گام‌های مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در مسیر جهش‌های تولید

۲۵ طرح با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلار در شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در دست اجراست که تکمیل این طرح‌ها نقش‌ بسزایی در تحقق جهش‌های تولید صنعت پتروشیمی کشور خواهد داشت.

به گزارش شانا، ۲۷ سال از آغاز فعالیت شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی (PIDMCO) می‌گذرد. این شرکت تا سال ۹۲ در ساختار دولتی فعالیت داشت و در این دوره زمانی به‌عنوان یکی از حلقه‌های مؤثر در جهش صنعتی کشور بیش از ۵۱ طرح با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۱۷ میلیارد دلار را اجرا کرد، به‌گونه‌ای که برخی از این طرح‌ها محل اتکای کشور برای تأمین ارز در شرایط منابع محدود بوده‌اند.

شرکت پروژه‌محور مدیریت صنایع پتروشیمی پس از جریان خصوصی‌سازی به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ساختاری جدید، توسعه طرح‌های پتروشیمی را در نقش مدیریت طرح و مدیریت طرح‌های زیربنایی و ساختمانی به‌عهده گرفته است. این شرکت هم‌اکنون ۲۵ طرح ملی با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلار را دست اجرا دارد که بخشی از آنها در مرحله اتمام و راه‌اندازی قرار دارند.

طرح‌های NGL3100 پتروپالایش دهلران، الفین پتروشیمی دهلران، الفین گچساران، پلی‌اتیلن پلیمر گچساران، پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، اتیلن اکساید پتروشیمی ابن‌سینای اندیمشک، شیرین‌سازی برش سنگین و گاز ترش فلر و تولید سولفات آمونیوم پتروشیمی نوری، بهسازی و تأسیسات جمع‌آوری گازهای فلر، شرکت پتروشیمی هرمز خلیج فارس، شیرین‌سازی برش سبک نفتا، طراحی، خرید و اجرای مخزن TK2001C و طرح بازسازی و نوسازی واحد ۸۰۰ پتروشیمی بوعلی سینا از پروژه‌های هستند که مدیریت اجرای آن‌ها در دست شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی است.

از دیگر طرح‌هایی که مدیریت اجرای آن در دست این شرکت است، می‌توان به طرح‌های متانول پتروشیمی آپادانا خلیج فارس، آمونیاک و اوره شرکت پتروشیمی هنگام، پلی‌اتیلن و سرویس‌های جانبی پتروشیمی دهدشت، پلی‌پروپیلن شرکت توسعه صنایع پایین‌دستی پتروایرانیان، طرح‌های احداث HYCO پتروشیمی کارون، طرح تعویض خط لوله‌های GRP با لوله‌های کربن استیل در واحد آبگیر شرکت مبین انرژی خلیج فارس اشاره کرد. همچنین طرح‌های توسعه‌ای شرکت پتروشیمی ایلام شامل احداث واحد الفین و گوگردزدایی نیز که چند روز گذشته از سوی رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید در کارنامه شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی قرار دارد.

طرح احداث فاز نخست پتروشیمی‌ هرمز به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه پتروشیمی کشور نیز از پروژه‌هایی است که در دستور کار شرکت توسعه صنایع پتروشیمی قرار دارد. این پروژه در دو فاز تعریف شده است که فاز اول شامل واحدهای الفین، بوتادین، پلی‌اتیلن سنگین و سبک، پلی‌پروپیلن و هیدروژناسیون بنزین پیرولیز و فاز دوم نیز شامل واحدهای الفین، بوتادین، پلی‌اتیلن سنگین و سبک، پلی‌پروپیلن و هیدروژناسیون بنزین پیرولیز خواهد بود.

خدمات خرید، تأمین کالا و لوازم یدکی مورد نیاز شرکت پتروشیمی بندرامام، خرید و خدمات بخشی از اقلام پروژه NGL3200 شرکت پالایش گاز یادآوران خلیج فارس و خدمات انبارداری هلدینگ خلیج فارس نیز بخشی دیگر از فعالیت‌های این شرکت در بخش پروژه‌های تأمین تجهیزات و کالا است.

شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در بیش از دو دهه فعالیت تخصصی خود افتخارات با ارزشی کسب کرده است؛ مشارکت و نقش‌آفرینی در نزدیک به ۷۰ طرح پتروشیمی با مبلغ سرمایه‌گذاری معادل ۲۳ میلیارد دلار، استقرار استانداردهای مدیریت اجرای طرح‌های پتروشیمی، ارائه راهکار و فعال کردن طرح‌های پتروشیمی دارای تأخیر، به نتیجه رساندن پروژه‌های بزرگ ملی، انجام بیش از ۴۰ پروژه تحقیقاتی در حوزه مدیریت پروژه، تهیه مدل جامع بلوغ مدیریت پروژه برای صنعت، تهیه و تدوین نظام مبتنی بر شایستگی برای صنعت پتروشیمی، ترجمه و تألیف بیش از ۵۰ جلد کتاب مدیریت پروژه و تربیت نیروهای پروژه‌محور.

کد خبر 311337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =