افتتاح پالایشگاه بیدبلند خلیج ‌فارس نشان می‌دهد چه بلایی سر تحریم آمد

رئیس‌جمهوری گفت: فردا طرح پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس افتتاح می‌شود که ۳ میلیارد دلار برای آن هزینه شده و این طرح نشان می‌دهد چه بلایی بر سر تحریم حداکثری آمده است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی، امروز (چهارشنبه، یکم بهمن‌ماه) در نشست هیئت دولت با بیان اینکه توقع ما از دوستان سیاسی داخلی، حمایت حداکثری از دولت در برابر فشار حداکثری آمریکا بود، اما عملکرد بعضی در تاریخ زندگی آنها خواهد ماند، اظهار کرد: در دوره ۲۰ ساله حضور در مجلس و هفت ساله در دوره ریاست جمهوری با لایحه سروکار داشته‌ام، در لایحه بودجه جای ادبیات غیراقتصادی، غیرکارشناسی و اتهام‌زنی نیست، اما برای نخستین بار امسال ادبیاتی را می‌بینم که ناپسند است.

وی افزود: نمایندگان مجلس بدانند مردم از ما همکاری می‌خواهند، در بودجه جای شعار و ادبیات سیاسی نیست، جای ارقام، اعداد، محاسبه، قانون‌گذاری، برنامه سال آینده، ‌حساب و کتاب است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: چرا در بودجه فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه برای نفت گذاشتیم؟ خواستیم به دنیا اعلام کنیم فشار حداکثری و تحریم شکست خورد، اما بعضی‌ها دائم با ما بحث می‌کردند که آیا می‌توانید روزانه ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشید؟ نکند ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بفروشید؟

روحانی همچنین اظهار کرد: آقایان آمدند فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را یک میلیون و ۵۰۰ هزار کردند و بعد به جای آنکه پول آن ۱۹۹ هزار میلیارد تومان شود به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. عجب چشم‌بندی عجیبی شد؛ نفت کم شد و پول آن بالا رفت، این چه جور چشم‌بندی بود که انجام شد. در تاریخ ندیده بودیم. ما ۱۹۹ هزار میلیارد تومان گذاشتیم اینها آمدند در کمیسیون تلفیق ۲۳۰ هزار کردند، ۳۱ هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت را بیشتر کردند.

وی ادامه داد: هر فردی که چهار عمل اصلی را بداند و کلاس دوم دبستان باشد می‌تواند محاسبه کند که شما چه کردید. ما نفت را بر مبنای ۱۱ هزار ۵۰۰ تومان حساب کردیم، شما قیمت دلار را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان حساب کردید. اینکه خیلی ساده است. شما ۶ هزار تومان ارزش پول ملی را کم کردید تا حساب و کتابتان جور باشد و بعد می‌گویید ما نگفتیم قیمت دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

رئیس‌جمهوری گفت: از کمیسیون تلفیق و رئیس مجلس و نمایندگان می‌خواهم دست به دست بدهیم، زیرا مسئله زندگی و آینده مردم است؛ با کمک هم بتوانیم بودجه‌ای را نهایی کنیم تا هم نظرات دولت و نظرات نمایندگان مراعات شود، اصل هم منافع مردم است.

بیدبلند خلیج‌فارس با هزینه ۳ میلیارد دلار فردا افتتاح می‌شود

روحانی با بیان اینکه فردا افتتاح بسیار مهمی داریم، افزود: این افتتاح نشان می‌دهد چه بلایی بر سر تحریم حداکثری آمده است. فردا طرح پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس افتتاح می‌شود که ۳ میلیارد دلار برای آن هزینه شده است و مهم‌تر اینکه سوزاندن گازهای ارسالی به مشعل، جمع می‌شود.

وی تصریح کرد: به یاد دارم که از همان هفته‌های نخستی که در دولت یازدهم انتخاب شده بودم یکی از نکاتی که رهبر انقلاب به من فرمودند این بود که برای این سوختن گازهای مشعل فکری بکنید و من به ایشان گفتم طرحی داریم که آن را دنبال می‌کنیم و به نتیجه می‌رسانیم.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: طرحی که فردا افتتاح می‌شود البته پیش از دولت ما آغاز و در ابتدای دولت یازدهم ۱۸ درصد اجرایی شده بود و باقی این طرح یعنی ۸۲ درصد آن در این دولت نهایی شده است. اما این فقط یک پالایشگاه نیست، شهر بزرگی است که فردا صداوسیما این افتخار بزرگ را به مردم نشان می‌دهد.

روحانی ادامه داد: یکی از پنجشنبه‌های بسیار درخشان ما فرداست که این طرح بسیار مهم را افتتاح می‌کنیم. من از همه آنهایی که در نفت، گاز و وزارت نفت در این مدت تلاش کردند، قدردانی می‌کنم.

گازرسانی به ۳۵ هزار روستا تا پایان دولت دوازدهم

وی ادامه داد: مردم بدانند از زمان رژیم گذشته تا سال ۹۲، ۱۴ هزار روستا گاز داشتند و امروز بیش از ۳۲ هزار روستا گازرسانی شده است و تا پایان این دولت، حدود ۳۵ هزار روستا گاز خواهند داشت و ۹۵ درصد مردم شهرها و روستاها از گاز استفاده می‌کنند. حتی سیستان و بلوچستان که تا پیش از این از گاز محروم بود در این دولت بهشبکه گاز متصل کردیم.

رئیس‌جمهوری با قدردانی از همه کارگران، مهندسان و آنهایی که در هوای گرم و شرجی شبانه‌روز تلاش کردند تا این کار بزرگ به ثمر برسد، گفت: تولید گاز در پارس‌جنوبی نسبت به سال ۹۲ حدود ۲.۵ برابر شده که کار عظیم و بزرگی است.

به نتیجه رساندن ۱۷ فاز پارس جنوبی ثمره برجام است

روحانی تصریح کرد: مدام می‌گویند برجام چه کاری کرده است؟ یکی از کارهای برجام همین است. اینکه شما می‌بینید در پارس‌جنوبی توانستیم ۱۷ فاز را به نتیجه برسانیم، بعد از این بود که برجام اجرا شد و توانستیم کمپرسورهایی را که همه خارج مرز مانده بود بیاوریم، قطعات را بگیریم و در کشور نصب کنیم، اینها آثار برجام است.

وی با بیان اینکه امروز در بنزین و گازوئیل روی پای خودمان ایستاده‌ایم، افزود: قبل از سال ۹۲ واردکننده بنزین و گازوئیل بودیم و میلیاردها دلار پول می‌دادیم و بنزین وارد می‌کردیم، اما امروز صادرکننده هستیم و میلیاردها دلار صادر می‌کنیم. امروز روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم و بیش از ۷۵ درصد بنزین ما یورو ۴ و یورو ۵ است و از لحاظ محیط زیستی کار بزرگ و عظیمی انجام شده است.

در صنعت پتروشیمی کارهای بزرگی انجام شده است

رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه در پتروشیمی هم کار بزرگی انجام شده و امسال ۱۷ طرح پتروشیمی را افتتاح می‌کنیم، افزود: تاکنون ۸ تا ۹ طرح پتروشیمی را افتتاح کردیم و باقی را نیز افتتاح می‌کنیم. یک افتتاح بزرگ هم فردا داریم که همین پالایشگاه گاز بیدبلند است و ثمرات این پالایشگاه به مواد لازم پتروشیمی تبدیل می‌شود.

روحانی گفت: کار عظیم و بزرگی در این دولت و در شرایط تحریم و فشار حداکثری انجام شده است. ما باید به ملت ایران که در نفت و گاز، آب و برق، کشاورزی و دفاع و همه زمینه‌ها ایستادگی، صبوری و فعالیت کردند تبریک بگوییم، زیرا امروز آثار آن را می‌بینیم.

وی یادآور شد: دولت با سیاست درست اقتصادی و سیاست خارجی توانست این راهبرد را پیش ببرد. امروز می‌توانیم به نتایجی برسیم که با سال‌های پیش قابل مقایسه است و می‌توانیم نشان دهیم که با ایستادگی، مقاومت و تلاش ملت در تولید به‌ویژه در سال جهش تولید، امسال شاهد ثمرات بسیار خوبی برای مردم هستیم و خواهیم بود.

کد خبر 312282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =