۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
  • کد خبر: 310787
بومی‌سازی تجهیزات های‌تک در نفت‌خیز جنوب

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از بومی‌سازی و ساخت تجهیزات با فناوری بالا (های‌تک) مورد نیاز صنعت نفت با تمرکز بر هم‌افزایی و استفاده حداکثری از تجربه صنعت و توان علمی دانشگاه‌ها و آغاز ساخت داخل ۱۰۰ ابزار توپک انبساطی قابل نصب/ برداشت ازسوی دانشگاه صنعتی شریف خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، احمد محمدی در این باره گفت: این پروژه با هدف طراحی و ساخت ابزار و تجهیزات دارای فناوری بالا و به تبع آن کاهش و قطع وابستگی کشور به شرکت‌های خارجی به‌ویژه در شرایط کنونی کشور، با همکاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌منظور کاربرد برای عملیات مختلف درون‌چاهی از جمله تزریق اسید انتخابی، تزریق ژل، تزریق سیمان و چاه‌آزمایی آغاز شد.

وی افزود: پس از نهایی شدن طراحی مفهومی و طراحی قطعات اصلی، مرحله ساخت قطعات آغاز و متعاقب آن ساخت و آزمایش قطعات اصلی انجام شد که پس از طی مراحل آزمایش میدانی، توپک ساخته‌شده در سه حلقه چاه (در میدان‌های اهواز، مارون و رگ‌سفید با هدف انجام اسیدکاری انتخابی لایه هدف)، با موفقیت آزمایش شد و قرارداد تحویل یکصد عدد توپک به همراه ابزار نصب در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به مشخصات فنی توپک قابل نصب/ برداشت اشاره و اظهار کرد: توپک قابل نصب/ برداشت ابزاری برای انجام انتخابی عملیات ترمیمی و انگیزشی چاه‌هاست و با توجه به قابلیت انبساط بالا، امکان انجام عملیات انتخابی بدون صرف هزینه‌های زیاد برای بیرون کشیدن رشته تکمیلی را فراهم می‌کند.

محمدی یادآور شد: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، نوع توپک انتخابی برای ساخت داخل از قابل اطمینان‌ترین و کم‌ریسک‌ترین نوع توپک‌های موجود در صنعت نفت به شمار می‌آید.

وی به نتایج قابل توجه عملیات انجام‌شده با توپک مذکور اشاره کرد و گفت: با انجام عملیاتی مثل اسیدکاری انتخابی، چاه‌آزمایی انتخابی، ایمن‌سازی/ تعویض شیر سرچاهی و ایمن‌سازی/ جلوگیری از هرزروی سیال حفاری بر ۱۷ حلقه چاه، افزون بر افزایش روزانه حدود ۲۳ هزار بشکه نفت به میزان تولید شرکت، اهدافی مثل رفع آسیب سازندی، حذف اثر انبارش، ایمن‌سازی و ترمیم شیرهای ایمنی، امکان ارزیابی جداگانه عملکرد لایه‌ها، جلوگیری از آسیب‌های سازندی ناشی از هرزروی سیال حفاری و صرفه‌جویی در زمان انجام عملیات محقق شد.

کد خبر 310787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =