اوپک پلاس ناگزیر به توقف در ایستگاه کاهش عرضه ۷.۷ میلیون بشکه‌ای است

اوپک پلاس با وجود خبرهای مربوط به موفقیت در ساخت واکسن کرونا به‌ دلیل افت فاحش تقاضای انرژی چاره‌ای جز به تأخیر انداختن برنامه تسهیل کاهش تولید خود و توقف در ایستگاه کاهش عرضه روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای ندارد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، بازارهای نفت ممکن است از چشم‌انداز واکسن ویروس کرونا به شوق بیایند، اما سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) نمی‌توانند برای تولید واکسن جشن بگیرند.

قیمت نفت با نتایج موفقیت‌آمیز واکسن دو شرکت فایزر و بایواِن‌تِک به بالاترین سطح در ۱۰ هفته اخیر رسید، زیرا این واکسن‌ها امیدواری به احیای پروازها، سفر با خودرو و دیگر فعالیت‌های اقتصادی را که نیاز به مصرف سوخت دارند، تقویت کرد.

این در حالی است که ائتلاف اوپک پلاس در حال گفت‌وگو برای به تأخیر انداختن تسهیل توافق کاهش تولید هستند که قرار بود از ماه ژانویه اجرا شود. تقاضای نفت اکنون در پی آغاز موج تازه ابتلا به ویروس کرونا آسیب دیده است.

به گفته منابع مطلعی که خواستند نامشان فاش نشود، تمرکز وزیران کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس بر تأخیر ۳ تا ۶ ماهه تسهیل کاهش تولید است.

نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC)، روز سه‎شنبه (۲۷ آبان‌ماه) برای بررسی بازار برگزار می‌شود و تصمیم نهایی دو هفته بعد در نشست وزیران این ائتلاف گرفته می‌شود.

باب مک نالی، رئیس شرکت مشاوره راپیدان انرژی و مقام سابق کاخ سفید در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: اکنون زمان افزایش تولید نیست. اوپک پلاس چاره‌ای جز به تأخیر انداختن برنامه تسهیل کاهش تولید خود ندارد، افت تقاضای انرژی در اروپا وحشتناک است.

بر اساس برآورد تازه آژانس بین‌المللی انرژی، اگرچه پیشرفت در ساخت واکسن اندکی از فشار بر اوپک خواهد کاست، اما تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ سبب بهبود قابل توجه تقاضا نمی‌شود. اوپک نیز در گزارشی اعلام کرد تأثیر اقتصادی موج اخیر محدودیت‌های اعمال‌شده برای مهار کرونا طولانی خواهد بود.

ائتلاف ۲۳ عضوی اوپک پلاس در هفته‌های اخیر اذعان کرده‌اند که با در نظر گرفتن شرایط کنونی، تسهیل کاهش تولید حدود روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای در ماه ژانویه قابل اجرا نیست و این ائتلاف تمایل دارد محدودیت عرضه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز کنونی را برای مدتی دیگر تمدید کند.

به تأخیر انداختن افزایش عرضه - و در نتیجه حمایت از قیمت‌ها - ممکن است برای کشورهای اوپک پلاس حیاتی باشد، زیرا بسیاری از این کشورها برای تأمین هزینه‌های دولت به قیمت نفتی بسیار بالاتر از سطح فعلی یعنی ۴۳ دلار برای هر بشکه نیاز دارند. 

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در نهم نوامبر (۱۹ آبان‌ماه) گفته بود:  توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس می‌تواند مانند گذشته و در صورت اتفاق‌نظر اعضا تعدیل شود.

الجزایر که ریاست دوره‌ای اوپک را به‌عهده دارد و محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک گفته‌های مشابهی داشتند.

حتی روسیه هم که  بیشتر مواقع در برابر محدودیت بیشتر تولید مقاومت کرده، این بار حمایت ضمنی خود را از چنین تصمیمی اعلام کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ۲۲ اکتبر (یکم آبان‌ماه) اظهار کرده بود که روسیه دیگر نیازی به تغییر توافق کنونی کاهش عرضه نفت تولیدکنندگان جهان نمی‌بیند و در عین حال تعمیق کاهش تولید نفت برای مدتی طولانی‌تر در صورت تضمین شرایط بازار را نیز رد نکرده بود.

در حالی که نشست کمیته مشترک نظارتی که در روز سه‌شنبه برگزار می‌شود تعیین کننده خط مشی این ائتلاف نخواهد بود، ممکن است ریاض و مسکو پیش از نشست اصلی وزیران این ائتلاف در تاریخ ۳۰ نوامبر تا اول دسامبر (دهم و یازدهم آذرماه)، در این باره تبادل نظر کنند، در این بین انتظار می‌رود اطلاعات مربوط به تولید واکسن‌ها روزآمد شود.

کد خبر 309672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =