وجود بیش از ۶۵ هزار مشترک گاز طبیعی در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که هم‌اکنون بیش از ۶۵ هزار مشترک گاز طبیعی در این استان وجود دارد.

رضا پنجابی درباره تازه‌ترین اقدام‌های انجام‌شده برای گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان به خبرنگار شانا گفت: با توجه به نهضت گازرسانی در سیستان و بلوچستان و اجرای طرح ضربتی گازرسانی در شهر زاهدان اکنون بیش از هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه‌گذاری گاز در این شهر انجام شده، یعنی بیش از ۹۶ درصد شبکه‌های مورد نیاز شهر اجرایی شده و از این مقدار شبکه حدود ۹۰ درصد آن به بهره‌برداری رسیده است.

بیش از ۴۹ هزار مشترک گاز خانگی در زاهدان

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه گاز در زاهدان بهره‌برداری شده است، افزود: ۸۰ درصد انشعاب‌های مورد نیاز این شهر هم نصب شده است و اکنون در شهر زاهدان بیش از ۴۹ هزار مشترک گاز خانگی داریم.

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حدود ۳۵ درصد خانوارهای زاهدان از گاز طبیعی بهره‌مند هستند، تصریح کرد: عملیات اجرایی گازرسانی به این شهر ان‌شاءالله تا پایان امسال تکمیل می‌شود، اما مسئله این است که بین تعداد انشعاب‌های اجراشده و  تعداد اشتراک‌پذیری اختلاف و فاصله وجود دارد که به‌دلیل موضوعاتی خارج از حیطه اختیار و کنترل شرکت گاز استان است.

چرا تعداد مشترکان گاز زاهدان به کندی افزایش می‌یابد؟

پنجابی در این باره توضیح داد: شرکت گاز تعهدهای خود را برای این ابرپروژه‌ها انجام داده، اما اینکه فقط ۳۵ درصد مردم مشترک گاز طبیعی شده‌اند به مسائلی همچون شرایط اقتصادی آنها، قطع سوخت متقاضیان با اشتراک‌پذیری گاز و شرایط بازار مربوط است که این عوامل به شرکت گاز ارتباطی ندارد.

وی گفت: شرکت گاز استان اکنون همسو با عمل به مسئولیت اجتماعی و گسترش خدمت‌رسانی به همه مردم، با مساعدت ریاست جمهوری و تعدادی از بانک‌های عامل در استان، تسهیلات ۵ میلیون تومانی برای لوله‌کشی گاز داخل منازل به متقاضیان ارائه کرده و در مرحله بعدی پیگیر افزایش این تسهیلات است.

ظرفیت پذیرش ۹۰ هزار مشترک در زاهدان وجود دارد

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: هم‌اکنون که ۸۰ درصد انشعاب‌ها در شهر زاهدان نصب شده، ظرفیت بسیار خوبی برای پذیرش حدود ۹۰ هزار مشترک فراهم شده است و متقاضیان اشتراک‌پذیری باید گام‌های بعد را بردارند. 

پیشرفت ۳۸ درصدی پروژه گازرسانی به زابل

پنجابی در ادامه با اشاره به وضع گازرسانی به شهر زابل اظهار کرد: در این شهر  حدود ۱۹۰ کیلومتر شبکه گاز اجرایی شده که برابر ۳۸ درصد مجموع پروژه است.

وی تصریح کرد: بخشی از شهر زابل به روش سی‌ان‌جی گازرسانی شده و با استفاده از ایستگاه مادر در خراسان جنوبی شهر بیرجند و ایستگاه دختر در زابل در وضع بهره‌برداری هستند و اکنون حدود ۵۰۰ مشترک گاز خانگی در این شهر وجود دارد، باقی فعالیت اجرایی برای تکمیل شبکه مورد نیاز شهر زابل در فازهای جداگانه با یاری شرکت گاز استان گیلان به‌عنوان معین در قالب  طرح ضربتی در حال پیگیری و اجراست. در شهرهای حوزه سیستان یعنی شهرهای ادیمی و دوست‌محمد نیز تاکنون حدود ۲۵ کیلومتر شبکه‌گذاری گاز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان افزود: در شهرهای محمدآباد و زهک هم ۱۵ کیلومتر شبکه‌گذاری انجام شده است. در ایرانشهر نیز بیش از ۴۲۰ کیلومتر شبکه گازرسانی به ۱۴ هزار و ۵۰۰ مشترک خانگی و سه نیروگاه تولید برق استان گازرسانی می‌کند و اکنون در مرحله توسعه شبکه گاز قرار دارد.

گازرسانی به خاش سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود

پنجابی با بیان اینکه شبکه‌گذاری گاز در شهر خاش تکمیل شده و اکنون در حال آزمون نهایی است، گفت: این شهر هم ان‌شاءالله اوایل سال ۱۴۰۰ با تکمیل خط انتقال آن به شبکه گاز کشور متصل می‌شود.

وی درباره دیگر اقدام‌های شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: گاز به شهرهای بمپور و محمدان هم‌ رسیده و اکنون اشتراک‌پذیری آنها در حال انجام است، دو روستای توردان و دهمیر از توابع شهر بمپور نیز به‌تازگی به شبکه گاز طبیعی متصل شده‌اند.

تداوم گازرسانی به محورهای صنعتی ایرانشهر

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: عملیات اجرایی گازرسانی به شهرهای بزمان و دلگان نیز تداوم دارد. عملیات‌ اجرایی گازرسانی به صنایع سه محور صنعتی در ایرانشهر نیز با جدیت پیگیری می‌شود که پیشرفت پروژه در محور بخش ابتر ۹۵ درصد و در محور کوره‌داران ۹۰ درصد است و لوله‌گذاری گاز به شرکت کارخانجات نساجی بافت بلوچ نیز تکمیل شده است.

پنجابی همچنین گفت: پیمانی هم برای گازرسانی به ۲۶ روستا در حوزه ایرانشهر داریم که این پیمان آغاز شده و در حال انجام است. در زاهدان نیز پیمان گازرسانی به سه محور صنعتی (سیادک، جاده کرمان و جاده زابل) آغاز شده است.

وی در پایان تصریح کرد: هم‌اکنون مشترکان گاز طبیعی در کل استان سیستان و بلوچستان به بیش از ۶۵ هزار مشترک رسیده است.

کد خبر 312097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =