صنعت پتروشیمی از خرید یک قطعه راهبردی بی‌نیاز شد

با حمایت شرکت پتروشیمی شهید تندگویان از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، برای نخستین بار فیلتر دوار تحت خلأ ۲۵ تنی کارخانه 1 CTA این مجتمع پتروشیمی، طراحی و ساخته شده است و به‌زودی با هدف رفع موانع تولید نصب و راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان، این شرکت با هدف تولید پایدار و مستمر محصولات متنوع زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات پروژه بزرگی با هدف رفع موانع تولید اجرایی کرد.

بر این اساس، برای نخستین بار به همت متخصصان ایرانی، فیلتر دوار تحت خلأ در واحد 1 CTA پتروشیمی شهید تندگویان به‌ روش مهندسی معکوس، طراحی و ساخته شده است.

فیلتر دوار تحت خلأ در واحد CTA 1 دارای لایسنس و دانش فنی شرکت «تکنی مونت» ایتالیا است و شرکت‌هایی از آمریکا، ژاپن و فرانسه هم دانش فنی ساخت این تجهیزات پیچیده را در اختیار دارند.

در این راستا، پس از خرابی یکی از فیلترهای دوار تحت خلأ واحد CTA 1، اختلال‌هایی در فرآیند تولید این کارخانه به‌وجود آمد و با توجه به محدودیت‌های تحریم‌های غیرقانونی، امکان خرید یا تعمیر این تجهیز از سوی شرکت صاحب لایسنس و سایر شرکت‌های تولیدکننده اروپا و آمریکایی این تجهیز در عمل غیرممکن شد.

بنابراین با پیگیری ویژه و قبول ریسک و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، برای نخستین بار این تجهیز حدود ۲۵ تنی در داخل کشور طراحی و ساخته شد و در روزهای آینده عملیات نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری آن آغاز می‌شود.

با اجرای این طرح یکی از بزرگ‌ترین گلوگاه‌های تولید در زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات صنعت پتروشیمی برطرف شد و تولید محصولات افزایش خواهد یافت.

گفتنی است از ابتدای سال جهش تولید چند طرح بزرگ رفع موانع تولید شامل طراحی و ساخت مبدل‌های کارخانه CTA 2، احیای کاتالیست پالادیوم و... با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در پتروشیمی شهیدتندگویان انجام و با موفقیت راه‌اندازی و بهره‌برداری شده است.

کد خبر 311253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =