زنگنه: نگران احیای بازارهای ازدست‌رفته نفت ایران نیستم

وزیر نفت گفت: نگران احیای بازارهای ازدست‌رفته نفت ایران نیستیم و در صورت لغو تحریم‌ها، قدرتمندتر از گذشته به بازار بازمی‌گردیم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (جمعه، سوم بهمن‌ماه) در حاشیه آیین گشایش بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران درباره بازگشت تولید نفت ایران به بازار پس از لغو تحریم‌ها اظهار کرد: من نگران بازارهای ازدست‌رفته نیستم و خریداران نفت هم خود را به یک یا دو فروشنده محدود نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: در صورت لغو تحریم‌ها قدرتمندتر از گذشته به بازار برمی‌گردیم، کوتاه‌تر از زمانی که فکر می‌کنید.

صادرات نفت ایران به‌شدت افزایش یافته است

وزیر نفت درباره سخنان اخیر عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره اینکه صادرات نفت ایران در مدت اخیر افزایش یافته است، گفت: به‌شدت.

زنگنه افزود: اگر صنعت نفت زنده نبود، شرکت‌ها در این نمایشگاه نمی‌توانستند کاری انجام دهند؛ وقتی شرکت‌های گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی سرمایه‌گذاری می‌کنند، یعنی زنده هستند و برای کالاها و خدمات تقاضا می‌دهند، بنابراین این شرکت‌ها زنده هستند و البته تقاضا بیشتری برای کار دارند که ما هم قبول داریم.

وی ادامه داد: صنعت نفت نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است و این روند به منابع سرمایه‌ای نیاز دارد و همه باید در سطح نظام تلاش کنیم منابع موردنیاز را تأمین کنیم و از همه این ظرفیت عظیم مبارک که در کشور ایجاد شده و یکی از ثروت‌های بزرگ کشور هست، صیانت کنیم و بتوانیم طرح‌های خود را با اتکا به تجهیزات، کالاها و مهندسی ایرانی پیش ببریم.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چند درصد از تجهیزات موردنیاز صنعت نفت بومی‌سازی شده است، تصریح کرد: برای حمایت از ساخت داخل پیمانکاران برنده مکلف‌اند طبق فهرست مفصلی که در قراردادها به آن اجزا و تجهیزات بیشتری اضافه می‌شود، تنها از شرکت‌های داخلی خرید کنند و حق خرید از خارج را ندارند.

خودکفایی حدود ۷۰ درصدی در ساخت پالایشگاه‌های گاز و پتروشیمی

زنگنه ادامه داد: البته ما هنوز در بخش‌هایی از جمله لوله‌های بدون درز و ماشین‌های دوار نیازمند کار بیشتری هستیم؛ نزدیک به ۶۵ تا ۷۰ درصد در ساخت پالایشگاه‌های گازی و پتروشیمی خودکفا شده‌ایم و تجهیزات دوار هم باید تلاش شود در ایران ساخته شود.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره طرح گازرسانی به سیستان و بلوچستان هم گفت: ما به زاهدان گازرسانی کردیم و در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ شهر زابل هم به شبکه وصل می‌شود، اما به‌دلیل اولویت‌بخشی به طرح گوره - جاسک به‌عنوان ایرانی‌ترین و سریع‌ترین خط لوله تاریخ ایران در تأمین خط لوله‌های خط ایرانشهر – چابهار کمی تأخیر شد، اما گازرسانی داخل شهرها و شبکه‌ها در جریان است.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره احتمال لغو تحریم‌ها و اینکه چه اقدام‌هایی برای دستیابی به توان حداکثری تولید انجام شده است و چند ماه زمان می‌برد که به تولید حداکثری برسیم، گفت: ما براساس احتمال‌ها برنامه‌ریزی و کار می‌کنیم، اما اعلان عمومی نمی‌کنیم، زیرا تحریم‌ها هنوز برداشته نشده است، با این حال نگران احیای بازارهای ازدست‌رفته نیستم.

زنگنه ادامه داد: من فکر می‌کنم، اگر تحریم‌ها برداشته شود، بازار به سراغ ما می‌آید، زیرا خریداران نفت همیشه دنبال تنوع در فروشندگان هستند، بازار خیلی بزرگ است، اما ما در این سه سال در بازاریابی و انتقال پول و دریافت پول، قدرتمندتر و توانمندتر از گذشته شدیم و در صورت رفع تحریم‌ها با قدرت وارد بازار می‌شویم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تولید حداکثری می‌رسیم.

آمار نمی‌دهم، جنگ هنوز تمام نشده است

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره آمار صادرات نفت گفت: اکنون نمی‌توانم آمار بدهم، زیرا جنگ تمام نشده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌بینی وی از تحولات بازار نفت پس از روی کارآمدن بایدن گفت: من پیشگو نیستم، اما بستگی به آنها دارد و مقام‌های سیاسی ما پیام‌ها را به‌روشنی و با صراحت گفته‌اند.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تهاتر نفت در ازای واکسن گفت: من چنین مذاکره‌ای انجام نداده‌ام.

زنگنه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه‌های وزارت نفت برای همکاری با کشورهای حوزه خزر و توافق با جمهوری آذربایجان گفت: ما با جمهوری آذربایجان توافق‌ها و پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و توافق‌های روشنی انجام شده که تحریم‌ها آن را دچار اشکال کرده است و اگر برداشته شود، فعال می‌شود و منافع دو کشور را تأمین می‌کند.

پالایشگاه‌ها در فروش خود مختارند

وی همچنین درباره حمایت‌های وزارت نفت برای از بین رفتن خام‌فروشی پالایشگاه‌های میانی گفت: پالایشگاه‌ها در فروش خود مختارند و تاکنون گزارشی درباره تأمین نشدن به‌موقع نیاز واقعی تولیدکنندگان داخلی دریافت نکرده‌ام، البته قیمت دست من نیست و دست بازار است، اما گزارشی دریافت کنم، تلاش می‌کنم خوراک موردنیاز واحدهای پایین‌دستی به‌موقع و به قیمت متعارف تأمین شود.

زنگنه گفت: من در هر دوره که وزیر نفت بودم همه تلاشم را کردم که جوانان را رشد دهم و استعدادها و افرادی را که توانایی تدبیر دارند رشد دهم که همین نمایشگاه هم زحمتی است که کشیده شده است و ما تلاشم کردیم زمینه‌های رشد را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: اکنون می‌بینید که در شرایط تحریم در حالی که پول زیادی نداشتیم و در سه سال اخیر سرمایه‌گذاری صنعت نفت ۱۴ میلیارد دلار کاهش یافت، پروژه‌ها اجرایی شدند و ما هنوز زنده‌ایم و رشد کردیم؛ با مشاهده غرفه‌های نمایشگاه هم متوجه می‌شوید که در حال انقباض و از بین رفتن نیستند و این مایه افتخار است.

وزیر نفت در ادامه درباره وضع استخدام در وزارت نفت، اظهار کرد: اکنون برنامه‌ای برای استخدام رسمی نداریم، اما قراردادهای مدت موقت و مدت معیین وجود دارد و افراد ارزیابی می‌شوند و اکنون هم اگر کسی هست باید در تارنمای وزارت نفت برای ارزیابی ثبت‌نام کند.

حفاری میدان گازی فرزاد سال آینده آغاز می‌شود

زنگنه تصریح کرد: حفاری فاز ۱۱ پارس جنوبی هم آغاز شده و برنامه ما این است که زمستان سال آینده روزانه حدود ۱۶ میلیون مترمکعب گاز از این فاز برداشت کنیم. جکت میدان گازی فرزاد هم در حال ساخت است و حفاری در این میدان گازی احتمال دارد سال آینده آغاز شود.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون میدان‌های نفتی و گازی زیادی وجود دارد و فشارافزایی‌های پارس جنوبی و بازسازی و نوسازی تأسیسات نفت مانده است که باید انجام شود، هرچند اجازه ندادیم کار در دوران تحریم بخوابد، اما در حداقل‌ها کار کردیم.

وزیر نفت با اشاره به افزایش مصرف گاز طبیعی در کشور و تأکید بر صرفه‌جویی، گفت: هم‌اکنون گاز طبیعی با فشار بالایی که به وزارت نفت آمد تأمین می‌شود و جز در مقطع کوتاهی و در یک شب، باقی گازرسانی به نیروگاه‌ها اداره شد و از حالا هم اگر مردم صرفه‌جویی کنند مشکلی نیست.

زنگنه یادآور شد: مسئله این بود که مصرف مردم غیرقابل‌پیش‌بینی بود و فقط در استان تهران ۱۵ درصد افزایش مصرف داشتیم و این رقم بسیار بالایی است. اگر قرار باشد سالانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب به مصرف اضافه شود باید از کجا تأمین کنیم؟ مگر می‌توان سالانه ۳۰ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد، بدون اینکه تولید ملی بالا برود؟

کد خبر 312375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =