توافق اوپک پلاس ۱.۶ میلیارد بشکه‌ از عرضه نفت جهان کاست

کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک ضمن تأکید بر لزوم پایبندی اوپک پلاس به توافق تاریخی کاهش عرضه نفت، اعلام کرد: تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس با هدف ثبات‌بخشی به بازار نفت در بازه زمانی مه تا اکتبر ۲۰۲۰ در مجموع یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه از عرضه نفت خام جهان کاسته‌اند.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه اوپک، بیست و چهارمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به JMMC امروز (سه‌شنبه، ۲۷ آبان‌ماه) به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همکاری الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.

این کمیته گزارش ماهانه تهیه‌شده از سوی کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) و تازه‌ترین تحولات بازارهای جهانی نفت از زمان آخرین نشست خود در ۱۹ اکتبر امسال (۲۸ مهرماه) و چشم‌اندازهای بازار را برای نیمه نخست سال ۲۰۲۱ بررسی کرد.

این کمیته داده‌های مربوط به تولید نفت خام در اکتبر ۲۰۲۰ را بررسی و از عملکرد مثبت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) و پایبندی ۱۰۱ درصدی آنها استقبال کرد.

این کمیته یادآور شد که در بازه زمانی ماه‌های مه و اکتبر سال جاری میلادی، کشورهای اوپک و غیر اوپک، با در نظر گرفتن کاهش تولید داوطلبانه بعضی از اعضا، در مجموع حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه از عرضه جهانی نفت خام کاسته‌اند. این کاهش تولید نقش مؤثری در برقراری دوباره توازن بازار داشته ‌است. افزون بر این، کشورهای خاطی برای جبران تخطی خود در ماه‌های پیش، در مجموع روزانه ۷۶۸ هزار بشکه از تولید خود کاستند که این مسئله سبب دستیابی به پایبندی ۹۹.۵ درصدی این ائتلاف به تعهدهای خود از ماه مه تاکنون شده است.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه  تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک همچنین به‌ویژه از کشورهای امارات و آنگولا که فراتر از انتظار عمل کرده‌اند قدردانی کرد.

این کمیته به تقاضای زیاد نفت در آسیا و اخبار مثبت ساخت واکسن‌های احتمالی برای مقابله با ویروس کرونا که تحت‌الشعاع دوباره ابتلا به ویروس کرونا در اقتصادهای بزرگ قرار گرفته‌اند اشاره کرد. 

کمیته یادشده عنوان کرد که اقدام‌های سختگیرانه‌تر برای مهار ویروس کرونا در سراسر جهان، از جمله قرنطینه کامل کشورها، بر روند تقاضای نفت تأثیر می‌گذارد و همچنان خطرها و تردیدهای بسیاری وجود دارد.

همه کشورهای شرکت‌کننده باید هوشیار، فعال و آماده باشند تا در صورت لزوم، با توجه به نیازهای بازار رفتار کنند.

این کمیته توصیه‌های خود را به دوازدهمین نشست وزیران کشورهای عضو و غیرعضو اوپک که قرار است یکم دسامبر ۲۰۲۰ ( ۱۱ آذرماه) از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شود، ارائه خواهد کرد.

نشست‌های آینده کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک و کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک به ترتیب در تاریخ‌های ۱۶ و ۱۷ دسامبر (۲۶ و ۲۷ آذرماه) برگزار می‌شوند.

کد خبر 309737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =