رقابت ریاض و مسکو در کسب جایگاه نخست صادرات نفت به چین

عربستان و روسیه برای رسیدن به جایگاه نخست صادرکننده نفت خام به چین در سال ۲۰۲۰ در رقابت تنگاتنگی هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، عربستان سعودی و روسیه در رقابت تنگاتنگی برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین در سال ۲۰۲۰ هستند و هر دو کشور با وجود کاهش تقاضای جهانی نفت در پی همه‌گیری ویروس کرونا، صادرات خود به این اقتصاد برتر را افزایش داده‌اند.

داده‌های شرکت‎های رفینیتیو، وورتکسا و کپلر نشان داد عربستان که پارسال بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین بود، از ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۰ روزانه یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت به این کشور فروخته است، زیرا کاهش قیمت فروش نفت در ماه جاری صادرات عربستان را افزایش داد.

مقدار صادرات نفت عربستان به چین در حال رسیدن به روسیه است که از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون حدود یک میلیون و ۷۰۰ بشکه در روز نفت به این کشور صادر کرده است. عراق نیز با صادرات حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز، در رتبه سوم قرار دارد.

در حالی که همه‎گیری ویروس کرونا امسال آسیب بسیاری به صنعت نفت زد، چین از معدود کشورهایی است که خرید نفت در سال ۲۰۲۰ را افزایش داده، زیرا خریداران چینی از ارزانی بی‌سابقه قیمت‌ها در سال جاری میلادی نهایت استفاده را بردند.

برآورد سه شرکت نامبرده نشان می‎دهد مقدار نفت صادراتی عربستان به چین در ماه نوامبر بین ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تا ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه در روز خواهد بود، در حالی که این رقم در ماه مه - بالاترین رقم ثبت شده برای صادرات-  ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه تا ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه در روز بود، این رقم حدود دو برابر مقدار صادرات اکتبر است.

به گفته منابع تجاری، دلیل افزایش حجم فروش عربستان به چین کاهش چشمگیر قیمت‌های فروش نفت سعودی آرامکو برای مشتریان آسیایی در ماه اکتبر بوده است. تحویل محموله‌ها به مقصد حدود یک ماه زمان می‌‍‌برد.

کد خبر 309860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =