۲۹ اسفند؛ نقطه‌ عطف تاریخ سیاسی و اقتصادی ایران

بیست و نهم اسفندماه سال ۱۳۲۹، مقارن با به ثمر نشستن نهضت ملی شدن صنعت نفت و تصویب قانون ملی شدن نفت است که از آن به‌عنوان آغازی در مسیر استقلال صنعت نفت کشورمان یاد می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، به مناسبت این رویداد بزرگ تاریخی، شماری از مدیران عامل شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران و مدیران نفتی با انتشار پیام‌های جداگانه، ضمن بررسی اجمالی اثرات واقعه ملی شدن صنعت نفت کشورمان، این روز بزرگ را تبریک گفتند. در ادامه مروری خواهیم داشت بر این دل‌نوشته‌های موجز و کوتاه:  

احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب: 

تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران در روز ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۲۹ نقطه‌ی عطفی در تاریخ سیاسی، اقتصادی و مبارزات مردم ایران در راه احقاق حاکمیت خود بر منابع و سرمایه‌های خویش است. این رویداد تاریخی و اجتماعی که ناشی از همبستگی ملی ما ایرانیان بود، نشان داد همدلی و استقامت یک ملت و همراهی آن با رهبران اصیل و هوشمند خود، چگونه می‌تواند نتایج موفقی را در عرصه‌های بین‌المللی در برابر فشارهای قدرتمندان زورگو و استعمارگران به ارمغان آورد و این امر کشور ما را به الگویی برای سایر کشورهای منطقه و جهان در جهت مطالبه حقوق ‌ملی و نفی استعمار مبدل ساخت.

اینجانب فرخنده سالروز ملی شدن صنعت نفت را به همه کارکنان صنعت نفت و نیز خانواده بزرگ مناطق نفت‌خیز جنوب، به ویژه کارکنان سختکوش بخش‌های عملیاتی که با وجود مخاطرات ناشی از بیماری کووید۱۹، سهم و نقش عمده‌ای در تحقق اهداف و برنامه‌های تولید و ایفای نقش تاریخی این شرکت داشته و سرافرازی و افتخار را برای ایران اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی به ارمغان آورده‌اند، تبریک عرض می‌کنم و سلامت، سعادت و سربلندی یکایک آنان و خانواده‌های محترمشان را از درگاه الهی مسئلت می‌نمایم.

رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران:

صنعت نفت ایران در تاریخ یکصد و سیزده ساله خود حوادث تلخ و شیرین بسیاری را شاهد بوده که هریک بخشی از تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران را به تصویر می‌کشد. این صنعت قریب نیم قرن از تاریخ خود را چون گوی در زمین سیاست غلتید اما با عبوری موفق از کمرکش سلطه جهانی صیقل یافت، شکل گرفت و رمز استقلال و حیات را با غیرتمندی تمام در کشور و به آیندگان این مرز و بوم هدیه کرد. در میان تاریخ پر فراز و نشیب صنعت نفت، جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ اخیر ایران و خیزش تاریخی افتخارآمیزی بود که به ملل ستمدیده استعمار زده امید و الگو و دلگرمی بخشید.

مروری بر مهمترین وقایع منجر به ملی شدن صنعت نفت ایران که بیشتر تلاش فعالان حوزه قانونگذاری و دولتمردان و نخبگان جامعه را در برمی‌گرفت نشان می‌دهد که صنعت بزرگ نفت در فرایندی طولانی با گذر از پیچ و خم‌ها و فراز و نشیب‌های بسیار، گریبان خود را از دست بیگانگان به در آورده و پس از افت و خیز بسیار، سایه سنگین خارجی‌ها را از سر خود کم کرده است.

به طور قطع اگر در اسفند ماه ۱۳۲۹، نفت ایران ملی نمی‌شد و سیطره بیگانگان تداوم می‌یافت، پیشرفت‌های ایران در حوزه نفت و به طور اعم در بخش انرژی، تا این حد امکانپذیر نمی‌شد. در حقیقت پیشرفت‌های امروز نفت ایران، ریشه در همان روزهای تاریخی دارد و اکنون وظیفه ماست که با درس گرفتن از آن حوادث و رویدادهای تاریخ ساز و افتخارآفرین، زمینه پیشرفت‌های بیشتر را در این حوزه مهم و تاثیرگذار اقتصاد کشورمان فراهم سازیم.

اینجانب به نوبه خود، سالروز ملی شدن صنعت نفت را خدمت مردم شریف کشورم و تلاشگران این حوزه تبریک عرض نموده و پیشرفت و بالندگی ایران اسلامی و صنعت معظم نفت را از خداوند منان مسئلت دارم.

سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران:

ضمن تبریک سالروز ملی شدن صنعت نفت، خوب است نگاهی به تاریخ این رخداد بزرگ داشته باشیم؛ بعد از کشف نفت در ایران و پشت سر گذاشتن انواع قراردادهای اکتشاف و بهره‌برداری نفت و گاز در کشور در برهه‌ای از تاریخ ایران، به دلیل اوج گرفتن منفعت‌طلبی بیگانگان در قراردادهای یکطرفه، فعالین ملی به رهبری مرحوم دکتر مصدق با حمایت مردم و روحانیون،  در هفتاد سال پیش طرح ملی شدن صنعت نفت را به مجلس شورای ملی وقت ارائه کردند. این طرح در ۲۴ اسفند سال ۱۳۲۹ به مجلس شانزدهم رفت و در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ به تصویب رسید و بعد از تصویب این طرح در مجلس سنا به عنوان یک طرح قانون، صنعت نفت از آن تاریخ به بعد ملی شد. این طرح که توسط نمایندگان وقت نوشته شده متن بسیار زیبایی دارد که بعد از گذشت هفتاد سال همچنان تازگی دارد.

این طرح بیان می‌دارد: به نام سعادت ملت ایران و به‌منظور کمک به تامین صلح جهانی امضاکنندگان ذیل پیشنهاد می‌نماییم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی اعلام شود یعنی تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری در دست دولت قرار بگیرد.

بعد از ملی شدن صنعت نفت، تاریخ ایران شاهد حوادث تلخ و شیرین بسیاری بود اما در تمام ادوار با تلاش دلیرمردان نفت، این صنعت با قدرت به پیش رفت و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی با وجود جنگ تحمیلی و تحریم‌های ناجوانمردانه همچنان سرحال و زنده به فعالیت خود ادامه داد و توانست نقش‌آفرینی بسیار خوبی  در سرنوشت کشور داشته باشد. در اینجا اجازه می‌خواهم از تمام شهدای صنعت نفت و تمام تلاشگران این صنعت یاد کرده و یادآوری کنم که پاسخ به خون این شهدا و عرق تمام تلاشگرانی که تا به حال این صنعت را سرپا نگه داشتند، تلاش بیشتر، همت بیشتر و دلسوزی بیشتر برای اعتلا بیشتر این صنعت در کشور است. این روز را به تمام همکاران صنعت نفت علی‌الخصوص خانواده بزرگ مدیریت اکتشاف تبریک می‌گویم و امیدوارم که کمافی‌السابق موفق و موید باشید.

جهانگیر پورهنگ، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان:

عزت ملی و تلاش و دفع سلطه بیگانگان همواره مایه فخر ملی ما بوده است. در سال‌های اخیر با وجود فشارهای ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه و نیز با وجود ویروس منحوس کرونا که کام همگان را تلخ کرده است، مفتخریم که مردان غیور و سختکوش صنعت نفت همچنان پای کار و در حال تلاش هستند تا چرخ‌های صنعت نفت این کشور بدون وقفه چرخیده و به بهترین شکل به فعالیت خود ادامه دهد؛ همانطور که در دوران دفاع مقدس نیز مردمانی از جنس غرور و غیرت در راه دفاع از ارزش‌های ملی جان ارزشمند خود را  تقدیم میهن اسلامی کردند، اکنون نیز مردان و زنانی از جنس صنعت با از خودگذشتگی و ایثار در شرایط سخت تحریمی در راستای سرافرازی میهن اسلامی می‌کوشند.

تولید و بهره‌برداری از میادین غرب کارون به خصوص میادین مشترک دستاوردی بزرگ برای شرکت ملی نفت در سال‌های اخیر است. علاوه بر اشتغالزایی مناسب، توجه و حمایت به تولید و شرکت‌های داخلی، توجه به مسئولیت‌های اجتماعی نیز در این گستره پهناور عملیاتی در کنار تولید پایدار مورد توجه ویژه بوده و خواهد بود. همزمان با ملی شدن صنعت نفت، بر خود واجب می‌دانم ضمن پاسداشت و تبریک چنین روز پرافتخاری به تمام کارکنان تلاشگر صنعت نفت به ویژه همکارانم در شرکت نفت و گاز اروندان، از همه کسانی که در این سرزمین پهناور و در چنین روزهای پرالتهابی همواره مدافع جان مردم و ارزش‌های ملی هستند، صمیمانه و مخلصانه قدردانی کنم.

تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت:

تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران در روز ۲۹ اسفندماه سال ‌۱۳۲۹، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی، اقتصادی و مبارزات مردم ایران برای نجات سرمایه‌های ملی این مرز و بوم از دست بیگانگان بوده است. صنعت بزرگ نفت، با گذر از فراز و نشیب‌های بسیار و تنها به مدد همت و گنجینه ارزشمند اعتقاد به دانش، مدیریت و تجربه ایرانی توانست خود را از سلطه بیگانه رهایی بخشد؛ تا جایی که امروز شاهدیم این صنعت قله‌های رفیع افتخار و اقتدار را فتح کرده و نام ایران اسلامی را به نامی آشنا و ماندگار در صنعت انرژی جهان مبدل نموده است. اینجانب این روز فرخنده را به همکارانم در صنعت نفت به ویژه شرکت مهندسی و توسعه نفت تبریک عرض می‌نمایم و امیدوارم همواره با تلاش‌های خالصانه و پشتکار بتوانیم در راه پیشرفت و توسعه صنعت نفت کشورمان گام‌های مؤثر برداریم.

ابراهیم طالقانی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران:

ملی شدن صنعت نفت یک نهضت خردمندانه و جریان مستمری هست که از اسفند سال ۱۳۲۹ آغاز شد و به تدریج این نهال به درختی تنومند تبدیل شده است. امروزه اشراف مهارتی و دانش نفت کسب شده در نزد متخصصان نفتی کشور در حدی است که بخش قابل ملاحظه‌ای از نیازهای صنعت نفت از داخل تامین می‌شود؛ بخش مهمی از این تامین نیازها علاوه بر تجهیزات برگرفته از توانمندی‌های مهارتی و دانشی متخصصین نفتی ایرانی است به گونه‌ای که امروزه در سخت‌ترین شرایط تحریمی صنعت نفت با اتکا به این مظاهر ملی شدن نفت، تولید نفت به صورت ملی و داخلی مدیریت شده است.

امروزه وجود شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های مشاور نفتی، شرکت‌های سازنده تجهیزات نفتی، دانشکده‌های نفت و...از نشانه‌های ملی شدن نفت است؛ البته فراموش نکنیم این توانمندی‌ها مرهون خون شهدایی است که در پای این نهال ریخته شده و تلاش صنعتگران حوزه نفت بوده است. سالروز آغاز ملی شدن صنعت نفت را به همه همکاران تبریک عرض نموده و امیدوارم علاوه بر خوداتکایی و ملی شدن نفت شاهد صدور خدمات نفتی نیز باشیم.

ایرج خرمدل، مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس:

مورخان بعد از ما در مورد مردمانی می‌نویسند که همتشان همچون کوه‌های البرز و زاگرس قرص و استوار و قلب‌هایشان چون خزر و خلیج فارس فراخ و زلال است. مردمان بزرگی که در همه جای تاریخ دست در دست هم دادند تا مبادا مشتی از خاک مقدس این کشور زیر پاهای نامحرمان برود یا قطره‌ای از نفت و گازش در جیب گشاد استعمار بچکد. بدون شک آینده این مرزوبوم مدیون فرزندانی است که استقلالشان را با استعمار تاخت نزدند و باور داشتند و دارند که بیگانه در هیچ زمینه‌ای از خودمان داناتر و تواناتر نیستند. اینجانب به عنوان عضو کوچکی از این خانواده بزرگ، سالروز ملی شدن صنعت نفت را خدمت مردم شریف کشورم و تلاشگران خدوم این حوزه تبریک عرض نموده و پیشرفت و بالندگی روزافزون این کشور و این صنعت را از خداوند منان مسئلت دارم.

عبدالمحمد دلپریش، مدیرسابق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران:

با تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت، مبارزات ملت ایران به ویژه کارگران به ثمر نشست و این صنعت به جای تامین منافع استعمارگران، تبدیل به لوکوموتیو پیشرفت صنعتی و اجتماعی کشور شد. اگرچه عواید عظیم مالی نفت، در ظاهر مهمترین شاخصه این صنعت تلقی می‌شود اما در حقیقت صنعت نفت با آوردن صنعت، فناوری و علم سازماندهی و به عبارتی مدرنیسم بیشترین خدمت را برای توسعه همه جانبه کشور انجام داد. روز ملی شدن صنعت نفت گرامی باد.

عباس اسدروز، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران:

در سال جدید برآنیم تا با بهره گیری از نیروی انسانی کارآمد و با تجربه، استفاده از کلیه منابع و امکانات موجود، به گونه ای عمل کنیم که سطح رضایتمندی در راستای اهداف و برنامه های از پیش تعیین شده ارتقا یابد و به یاری خداوند این مسیر تعالی با سرعتی بیش از پیش طی شود.

اینجانب ضمن گرامیداشت ۲۹ اسفند، سالروز غرورآفرین ملی شدن صنعت نفت کشور که یادآور قطع کامل دست بیگانگان از این سرمایه ملی بود، بر خود لازم می‌دانم از زحمات و تلاش‌های ارزنده همه همکاران پرتلاش شرکت پایانه‌های نفتی ایران در سال گذشته تقدیر و تشکر نموده و فرارسیدن عید نوروز و بهار طبیعت و تقارن آن با اعیاد خجسته ماه شعبان را به تک‌تک شما عزیزان تبریک عرض نمایم.

علی اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر:

بر خود لازم می‌دانم در سالی که گذشت از تلاش‌های متعهدانه کلیه مدیران، روسا، کارشناسان و کارکنان متخصص و تلاشگر شرکت نفت خزر که با عزمی راسخ در مسیر تعالی سازمان همت نمودند تشکر و قدردانی نمایم و امید دارم در سال جدید با استعانت از حضرت حق و تلاش بیشتر، مسیر دستیابی به اهداف متعالی شرکت هموار گردد و شاهد پیشرفت پروژه‌ها در این حوزه خطیر از صنعت نفت کشور باشیم.

ضمن گرامیداشت ۲۹ اسفند، روز ملی شدن صنعت نفت که نمادی از استکبارستیزی، استقلال و خودباوری ملت شریف ایران است، فرا رسیدن نوروز سال ۱۴۰۰ شمسی را در آستانه قرن جدید تبریک و تهنیت عرض نموده و سلامتی، سعادت و سرافرازی برای یکایک همکاران و خانواده‌های گرامیشان آرزومندم.

حمید کاویان، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون:

روز ملی شدن صنعت نفت، برگ زرین تاریخ معاصر ایران و جلوه اراده ملت ایران برای کوتاه‌کردن دست انحصارطلبی و چپاول منابع ملی کشورمان است. اکنون با اتکا به دانش و توان جوانان این سرزمین، مدیریت منابع هیدروکربوری و راهبری تولید نفت را بی‌نیاز از فن‌آوری‌های خارجی تحقق بخشیده‌ایم. فرارسیدن سالروز این نهضت بزرگ را تبریک عرض می‌نمایم.

پژمان قضایی‌پور، مدیر عامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری:

در آستانه ٢٩ اسفند ماه سالروز ملی شدن صنعت نفت، بدون شک تاریخ این صنعت تلاش و مجاهدت و عزم راسخ شما همکاران عزیز را در برهه‌های مختلف این سال که از جانب مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شد، از یاد نخواهد برد و برای همیشه در حافظه تاریخی این صنعت به یادگار خواهد ماند. اینجانب خداوند سبحان را شکرگزارم که در سخت‌ترین شرایط نیز به لطف عنایتش و در سایه ی تلاش و همّت شما همکاران گرامی در سال ۱۳۹۹ این دستاوردها و موفقیت‌های ارزشمند حاصل گردید و گامی دیگر در مسیر توسعه صنعت نفت برداشته شد. در آستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت مراتب تقدیر و تشکر خود را از زحمات کلیه همکاران به جا آورده، پیشاپیش فرارسیدن نوروز باستانی، خجسته آیین ایرانی را به حضورتان تبریک عرض می نمایم.

سیدمهدی هاشمی، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت:

۲۹ اسفند سال ۱۳۲۹ روز حماسه‌ای به یاد ماندنی و نقطه عطفی در تاریخ کشورعزیزمان ایران اسلامی و نشانه‌ای از ایستادگی و استقامت برای نجات سرمایه‌های ملی این مرز و بوم از دست بیگانگان است. امروز بیش از نیم قرن از آن دوران می‌گذرد و نفت ایران در دست ایرانی و برای ایرانی است. اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مبارزین نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران، این روز تاریخی را به همه تلاشگران این عرصه تبریک عرض نموده و سرافرازی و شادکامی آنان را از خداوند متعال خواستارم. انشاالله با عزمی راسخ و گامی استوار، شاهد ارتقای کیفیت خدمات سلامت محور برای کارکنان شریف صنعت نفت و خانواده ایشان باشیم.

کد خبر 314747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =