شرکت پالایش و پخش بزرگ‌ترین تولید و صادرکننده بنزین منطقه است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هم‌اکنون شرکت ملی پالایش و پخش بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده بنزین در منطقه است که به بیشتر کشورهای همسایه مستقیم بنزین صادر می‌کند.

به گزارش شانا، علیرضا صادق‌آبادی در حاشیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: در سال ۹۶ تولید بنزین در کشور ما ۵۹ میلیون لیتر بود که این رقم در سال ۹۸ به روزانه ۱۰۷ میلیون لیتر رسید و امروز ظرفیتی معادل ۱۰۷ تا ۱۲۰ میلیون لیتر برای تولید روزانه بنزین در کشور ایجاد شده است.

وی افزود: در شرایطی طی بازه زمانی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به این عملکرد رسیدیم که کشور با تحریم و شرایط سختی روبه‌رو بود و با اطمینان می‌گویم که این جهش تولید با اتکا به نیروهای داخلی صنعت پالایش و ظرفیت‌های داخل کشور محقق شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به اینکه در سال ۹۶، روزانه ۱۷ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد، افزود: با ادامه این روند و با توجه به رشد مصرف بنزین، سالانه به مقدار واردات اضافه می‌شد، به‌طوری‌ که در سال ۹۸ به رقمی حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز می‌رسید.

‌صادق‌آبادی با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین صادرکننده بنزین در منطقه است و هم‌اکنون به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و کردستان عراق مستقیم بنزین صادر می‌کند، تأکید کرد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نه‌تنها واردات بنزین متوقف شد، بلکه از تیرماه پارسال بازاریابی برای صادرات بنزین آغاز و از شهریورماه صادرات به کشورهای دیگر نیز اجرایی شد، بنابراین باید گفت نه‌تنها هیچ ارزی برای واردات بنزین از کشور خارج نشد، بلکه کمک قابل توجهی به ارزآوری برای کشور انجام شد.

وی با اشاره به عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی توضیح داد: هم‌اکنون ۱۲۰ شرکت با ما همکاری می‌کنند؛ اگر بستر بورس انرژی وجود نداشت، هیچ‌یک از شرکت‌های یادشده با این مجموعه همکاری نمی‌کردند و این حجم از فروش به کشورهای همسایه اتفاق نمی‌افتاد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه اطلاع‌رسانی عمومی، شرایط یکسان و فرصت‌های برابر رقابتی شفاف  ایجاد می‌کند، ادامه داد: اگر بستر بورس انرژی وجود نداشت نمی‌توانستیم به این رقم از صادرات دست یابیم.

‌به گفته صادق‌آبادی، پس از برداشته شدن تحریم‌ها، باید عرضه فرآورده‌ها در کانال بورس انرژی ادامه یابد.

‌وی درباره مبادلات مالی فروش فرآورده‌ها در شرایط تحریم تأکید کرد: اقدام‌های هوشمندانه‌ای برای نقل‌وانتقال مالی این معاملات انجام شد که در بعضی موارد با ریسک‌های بسیاری همراه بود، ‌اما مهم‌ترین نکته این است که با این حجم از فروش، معامله‌ای نبوده است که در آن پولی از دولت ضایع شده باشد و ما درصدد بازگرداندن وجوه حاصل از صادرات باشیم.

کد خبر 312411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =