۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
  • کد خبر: 314325
ابتکار شرکت انتقال گاز در بازیافت رسوب خطوط لوله

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران طرح ابتکاری بازیافت رسوب در خطوط لوله گاز را تشریح کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت انتقال گاز ایران، مهدی جمشیدی‌دانا هم‌زمان با روز درختکاری، حفظ محیط زیست را وظیفه همگانی دانست و گفت: با تلاش و ابتکار کارکنان امور بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) منطقه ۱۰ شرکت انتقال گاز ایران، ظروف مناسبی برای جمع‌آوری رسوب‌ها طراحی و ساخته شده است.

وی افزود: برای نخستین‌بار در شرکت انتقال گاز بیش از ۴۹ هزار کیلوگرم پسماند برای استفاده در خوراک کوره‌های حرارت تولید سیمان، با هماهنگی اداره کل سازمان محیط‌ زیست استان بوشهر به کارخانه سیمان کنگان انتقال یافت که صرفه‌جویی مستقیم بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۱۴ میلیون ریال همراه داشت. 

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با تأکید بر اهمیت نابودسازی پسماندهای صنعتی،‌ تصریح کرد: با توجه به ارزش حرارتی موادی که در رسوب خطوط لوله وجود دارد، نه‌تنها برای پذیرنده این رسوب‌ها صرفه اقتصادی دارد، بلکه در حفاظت و صیانت از محیط‌ زیست و به انجام ‌رساندن مسئولیت‌های اجتماعی هم بسیار مؤثر است.

جمشیدی‌دانا تأکید کرد: به‌دلیل طراحی نامناسب محل جمع‌آوری پسماندها، جمع‌آوری این پسماندها همواره در عملیات پیگرانی از معضل‌های بهره‌برداری است که افزون بر آلودگی محیط‌ زیست، شکل نامناسبی به محل انجام کار می‌داد که با طراحی و ساخت ظروف مناسب برای جمع‌آوری، اثرات مطلوبی در جنبه‌های کاری مختلف در حوزه‌های ایمنی، بهداشت و محیط ‌زیست نیز فراهم شد. 

وی با بیان اینکه فرآیند امحا مواد، دربرگیرنده هزینه قابل توجهی برای شرکت انتقال گاز ایران است، ادامه داد: رسوب‌ها از جمله پسماندهایی است که در ظاهر فاقد ارزش اقتصادی است و باید پس از جمع‌آوری ازسوی شرکت‌های تأییدشده سازمان حفاظت محیط‌زیست امحا شود.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران، پسماندها را شامل رسوب‌های فلزی لوله و ته‌مانده‌های مخازن تأسیسات انتقال گاز دانست که به‌طور معمول پس از هربار انجام عملیات تمیزکاری خطوط لوله (پیگرانی) و تعمیرات اساسی، جمع‌آوری می‌شود.

جمشیدی‌دانا با بیان اینکه این طرح باید در دیگر مناطق عملیاتی نیز اجرایی شود، اظهار کرد: با در نظر گرفتن حجم پیگرانی‌های سالانه، استفاده از پسماندها نقش مهمی در دستیابی به وظیفه و مأموریت شرکت انتقال گاز ایران دارد که انتقال پاک، ایمن، پایدار و بهره‌ور گاز طبیعی است.

وی در پایان از مجموعه منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز که با طرح ابتکاری همسو با عمل به مسئولیت‌های اجتماعی گام برداشتند، قدردانی کرد.

کد خبر 314325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =