۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
  • کد خبر: 313075
بی‌پی برای نخستین بار در یک دهه اخیر زیان کرد

همه‌گیری ویروس کرونا سبب شدبی‌پی برای نخستین بار در یک دهه اخیر متضرر شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، شرکت بزرگ نفتی بی‌پی پارسال ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ضرر کرد. این نخستین ضرر این شرکت انگلیسی در یک دهه گذشته بود، زیرا همه‌گیری ویروس کرونا تقاضای نفت را تضعیف کرد و کاهش مصرف سوخت همچنان به‌دلیل محدودیت‌های مسافرتی در جهان ادامه دارد.

بی‌پی امروز (سه‌شنبه، ۱۴ بهمن‌ماه) اعلام کرد که سود این شرکت در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۰، ۱۱۵ میلیون دلار بوده که به‌دلیل ضعف در فروش نفت و گاز و تجارت آرام، کمتر از پیش‌بینی تحلیلگران است.

موری اوچینکلاس، مدیر مالی بی‌پی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این نتایج منعکس‌کننده یک سه ماهه‌ای بسیار سخت است.

سهام این شرکت در ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه امروز ۳.۲ درصد کاهش یافت.

بی‌پی افزود: انتظار داریم محدودیت‌های جدید اعمال‌شده برای مهار ویروس کرونا تأثیر بیشتری بر تقاضای فرآورده‌های نفتی داشته باشد، زیرا حجم فروش خرد در ماه ژانویه نسبت به‌مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد و در سه ماه چهارم پارسال ۱۱ درصد کاهش یافته است.

بی‌پی معتقد است تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱ بهبود می‌یابد.

سود تعدیل‌شده بی‌پی در تجارت پایین‌دست (پالایش و بازاریابی) در سه ماه چهارم سقوط کرد و به ۱۲۶ میلیون دلار رسید، این رقم کمتر از یک‌دهم پارسال است.

سهام بی‌پی در طول سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده و به کمترین رقم در ۲۵ سال گذشته نزدیک شده است. علت این مسئله نگرانی از تقاضای نفت در پی همه‌گیری کرونا و شک و تردید سرمایه‌گذاران درباره توانایی این شرکت در زمینه موفقیت در اجرای برنامه بلندپروازانه خود برای انتقال از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است.

کد خبر 313075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =