تأسیسات گوگرد بندر خدماتی و صادراتی تمبک سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد

مجری بندر خدماتی و صادراتی تمبک از بهره‌برداری نخستین سوله مکانیزه دریافت و تحویل گوگرد این بندر در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: صادرات گوگرد دانه‌بندی‌شده پالایشگاه‌های پارس ۲، نیمه نخست سال آینده از بندر خدماتی تمبک آغاز می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، پیام معتمد با بیان اینکه پنج مجتمع عظیم پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی در پارس ۲ به این بندر متصل می‌شود، اظهار کرد: نخستین اسکله گاز مایع بندر با محصول دریافتی از پالایشگاه فاز ۱۹ عملیاتی شده و در مراحل بعد، پالایشگاه‌های فازهای ۱۳، ۲۲ تا ۲۴، ۱۴ و مجتمع پتروپالایش کنگان نیز به این بندر متصل می‌شوند.

وی از برنامه‌ریزی برای ورود یک شناور ۴۴ هزار تنی به بندر برای بارگیری دومین محموله گاز مایع خبر داد و یادآور شد: نخستین محموله گاز مایع سرد (ال‌پی‌جی)، بهمن‌ماه از اسکله بندر خدماتی و صادراتی تمبک بارگیری و صادر شد.

مجری بندر خدماتی و صادراتی تمبک تصریح کرد: این بندر برای صادرات گاز مایع پروپان و بوتان به‌صورت مجزا و محصول گوگرد دانه‌بندی‌شده پالایشگاه‌های پارس ۲ احداث شده و با ایجاد امکانات برای صادرات این محصولات راهبردی، نقش بسیار بارزی در افزایش عملکرد پالایشگاه‌های موجود در منطقه دارد.

معتمد بهره‌برداری از نخستین اسکله گاز مایع بندر خدماتی و صادراتی تمبک را اولویت شرکت نفت و گاز پارس عنوان کرد و گفت: مطابق برنامه تعیین‌شده، با تلاش پیمانکاران اصلی این پروژه (شرکت پتروپایدار ایرانیان و مؤسسه عمران ساحل) این مهم محقق شد.

وی با تشریح امکانات و قابلیت‌های منحصر به‌فرد بندر خدماتی و صادراتی تمبک تصریح کرد: این بندر در زمینی به مساحت تقریبی ۳۶۰ هکتار احداث شده و طول دو موج‌شکن اصلی شرقی و غربی به ترتیب ۱.۸ کیلومتر و ۲.۹ کیلومتر است  که در سازه موج‌شکن غربی برای نخستین بار در کشور از نظر حجم و وسعت از ترکیب سنگ و کیسون استفاده شده و حجم مصالح ریخته‌شده در دریا را به شدت کاهش داده است. این اقدام، از لحاظ زیست‌محیطی یکی از محاسن اصلی این پروژه به شمار می‌رود.

مجری بندر خدماتی و صادراتی تمبک با بیان اینکه در زمینه صادرات گاز مایع، این بندر با دو اسکله ال‌پی‌جی هرکدام با توان صادرات ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ساعت پروپان و بوتان به‌صورت هم‌زمان، توانایی پهلوگیری کشتی‌های ۵ تا ۵۰ هزار تنی را دارا هستند، گفت: در بخش انبارش و صادرات گوگرد نیز اسکله گوگرد به طول ۲۷۰ متر توانایی پهلودهی کشتی‌های با تناژ ۵ تا ۵۰ هزار تنی را دارد و می‌تواند ساعتی ۱۰۰۰ تن گوگرد را بارگیری و از منطقه صادر کند.

معتمد افزود: درباره امکان بارگیری گوگرد دانه‌بندی‌شده، افزون بر اسکله، دو سوله مکانیزه دریافت و تحویل گوگرد در بندر وجود دارد که توانایی دریافت کل محصول تولیدی پارس ۲ را دارد و هرکدام  از این سوله‌ها ۴۳ هزار تن ظرفیت انبارش دارند.

به گفته وی، تا پیش از پایان سه‌ ماه نخست سال ۱۴۰۰، سوله شرقی به بهره‌برداری می‌رسد و در نیمه سال آینده، صادرات گوگرد و راه‌اندازی سوله دوم که در مجموع ظرفیت  ۸۶ هزار تن گوگرد را برای بندر فراهم می‌کنند، محقق می‌شود.

مجری بندر خدماتی و صادراتی تمبک از تکمیل عملیات لایروبی در این بندر تا پایان سال آینده خبر داد و درباره حجم لایروبی انجام‌شده با توجه به الزام‌های زیست‌محیطی گفت: ۱۶۷ هکتار از مساحت ۳۶۰ هکتاری بندر به حوضچه آرامش برای پهلودهی ایمن کشتی‌ها اختصاص دارد و برای انجام این عملیات به‌صورت ایمن، با توجه به ضرورت انجام لایروبی، دو شناور لایروب در بندر حضور دارند و از مجموع حجم لایروبی به میزان تقریبی ۴.۷ میلیون مترمکعب، تاکنون ۳.۷ میلیون مترمکعب انجام شده و نزدیک به یک میلیون مترمکعب باقی مانده است که این دو شناور به‌طور پیوسته در حال انجام لایروبی و رسیدن به عمق مشخص هستند.

معتمد با بیان اینکه برای بارگیری در اسکله شماره یک ال‌پی‌جی، مسیر به‌طور کامل آماده شده است و هیچ مشکلی برای پهلودهی کشتی‌های با ظرفیت ۵ تا ۵۰ هزار تن وجود ندارد، اظهار کرد: برای دریافت محصول گوگرد گرانول نیز تا قبل از پایان سه ماه نخست سال آینده این امکان فراهم می‌شود.

کد خبر 314446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =