پنج شرکت از جمله اکسون اجازه تأسیس پایانه‌های ال‌ان‌جی را داده بود، این در حالی است که اعلام کرده بود هیچ ضمانتی به آنها نخواهد داد و ریسک ساخت این پایانه‌ها به عهده خود شرکت‌هاست.

سخنگوی شرکت اکسون در این باره گفت: به‌دلیل شرایط بازار و کاهش قیمت فرآورده‎ها شرکت در حال  بررسی همه اقدام‌های مناسب برای کاهش هزینه‌های سرمایه و عملیات در کوتاه‌مدت است.

این شرکت بزرگ آمریکایی از زمان ورود به پاکستان با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده است. اکسون حفاری برای ذخیره‌سازی نفت و گاز شیل را آغاز کرده بود و از دولت پاکستان خواسته بود زمین‌های بیشتری از سواحل کراچی در اختیارش قرار دهد، اما مقام‌های پاکستانی این درخواست را رد کردند.

هم‌اکنون دو پایانه ال‌ان‌جی در پاکستان با مجموع ظرفیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون فوت مکعب در روز در حال واردات است تا نیازهای داخلی این کشور را تأمین کند، اما برای برطرف کردن نیاز فزاینده این کشور به گاز به پایانه‌های بیشتری نیاز است.

بر اساس برآوردهای دولت پاکستان، این کشور در سال‌های آینده نیاز به واردات ۳ میلیارد فوت‌مکعب در روز گاز دارد. از آنجا که تولید داخلی گاز طبیعی پاکستان با سرعت سالانه ۶ درصد رو به کاهش است، مجوز واردات ال‌ان‌جی به بخش خصوصی هم داده شده است.

کد خبر 309146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =