۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
  • کد خبر: 311095

از محیط زیست تا رهایی از کرونا

نگاهی به فعالیت‌های پالایشگاه اصفهان در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی
از  محیط زیست تا رهایی از کرونا

به گزارش شانا به نقل از نشریه مشعل، با نگاهی گذرا به مقوله مسئولیت اجتماعی، می‌توان دریافت که شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی در کنار سودآوری، تعهدات اجتماعی و زیست‌محیطی را هم در برنامه‌های خود دارند. مسائل زیست محیطی و توجه به محیط پیرامون از ارکان اصلی مسئولیت اجتماعی در شرکت‌های نفتی از جمله پالایشگاه اصفهان به شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که ذی‌نفعان مختلف از آن بهره‌مند می‌شوند. از اقدام‌های جاری زیست محیطی شرکت پالایش نفت اصفهان، می‌توان به طرح‌ها و پروژه‌های زیست محیطی کنترل آلودگی هوا، کنترل آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی، مدیریت انرژی، مدیریت پساب، مدیریت پسماند و پروژه، R&D و مقابله با کرونا و آزادی محکومان مالی اشاره کرد. در ادامه به برخی گام‌های برداشته شده برای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی شرکت پالایش نفت اصفهان پرداخته شده که از نظر می‌گذرانید.

شرکت پالایش نفت اصفهان به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ پالایش نفت خام و تولیدکننده فرآورده‌های نفتی کشور، با عنایت به اصل پنجاهم قانون اساسی و تعهدات ایران نسبت به کنوانسیون‌ها و دستورعمل‌های بین‌المللی و با هدف توسعه پایدار، توسعه‌ای که نیازهای زمان حال را بدون آنکه توانایی نسل‌های آینده را در تأمین نیازمندی‌هایشان به مخاطره اندازد، نسبت به حفاظت از محیط‌زیست و رعایت الزام‌ها همت گماشته و پیشگیری و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی را سرلوحه و خط‌مشی سیاست کاری خویش قرار داده است. امکان تولید بنزین مطابق با استاندارد Euro V در آینده‌ای نزدیک در واحد جدید بنزین‌سازی، طرح بهبود فرآیند با هدف تولید سوخت براساس استانداردهای روز دنیا (Euro V۱، Euro V، Euro۱V)، احداث واحدهای تقطیر ۳ و گاز مایع ۳ به‌منظور رفع تنگناهای عملیاتی و تولید محصولات میانی و نهایی باکیفیت مرغوب‌تر در آینده‌ای نزدیک و پروژه احداث مسیر راه‌آهن و اتصال شبکه ریلی سراسری کشور برای ارسال محصولات میانی و کاهش تردد تانکرهای حمل‌ونقل از جمله طرح‌ها و پروژه‌های زیست‌محیطی این پالایشگاه است. از دیگر پروژه‌های در دست اجرا می‌توان به احداث واحد (zero liquid discharge) (ZID) برای بازیابی و استفاده مجدد از پساب تولید واحد RO، نصب مشعل سوم و پیشگیری از احتراق ناقص در دو مشعل موجود در مواقع اضطراری، انتقال پساب تصفیه‌خانه شاهین‌شهر به‌منظور مصارف صنعتی و کاهش مصرف منابع آب سالم و گرانوله‌سازی گوگرد جامد تولیدی اشاره کرد.

 هوای سالم با کنترل آلودگی هوا

هوای سالم، یکی از پنج عنصر حیات بشریت است که برای ادامه زندگی انسان ضرورت دارد، از این رو برای داشتن هوایی سالم و پاک، باید آلودگی‌های محیطی و عواملی را که باعث بروز آن می‌شود شناسایی و کنترل کرد.

تولید سوخت براساس استاندارد EURO4 به مقدار ۸.۵ میلیون لیتر بنزین و ۲ میلیون لیتر گازوییل با بهره‌برداری از واحدهای بنزین‌سازی و ارائه به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با هدف توزیع در استان اصفهان، نصب آنالایزرهای آنلاین روی خروجی دودکش‌ها براساس توافق با اداره کل محیط‌زیست استان و ارسال آنلاین اطلاعات و گازسوز کردن کوره‌ها با خرید مشعل‌های جدید Enviromix و جلوگیری از انتشار روزانه حدود ۵۵ تن گوگرد از مواردی است که شرکت پالایش نفت اصفهان، همسو با کنترل آلودگی هوا انجام داده است.

این شرکت‌، گام‌های دیگری در زمینه کنترل آلودگی هوا برداشته است که عبارت‌اند از: جایگزینی گازهای دوستدار لایه ازون با هالون‌ها و فرنون‌های مخرب لایه ازون در سیستم‌های اطفای حریق و سیستم‌های سرمایشی، بهره‌گیری از ماشین‌آلات جدید به جای ماشین‌آلات فرسوده با خرید ۱۰ دستگاه جرثقیل از کشور آلمان، بهینه‌سازی سوخت کوره‌های شرکت (استفاده از سوخت گاز و تنظیم هوای اضافی کوره‌ها)، امضای قرارداد با شرکت‌های معتمد سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌منظور پایش آلاینده‌های هوا، دبل سیل کردن سقف شناور مخازن با هدف کاهش بخارات نفتی متصاعدشده به هوا، استمرار بهره‌برداری از مبدل حرارتی packinox در واحدهای تبدیل کاتالیستی، نصب سلول‌های خورشیدی به‌منظور کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، استفاده از خودروهای گازسوز برای ترددهای داخل و خارج شرکت و...

کنترل آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی

کنترل آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی، استفاده از فناوری زیست پالایی و گیاه پالایی با هدف حذف آلودگی نفتی خاک، بررسی نشت فرآورده‌های نفتی و استقرار شرکت مشاور ازسوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این پروژه، امضای قرارداد با شرکت‌های معتمد سازمان حفاظت محیط‌زیست برای پایش آلاینده‌های آب را می‌توان از اقدام‌های انجام‌شده ازسوی پالایشگاه اصفهان برشمرد؛ ضمن آنکه در این زمینه پاکسازی سفره‌های آب زیرزمینی به روش استحصال پلوم‌های آلودگی و اندازه‌گیری گازهای آلی فرار در خاک به‌منظور حصول اطمینان از نشت نکردن مواد به خاک نیز انجام شده است.

تصفیه و بازگردانی ۴۰۰ مترمکعب آب در ساعت

مدیریت انرژی از دیگر برنامه‌های زیست‌محیطی شرکت پالایش نفت اصفهان همسو با مسئولیت اجتماعی است. در این زمینه گام‌هایی همچون استقرار دستورعمل مدیریت سبز در سطح شرکت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، تصفیه و بازگردانی ۳۲۰ مترمکعب در ساعت پساب ارسالی از واحدهای عملیاتی در تصفیه‌خانه صنعتی، تصفیه و بازگردانی ۴۰۰ مترمکعب در ساعت پساب بویلرها و برج‌های خنک‌کننده در واحد اسمز معکوس، تصفیه سیستم‌های الکترونیکی کنترل و کاهش مصرف آب (بیش از ۱۰۰ عدد شیر دارای سنسور)، حذف و روش آبیاری غرقابی و جایگزین کردن آبیاری تحت فشار و آبیاری قطره‌ای برداشته شده است. استقرار و بهره‌گیری از سیستم مکانیزه اتوماسیون اداری برای کاهش مصرف کاغذ در شرکت، تغییر در همه سیستم‌های روشنایی با نصب ballast برای کاهش مصرف برق، نصب سلول‌های خورشیدی در منازل سازمانی و درج مطالب و پیام‌های زیست‌محیطی از دیگر اقدام‌های مدیریت انرژی است که پالایش نفت اصفهان دنبال می‌کند.

کد خبر 311095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =