بخشی از قدرت ملی ایران در سایه قدرت انرژی به دست آمده است

رئیس‌جمهوری گفت: بخشی از قدرت ملی ما در سایه قدرت انرژی و جایگاهی که در این عرصه داریم به دست آمده است.

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر حسن روحانی، امروز (پنجشنبه، دوم بهمن‌ماه) در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت (پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس)، ضمن تبریک به مردم خوزستان و همه آنهایی که از این پروژه منتفع می‌شوند، گفت: مسئله گازسوزی در مشعل‌ها برای ما بسیار مهم بود، وقتی از این منطقه عبور می‌کردیم حس می‌کردیم که سرمایه‌های ملی در حال سوختن است، اما امروز به هدفی که سالانه دنبال می‌کردیم رسیدیم، معتقدم چنین پروژه‌های مهمی، مسیر را برای دولت سیزدهم نیز هموارتر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی پشتیبان صنعت، به‌ویژه صنعت پتروشیمی است، افزود: به عنوان رئیس هیئت امنای صندوق عنوان می‌کنم که منابع لازم برای توسعه این صنعت (پتروشیمی) وجود دارد و هر موردی که مورد نیاز باشد انجام خواهیم داد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: این پروژه بزرگ در روزی افتتاح می‌شود که آنها که با قلدری مدعی بودند ایران را به زمین خواهند زد، با ذلت و سرافکندگی سرنگون شدند. کارهای آنهایی که علیه ملت ما توطئه و برنامه‌ریزی کرده بودند در روزهای پایانی عمر منحوس‌شان برای همه جهان و ملت‌ها و خود ملت آمریکا نیز روشن شد و همگان دیدند که اینها تا چه اندازه ضد دموکراسی و پارلمان بودند.

روحانی عنوان کرد: همانطور که روزی مجلس شورای ملی آن زمان را مستبدان به توپ بستند اینها نیز پایان عمرشان با اوباشی که به سمت کنگره فرستادند، کنگره را به توپ بستند، اینها از آغاز کارشان به همین شکل بودند، اما در پایان برای همه آشکار شد که این تروریست‌ها چه جنایتی بر مردم آمریکا و جهان روا داشتند.

پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس برای ما افتخار آفرین است

وی با بیان اینکه پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس پروژه بسیار مهمی است که برای ما افتخار آفرین است، گفت: از ابتدای سال تا امروز ۱۱ پروژه مهم پتروشیمی افتتاح شده است و امیدواریم ۶ پروژه دیگر هم در مسیر افتتاح باشد.

رئیس جمهوری ادامه داد: مردم  امیدوار باشند ظرف دو سال آینده همه مشعل‌هایی که امروز گازهای ما را می‌سوزاند، محیط زیست را آزار می‌دهند و در نتیجه سرمایه ما از بین می‌برند به‌طور کامل جمع‌آوری می‌شوند.

روحانی گفت: این پالایشگاه بزرگ گازی که یکی از بزرگترین پروژه‌ها در سطح منطقه و خاورمیانه است، امروز به دست فرزندان این مرز بوم به بهره‌برداری رسمی رسید، اجرای این طرح در سال ۹۴ و ۹۵ یعنی شرایطی که دست ما در سایه برجام باز شده بود و توانستیم نفت را صادر کنیم و بخش بزرگی از پول نفت به صندوق وارد شود، قوت گرفت.  

وی افزود: مردم باید بدانند ۳۸ درصد از پول حاصل از فروش محموله‌های نفت خام کشور به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، بنابراین، همه پول محموله‌هایی که فروخته می‌شود در اختیار دولت قرار نمی‌گیرد و تنها ۱۴.۵ درصد آن در اختیار خود شرکت ملی نفت ایران برای توسعه و اداره امورش قرار می‌گیرد، آنچه در اختیار دولت قرار می‌گیرد مقداری اندک است.  

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: هر قدر شرایط ما مناسب و درآمد ما اضافه شود، بخش بزرگ درآمدهای نفتی در اختیار صندوق توسعه ملی برای تحول در تولید و صنعت قرار می‌گیرد و امیدواریم سال آینده همان‌طور که پیش‌بینی کردیم بتوانیم روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم. این سهم نفت در اختیار صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای کشور قرار می‌گیرد.

روحانی تاکید کرد: استان خوزستان در صنعت نفت و گاز و دیگر صنایع در کشور سرآمد است، امروز شاهد افتتاح طرح بزرگی در این استان بودیم که بیش از سه میلیارد دلار در آن هزینه شده و برای حفظ محیط زیست نیز بسیار مهم است.

وی عنوان کرد: بخشی از قدرت ملی ما در سایه قدرت انرژی بدست می‌آید، ما کشوری هستیم که منابع عظیم نفت و گاز دارد و از خطوط متعدد کشتیرانی نیز بهره‌مندیم، از این رو جایگاه ویژه و مهمی در این صنعت داریم. مردم باید بدانند که ایران بزرگترین منبع گازی جهان است، کشور ما بیش از ۳۱ هزار میلیارد مترمکعب گاز در اختیار دارد که البته به دست آوردن و فرآوری آن مشکلاتی دارد که در حال انجام است.

روحانی افزود: امروز در دولت دوازدهم برای نخستین بار در تاریخ ایران شاهد تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز هستیم. با این همه گازی که تولید می‌کنیم و در اختیار مردم می‌گذاریم باز هم در زمستان مشکل داریم باید مقداری  در بخش فرهنگ‌سازی تلاش کنیم و کارهای دیگری انجام دهیم که مردم به‌ویژه طی زمستان در مصرف مراقبت کنند.

دنیا به نفت و گاز ایران نیازمند است

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه دنیا به نفت و گاز ایران نیازمند است، گفت: می توانیم در تولید و صادرات گاز قطب اصلی منطقه باشیم، زیرا یکی از مؤلفه‌های قدرت ملی ما، قدرت انرژی است. معتقدم در زمینه صادرات گاز کارهای خوبی انجام شده اما در این بخش عقب هستیم، در حالی که باید جزو پنج کشور نخست دنیا در زمینه صادرات گاز باشیم.

روحانی گفت: امروز بیشتر به دو کشور گاز صادر می‌کنیم که باید بتوانیم سه تا چهار کشور دیگر هم مشتری گاز ما شوند، صادرات گاز ایران باید جایگاه بهتری به دست آورد، البته در فصل‌هایی دست ما برای صادرات گاز باز است، اما به هر حال باید این صادرات تداوم یابد تا جایگاه مناسب‌تری در سطح منطقه به دست آوریم.

سیاست خارجی در جهش تولید نقش مهمی دارد

وی با تاکید بر نقش مهم کمک بانک‌ها در به ثمر رسیدن پروژه‌های توسعه‌ای کشور، عنوان کرد: کسانی که بد زبان و شاید مطلع هم نباشند، بدانند که سیاست خارجی چه نقش مهمی می‌تواند در توسعه اقتصادی داشته باشد. اگر سیاست خارجی نبود، اگر برجام نبود و پول فروش نفت در سال‌های ۹۵ و ۹۶ وارد صندوق توسعه ملی نمی‌شد این پروژه نیز با مشکلاتی روبه‌رو می‌شد.

رئیس جمهوری ادامه داد: مهندسان ایرانی نیز فداکاری و ایثار کردند، زیرا در شرایط تحریم کسی به برای کمک به این پروژه به ایران نمی‌آمد، اما امروز ایران جزو کشورهایی است که ابر پروژه‌هایی در زمینه برق، آب، گاز و نفت به دست فرزندان این مرز و بوم انجام داده است.

روحانی، حضور و فعالیت بخش خصوصی در حوزه بالادستی صنایع پتروشیمی را بسیار ارزشمند دانست و گفت: در این دولت تولید بنزین بیش از دو برابر شده و به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. صادرات فرآورده‌های نفتی نیز افزایش ۴ برابری داشته به گونه‌ای که در سال ۹۲ صادرات فرآورده‌های ما در بخش نفت و گاز ۵.۹ میلیون تن بود که امروز به عدد سالانه ۲۲.۳ میلیون تن رسیده‌ است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: هزینه پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس ظرف چهار سال باز می‌گردد و مردم باید بدانند طرحی که چند سال روی آن کار شده زمانی که بهره‌برداری برسد پول آن در مدت زمانی باز می‌گردد و پس از چند سال به سود مورد نظر می‌رسد که این موضوع از لحاظ اقتصادی نیز مهم است.

کد خبر 312345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =