تمدید کاهش تولید اوپک پلاس از حجم ذخیره‌سازی‌ها می‌کاهد

سندی محرمانه نشان داد که تمدید توافق کاهش تولید اوپک پلاس افزایش ذخیره‌سازی‌های نفت خام را محدود می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، مسکو و لندن، سندی محرمانه‌ نشان داد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) معتقدند در صورت تمدید محدودیت عرضه این ائتلاف برای سه ماه یا بیشتر، ذخیره‌سازی نفت‌خام در سال ۲۰۲۱ کاهش می‌یابد، این سند نشان داد که اوپک پلاس از سیاست سختگیرانه تولید نفت خام در سال آینده حمایت می‌کند.

قرار است اوپک پلاس به‌عنوان بخشی از توافق پیشین خود کاهش عرضه را از ماه ژانویه حدود ۲ میلیون بشکه در روز (۲ درصد مصرف جهانی نفت) تسهیل کند.

اما تضعیف تقاضای نفت سبب شده است این ائتلاف تمدید کاهش تولید کنونی نفت را تمدید کند. 

بر اساس گزارش کمیته مشترک فنی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (JTC) که روز دوشنبه (۲۶ آبان‌ماه) برگزار شد، با ادامه موج دوم ویروس کرونا، بهبود تقاضای جهانی نفت در سال آینده کمتر از آنچه در گذشته تصور می‌شد، خواهد بود.

در این گزارش آمده است: انتظار می‎رود تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱ و نسبت به مدت مشابه ۲۰۲۰، ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد که نسبت به ارزیابی ماه گذشته میلادی ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

سطح ذخیره‎سازی نفت خام کشورهای عضو سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) نسبت به میانگین پنج ساله آنها معیار اصلی اوپک پلاس است. ذخیره‌سازی نفت خام در سال ۲۰۲۰ با افزایش تقاضا به دلیل همه‌گیری کرونا افزایش یافته است.

بر اساس سناریویی در این گزارش، در صورت تمدید کاهش عرضه نفت تا پایان ماه مارس ۲۰۲۱ ، ذخیره‌سازی تجاری اوئی‌سی‌دی کاهش می‌یابد و ۷۳ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنجساله در سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

بر اساس سناریویی دیگر، در صورت تمدید توافق کاهش تولید تا پایان ماه ژوئن، ذخیره‌سازی نفت کاهش می‌یابد و تها ۲۱ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله در سال آینده خواهد بود.

نشست بعدی اوپک و متحدانش ۳۰ نوامبر و یکم دسامبر (دوشنبه و سه‌شنبه ۱۰ و ۱۱ آذرماه) برگزار می‌شود.

کد خبر 309787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =