۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
  • کد خبر: 312534
پیشرفت طرح گوره-جاسک از مرز ۷۰ درصد گذشت

پیشرفت طرح ساخت خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک به حدود ۷۰ درصد رسیده و نویدبخش این است که طرح تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

علی جعفرزاده، قائم‌مقام طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک در شرکت مهندسی و توسعه نفت در حاشیه سومین روز از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به خبرنگار شانا گفت: هم‌اکنون پیشرفت این طرح به بیش از ۷۰ درصد رسیده است و این طرح راهبردی با وجود تحریم‌ها و شرایط حاکم بر کشور به لحاظ شیوع ویروس کرونا، در موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسد.  

قائم‌مقام طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک در شرکت متن از تأمین بیش از ۹۶ درصد کالاها و تجهیزات طرح راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک از محل تولیدات داخلی خبر داد و گفت: این یک طرح تمام ایرانی است و به جرأت می‌توان گفت که درصد بالایی از اقلام مورد نیاز این طرح ملی از شرکت‌های داخلی تأمین شده است.

جعفرزاده با بیان اینکه اولین‌ها در این طرح راهبردی به معنای کامل تحقق یافته است، تصریح کرد: طرح گوره به جاسک دو معنا دارد؛ نخست اینکه عنوان طرح ملی، عزم ملی را به خود اختصاص داده و دوم اینکه به ‌عنوان طرح اولین‌ها شناخته شده است، زیرا بیشترین رکورد عملیات اجرایی، استفاده از ولوهای ۴۲ اینچ، استفاده از شیرهای کنترلی با تازه‌ترین استانداردهای روزآمد دنیا و بسیاری دیگر از تجهیزات و اقلام مورد نیاز برای نخستین‌ بار در این طرح ملی به‌کار گرفته شده است.

طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود. از اهم پروژه‌های این طرح ملی، می‌توان به تأمین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث پنج تلمبه‌خانه و سه ایستگاه بین‌راهی خط لوله و برق‌رسانی به آنها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تأسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تأسیسات جانبی آن در سواحل مکران اشاره کرد.

کد خبر 312534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =