۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
  • کد خبر: 314770
پتروشیمی در  ۹۹

صنعتگران ایرانی در یک‌ سال گذشته با وجود شدیدتر شدن تحریم‌ها و شرایط سخت کرونا از هیچ تلاشی برای پیشبرد اهداف تولیدی و توسعه‌ای صنعت پتروشیمی و حتی عمل به مسئولیت اجتماعی دریغ نکردند؛ از تلاش برای حفظ تداوم تولید پایدار، افزایش تولید و تکمیل طرح‌ها تا کمک به کاهش شیوع ویروس کرونا. مهم‌ترین رویدادها و اقدام‌های صنعت پتروشیمی کشور در سال ۹۹ را در گزارش «شانا» بخوانید.

* فروردین

کرونا: سال ۹۹ در حالی آغاز شد که محدودیت‌های کرونایی در کل کشور اعمال شده بود، اما صنعت نفت و صنایع زیرمجموعه آن از جمله صنعت پتروشیمی به‌واسطه اهمیت ویژه‌ای که در تأمین انرژی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمیایی و مواد اولیه بسیاری از محصولات و وسایل مورد نیاز در زندگی مردم دارند، تعطیل‌بردار نیستند و نخواهند بود. صنعت پتروشیمی نیز پارسال افزون بر حفظ تولید محصولات و طی مسیر توسعه با رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی، پیشگام تولید و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی و تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای کاهش این ویروس فراگیر در کشور شد تا افزون‌ بر اینکه شاگرد اولی اثرگذاری در اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است، در ایفای نقش مؤثر خود در قبال سلامت مردم این سرزمین در این شرایط خاص نیز سربلند باشد. از کمک‌های میلیاردی و تولید و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده، مواد اولیه لباس بیمارستانی گرفته تا توزیع ماسک، وسایل بهداشتی و ضدعفونی به‌ویژه در مناطق محروم، حتی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز در این مسیر آستین‌ها را بالا زد و مواد ضدعفونی‌کننده تولید کرد.

بارش شدید باران: بارش شدید باران در استان بوشهر نیز از رویدادهای نخستین روزهای سال ۹۹ بود که نتوانست خللی بر فعالیت تأسیسات پتروشیمی عسلویه وارد کند و تولید در مجتمع‌ها ادامه داشت.

آزادسازی بخشی از منابع ارزی مسدودشده طرح پتروشیمی صدف عسلویه: ۱۱ فروردین‌ماه از آزادسازی حدود ۵ میلیون یورو از منابع ارزی مسدودشده طرح پتروشیمی صدف عسلویه در بانک صنعت و معدن خبر داده شد.

ثبت رکورد جهانی تولید بی‌وقفه استایرن مونومر در ایران: ثبت رکورد جهانی تولید بی‌وقفه استایرن مونومر در ایران ازسوی پتروشیمی پارس با ۴۷۰ روز تولید بی‌وقفه در ۱۶ فروردین‌ماه در حالی اعلام شد که آمارهای جهانی نشان می‌دهد میانگین تولید به ظرفیت اسمی صنایع شیمیایی در جهان ‏حدود ‏‏۸۳ ‏درصد و در آمریکا ۷۸ درصد است که این مقدار در پتروشیمی پارس ۱۰۰ درصد ثبت شد.‏

امضای قرارداد بومی‌سازی کاتالیست توری پلاتین: پتروشیمی کارون ۲۴ فروردین‌ماه با امضای تفاهم‌نامه‌ای با شرکت دانش‌بنیان «نانو پارس اسپادانا» گام مهمی در بومی‌سازی و تولید تجاری کاتالیست توری پلاتین برداشت تا بار دیگر توان متخصصان داخلی را ثابت کند.

برنامه بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی: بیژن زنگنه، وزیر نفت ۲۶ فروردین‌ماه در تشریح مهم‌ترین اولویت‌های صنعت نفت در سال ۹۹ به بهره‌برداری از ۱۷ واحد جدید پتروشیمی در طول سال با ارزش تولیدات بالای ۶ میلیارد دلاری اشاره کرد که از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نفت در این سال بود. وی همچنین با اشاره به اینکه حجم فروش به واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: این موضوع نشان‌دهنده تعطیل بودن این واحدهاست که ان‌شاء‌الله فعال شود. (در شرایط کرونایی)

ثبت بالاترین میزان تولید در پتروشیمی پردیس: پتروشیمی پردیس در نخستین‌ ماه از سال ۹۹ موفق به تولید ۴۹۰ هزار و ۷۵۶ تن اوره و آمونیاک و ثبت بالاترین رقم تولید از ابتدای راه‌اندازی مجتمع تا آن زمان شد.

افزایش تولید پتروشیمی اروند: پتروشیمی اروند به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زنجیره کلر دنیا، سال ۹۹ را با وجود شیوع ویروس کرونا در کشور با ۱۱ درصد افزایش تولید در فروردین‌ماه نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ آغاز کرد که همین موضوع سبب شد رتبه نخست عرضه‌کننده محصولات پتروشیمی به بورس در این ماه باشد. واحد کلر پتروشیمی اروند نسبت به سال ۹۸، ۱۰ درصد افزایش تولید و کارخانه یی‌پی‌وی‌سی نیز فروردین‌ماه ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ افزایش تولید داشت.

پتروشیمی در  ۹۹

**********

* اردیبهشت

خرید سهام پتروشیمی هنگام ازسوی پتروشیمی نوری: شرکت پتروشیمی نوری در نخستین روز اردیبهشت‌ماه از خرید سهام پتروشیمی هنگام خبر داد که این اقدام به‌منظور تنوع‌بخشی به سبد محصولات و کاهش ریسک و پایداری سودآوری، انجام شد، همچنین پتروشیمی نوری فروردین‌ماه سال ۹۹ حدود ۱۰۵ درصد ظرفیت اسمی تولید داشت.

نخستین نشست هیئت مدیره شرکت صنایع پتروشیمی اسلام‌آباد غرب: سوم اردیبهشت‌ماه، نخستین نشست هیئت مدیره شرکت صنایع پتروشیمی اسلام‌آباد غرب به‌منظور بررسی ساخت طرح GTPP اسلام‌آباد غرب با استفاده از دانش‌فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برگزار شد. این طرح، صنعت پتروشیمی اقتصاد غرب ایران را متحول می‌کند.

تحویل نخستین محموله کاتالیست HDS ایرانی: نخستین محموله کاتالیست HDS ایرانی که از سوی شرکت دانش‌بنیان گسترش فناوری خوارزمی ساخته شده بود در روزهای نخستین اردیبهشت‌ماه به پتروشیمی سبلان، به‌عنوان نخستین مجتمع پتروشیمی کشور که از این کاتالیست ایرانی استفاده می‌کند، تحویل شد.

نخستین جشنواره فرهنگی‌هنری ویژه کارکنان صنایع پتروشیمی منطقه پارس: نخستین جشنواره فرهنگی‌هنری ویژه کارکنان صنایع پتروشیمی منطقه پارس با عنوان «خلیج‌فارس» در بستر فضای مجازی در ۱۲ رشته کتابخوانی، نمایش، استندآپ کمدی، دکلمه، قرائت قرآن، اذان و نیایش، شعر، داستان کوتاه، نقاشی، ساخت فیلم با موبایل، عکاسی، موسیقی و صنایع‌دستی از ۶ اردیبهشت تا پایان ماه مبارک رمضان آغاز به کار کرد و تا پایان ماه مبارک رمضان با رعایت کامل الزام‌های اپیدمی کرونا ادامه داشت.

موفقیت پتروشیمی پردیس در پنجمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی: در نیمه اردیبهشت‌ماه، شرکت پتروشیمی پردیس موفق به دریافت دو تندیس نقره‌ای ۲ ستاره از پنجمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی شد.

نشست مشترک معاون اول رئیس‌جمهوری با مدیران ارشد صنعت نفت: نشست مشترک اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری با مدیران ارشد صنعت نفت در ۲۳ اردیبهشت‌ماه به‌منظور تشریح اقدام‌ها و عملکرد وزارت نفت در مقابله با ویروس کرونا و بحث‌های مربوط به تولید و فعالیت‌های در حال انجام صنعت نفت برگزار شد و جهانگیری با قدردانی از اقدام‌های وزارت نفت برای مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: صنعت نفت هم‌اکنون در چند جبهه از جمله تحریم ظالمانه آمریکا در حال مبارزه است.

امضای قرارداد پروژه شیرین‌سازی برش سنگین پتروشیمی نوری: پتروشیمی نوری در ۲۷ اردیبهشت‌ماه، قرارداد ‏EPC‏ پروژه شیرین‌سازی برش سنگین این شرکت را به ارزش ۴۳ میلیون ‏‏یورو و ۲۵۰۰ میلیارد ریال با یک کنسرسیوم ایرانی متشکل از دو شرکت ایرانی ‏ناموران و دُرریز امضا کرد.

رشد ۶ درصدی تولید پتروشیمی‌ها: مجتمع‌های پتروشیمی کشور از ابتدای سال تا بیستم اردیبهشت‌ماه رشد ۶ درصدی تولید را نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ محقق کردند.

قدردانی استاندار خوزستان از خدمات ارزشمند پتروشیمی‌ها: در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه، غلامرضا شریعتی در نشست با جمعی از مدیران روابط عمومی پتروشیمی‌های سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از خدمات ارزشمند شرکت‌های پتروشیمی مستقر در این منطقه قدردانی کرد و اقدام‌های اخیر این صنعت را در زمینه ایفای مسئولیت اجتماعی بی‌بدیل دانست.

افزایش ۱۵ درصدی تولید در پتروشیمی تبریز: تولید مجتمع پتروشیمی تبریز در اردیبهشت‌ماه با تولید ۷۲ هزار و ۴۹ تن انواع محصولات مختلف پتروشیمیایی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، ۱۵ درصد افزایش یافت.

پتروشیمی در  ۹۹

**********

* خرداد

حادثه بویلر در پتروشیمی بندر امام: بویلر A شرکت آب‌نیرو بندر امام که از سرویس خارج و در حال آماده‌سازی برای راه‌اندازی دوباره بود، شامگاه سوم خردادماه ۹۹ دچار حریق و حادثه شد که این حادثه تأثیری در روند تولیدات مجتمع پتروشیمی بندر امام نداشت. این حادثه هیچ‌گونه تلفات انسانی به همراه نداشت.

رسیدن گاز به پتروشیمی سیراف انرژی: مدیر منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز در ۱۰ خردادماه از انجام موفقیت‌آمیز فرآیند تزریق گاز به پتروشیمی سیراف انرژی با همکاری شرکت گاز استان بوشهر خبر داد.

بازدید مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از پتروشیمی شیراز: بهزاد محمدی ۱۳ خرداد از بخش‌های مختلف پتروشیمی شیراز بازدید کرد.

تولید بیش از ۶ میلیون لیتر آب‌ژاول در پتروشیمی کارون: پتروشیمی کارون از ‌ابتدای اپیدمی کرونا تا نیمه خردادماه بیش از ۶ میلیون لیتر آب‌ژاول تولید کرد.

قدردانی معاون وزیر نفت از ۱۲ شرکت پتروشیمی موفق سال ۹۸: بهزاد محمدی از عملکرد ۱۲ شرکت پتروشیمی ایران به‌دلیل افزایش تولید و دستیابی به رکوردهای جدید در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ قدردانی کرد. شرکت‌های پتروشیمی پارس، پلیمرآریاساسول، جم، مهر، مروارید، پلی‌پروپیلن جم، فرساشیمی، شیمی‌بافت (فاز دوم)، تخت جمشید (ماهشهر)، لرستان، مهاباد و تخت جمشید پارس عسلویه سال ۹۸ موفق به افزایش تولید و ثبت رکوردهای تازه تولید در صنعت پتروشیمی شده‌ بودند.

عملیاتی شدن پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه: پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی، با ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول در ۱۹ خردادماه به مرحله تولید رسید.

بازدید معاون وزیر نفت از اراضی پیشنهادی برای ساخت مخازن ذخیره‌سازی پروپیلن: بهزاد محمدی ۲۱ خردادماه همراه مدیران ارشد این شرکت از محل پیشنهادی برای ساخت مخازن ذخیره‌سازی پروپیلن در راستای توسعه طرح‌های پیشران صنعت پتروشیمی در اطراف دامغان بازدید و محل و موقعیت این زمین‌ها را بررسی کرد.

ورود واحد آمونیاک پتروشیمی لردگان به مدار تولید: طرح پتروشیمی لردگان با ظرفیت تولید ۶۷۷ هزار تن آمونیاک، ۲۲ خردادماه به مرحله تولید رسید.

برگزاری نمایشگاه فیلترسازان داخلی: نمایشگاه فیلترسازان داخلی با هدف حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی به همت شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان ۲۵ خردادماه در این شرکت برگزار شد. تازه‌ترین دستاوردها و توانایی‌های شرکت‌های تولیدکننده داخلی در زمینه ساخت انواع فیلتر صنعتی با تمرکز بر نیازمندی‌های پتروشیمی شهیدتندگویان و با حضور ۱۴ شرکت صاحبنام کشور در این صنعت در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

آتش‌سوزی در انبار ضایعات پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر: آتش‌سوزی در ناحیه انبار ضایعات تخت جمشید ماهشهر ساعت ۱۶ روز ۲۵ خردادماه به‌صورت جزیی رخ داد. این حادثه به‌دلیل گرمای هوا در این مجتمع اتفاق افتاد و در حداقل زمان ممکن بدون هیچ‌گونه آسیب مالی و جانی با همکاری گروه آتش‌نشانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مهار شد. در این حادثه به‌دلیل دور بودن منطقه انبار ضایعات از واحدهای تولیدی، هیچ‌گونه خطری نواحی عملیاتی را تهدید نکرد.

برگزاری نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی: بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در این نشست که ۲۶ خردادماه برگزار شد به تشریح وضع کنونی و آینده صنعت پتروشیمی پرداخت و به پرسش خبرنگاران پاسخ داد. وی همچنین از تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف برنامه ششم توسعه کشور در صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ با تکمیل طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی خبر داد.

تشریح روش‌های تأمین منابع مالی طرح پتروشیمی دهدشت: تأمین منابع مالی از منابع داخلی ‏شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، اخذ وام‌های ریالی از بانک‌ها به اعتبار این هلدینگ و دریافت وام و اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در بخش ‏ارزی به‌عنوان روش‌های تأمین مالی طرح پتروشیمی دهدشت در مجمع عمومی این شرکت در ۲۷ خردادماه مطرح شد.

بررسی زمین‌های پیشنهادی برای احداث مخازن ذخیره‌سازی پروپیلن در فارس: بهزاد محمدی و مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی همراه با جمعی از مسئولان محلی استان فارس، ۲۷ خردادماه موقعیت‌های پیشنهادشده برای احداث مخازن پروپیلن در شهرستان مرودشت برای تبدیل این مناطق به مرکز ذخیره‌سازی و توزیع پروپیلن در مناطق مرکزی کشور در راستای توسعه طرح‌های پیشران صنعت پتروشیمی را بررسی کردند.

ثبت رکورد تازه تولید پلی‌اتیلن سنگین در پتروشیمی مهر: پتروشیمی مهر در پایان خردادماه اعلام کرد که موفق به تولید ۱۹۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین در ۶ ماه گذشته و ثبت رکوردی تازه در تولید شده است.

پیاده‌سازی نظام مدیریت فناوری در پتروشیمی نوری: نظام مدیریت فناوری برای نخستین بار میان پتروشیمی‌های کشور در پتروشیمی نوری محقق شد.

افزایش ۶۱ درصدی فروش محصولات پتروشیمی غدیر: رشد ۶۱ درصدی فروش محصولات پتروشیمی غدیر در سه ماه نخست سال ۹۹ نسبت به مدت زمان مشابه سال ۹۸ اعلام شد.

پتروشیمی در  ۹۹

**********

* تیر

بهره‌برداری از پتروشیمی میاندوآب: مجتمع پتروشیمی میاندوآب ۵ تیرماه به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین از طریق ویدئوکنفرانس با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

 نصب آخرین تجهیز فوق‌سنگین پتروشیمی مسجدسلیمان: کاربامات کندانسور محل تولید محلول کربومات است و پس از این تجهیز محلول تولیدشده به رآکتور اوره برای تغلیظ و تولید اوره ارسال می‌شود. وزن این تجهیز ۴۰۶ تن است که در روزهای نخستین تیرماه نصب شد.

آتش‌سوزی یکی از ایستگاه‌های گاز پتروشیمی کرمانشاه: چهارم تیرماه یکی از ایستگاه‌های گاز پتروشیمی کرمانشاه دچار آتش‌سوزی شد که این حادثه مشکلی در پتروشیمی کرمانشاه به وجود نیاورد و تولید در این مجتمع ادامه داشت. بر اثر این آتش‌سوزی نگهبان ایستگاه و یکی دیگر از کارگران از ناحیه صورت و دیگر اعضای بدن دچار سوختگی و به مراکز درمانی منتقل شدند که متأسفانه فرد نگهبان به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. این آتش‌سوزی به علت نشت گاز رخ داد که با حضور به‌موقع نیروهای امدادی پس از ساعتی مهار شد.

ثبت رکوردی تازه در تولید واحدهای پلی‌اتیلنی ایران: در مجمع شرکت پلیمرآریاساسول که نهم تیرماه برگزار شد، رشد ۵۲ درصدی فروش، رشد ۴۱ درصدی سود عملیاتی در مقایسه با پارسال و ثبت رکورد تاریخی تولید واحدهای پلی‌اتیلنی ۳۰۰ هزار تنی کشور با تولید ۳۸۶ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین و متوسط و ۳۷۰ هزار تن پلی‌اتیلن سبک در این شرکت اعلام شد.

بازدید مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طرح‌های پتروشیمی عسلویه: بهزاد محمدی ۱۰ تیرماه از محل پیشنهادی برای احداث پارک پلی‌پروپیلن و طرح‌های متانول بوشهر، اکسیر حلال، سبلان، کیمیای پارس خاورمیانه، استحصال اتان مجتمع پالایش پارسیان سپهر و پتروشیمی دماوند در عسلویه بازدید کرد و مدیران و کارشناسان مربوطه روند پیشرفت طرح‌ها را تشریح کردند.

نشت گاز کلر در پتروشیمی کارون: ساعت ۱۶ و ۴۵ دقیقه ۱۴ تیرماه از واحد ۱۱۳ پتروشیمی کارون به‌دلیل نقص در تجهیزات فلکسیبل نشت گاز کلر رخ داد که این حادثه با تلاش نیروهای آتش‌نشانی به‌سرعت و در کمتر از ۳۰ دقیقه مهار شد. در این حادثه چند نفر از کارکنان که در نزدیکی آن واحد حضور داشتند دچار گاز گرفتگی جزئی شدند که با کمک نیروهای امدادی مجتمع‌های اطراف خوشبختانه مصدوم جدی نداشت و به این افراد نیز سریع امدادرسانی شد.

رونمایی از گرید TG۶۷۰S  چادر مشکی پتروشیمی تندگویان: آیین رونمایی از گرید TG۶۷۰S چادر مشکی ۱۶ تیرماه برگزار شد که شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان با راه‌اندازی این خط تولید برای نخستین بار در ایران، سالانه ۲۸ تا ۳۰ هزار تن نیاز کشور به این گرید برای تولید چادر مشکی را تأمین می‌کند و به این ترتیب کشور از واردات این محصول به‌طور کامل بی‌نیاز می‌شود.

آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه‌ای HYCO در پتروشیمی کارون: عملیات اجرایی این طرح ۱۶ تیرماه آغاز شد.  طرح توسعه‌ای HYCO در سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی می‌شود که با افتتاح این طرح خودکفایی در تولید دو خوراک راهبردی مجتمع و بیش از ۳۰ درصد افزایش تولید ایزوسیانات‌ها در این شرکت محقق می‌شود.

کمک ۹۰ میلیارد ریالی پتروشیمی‌های منطقه پارس برای تجهیز بیمارستان‌ها: در میانه تیرماه، شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس به‌منظور عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، مبلغ ۹۰ میلیارد ریال به خرید لوازم و تجهیزات پزشکی ضروری اختصاص داد.

درگذشت مدیرعامل پتروشیمی کرمانشاه: حسین صباغ، مدیرعامل شرکت پتروشیمی کرمانشاه در ۱۸ تیرماه به دیار باقی شتافت و صنعت پتروشیمی را داغدار کرد.

فروش نخستین محموله گازی پتروشیمی لردگان: عملیات بارگیری نخستین محموله گازی این مجتمع به مقصد پتروشیمی ارومیه با ظرفیت ۲۱ تن در ۲۱ تیرماه با موفقیت انجام شد.

مشکل فنی در واحد PTA۲ پتروشیمی شهیدتندگویان: عصر روز ۲۲ تیرماه مشکلی جزئی در کارخانه PTA۲ مجتمع پتروشیمی شهیدتندگویان برای لحظاتی سبب ایجاد دود در واحد شد که با حضور به‌موقع همکاران آتش‌نشان شرکت مهار شد و شرایط تحت کنترل قرار گرفت.

دریافت مجوز واردات PVC  پتروشیمی غدیر: ۲۶ تیرماه، با هدف کاهش التهاب در بازار پی‌وی‌سی به پتروشیمی غدیر مجوز داده شد تا اقدام به واردات ۵ هزار تن از این محصول با هدف تنظیم بازار کند.

توئیت جدید وزیر نفت با موضوع مقابله با کرونا: وزیر نفت ۲۷ تیرماه در توئیتر خود نوشت: تمامی شرکت‌های پتروشیمی که محصولات آنها به‌عنوان مواد اولیه تولید کالاهای مصرفی مرتبط با مقابله با شیوع ویروس کووید-۱۹ استفاده می‌شود، مکلف به تأمین صنایع پایین‌دستی خود با هدف جلوگیری از هرگونه کمبود هستند.

دریافت ۲ گواهینامه استاندارد توسط پتروشیمی بندر امام: شرکت پتروشیمی بندر امام ۲۸ تیرماه موفق به دریافت گواهینامه ISO 50001 (2018) در حوزه مدیریت انرژی و کسب و تمدید گواهینامه HSE-MS شد.

امضای موافقت‌نامه احداث پارک پلی‌پروپیلن ایلام: موافقت‌نامه احداث پارک پلی‌پروپیلن ایلام با هدف تولید ۲۰ محصول مختلف به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش، توسعه صنایع پایین‌دست پتروشیمی و اشتغال‌زایی پایدار در ۳۰ تیرماه امضا شد.

پتروشیمی در  ۹۹

**********

* مرداد

واگذاری مدیریت طرح پتروشیمی گچساران به شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی: شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی با امضای قراردادی در دوم مردادماه مدیریت طرح پتروشیمی گچساران شامل واحدهای الفین، سرویس‌های جانبی و احداث خطوط برق‌رسانی و تأمین آب را به‌عهده گرفت.

قدردانی رئیس‌جمهوری از افزایش تولید در صنعت پتروشیمی: دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پنجم مردادماه در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از افزایش سطح تولید در کالاهایی مانند فولاد و پتروشیمی قدردانی کرد.

ثبت رکوردی تازه در تولید بی‌وقفه پلی‌اتیلن ایلام: کارکرد بدون توقف و تولید پیوسته واحد پلی‌اتیلن سنگین این مجتمع در سال ۹۷ به میزان ۱۰۲ روز بود که از ۲۶ فروردین‌ماه‌ با ثبت رکورد جدید به ۱۰۴ روز افزایش یافت.

نشست رئیس‌جمهوری با تولیدکنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد کشور: نشست حسن روحانی، رئیس جمهوری با تولیدکنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد کشور در ششم مردادماه برگزار شد و رئیس‌جمهوری در این نشست با تأکید بر اینکه زنجیره تولید بخش پتروشیمی در روند تولید محصول تا مصرف نهایی باید کامل باشد، گفت: در این صنعت از خام‌فروشی فاصله گرفته‌ایم که رشد ۲ برابری مقدار تولید محصولات پتروشیمی در هفت سال گذشته تحول بزرگی در این صنعت ایجاد کرده است.

همکاری ۳ وزارتخانه برای تأمین نیاز گریدهای پزشکی: وزارتخانه‌های نفت، بهداشت و اقتصاد با همکاری مستمر و پایدار خود تأمین گریدهای مورد نیاز صنایع پزشکی را با هدف مبارزه با ویروس کرونا در اولویت برنامه‌های خود قرار دادند و در پی درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تأمین نیاز گرید RP۲۷۰G برای تولید سرم و سرنگ مورد نیاز کشور بخشی از نیازها به‌طور کامل تأمین شد.

آغاز تولید آند و کاتد واحد کلرآلکالی در ایران: تفاهم‌نامه همکاری شرکت پتروشیمی اروند و شرکت دانش‌بنیان «آتیه‌پردازان شریف» در زمینه پوشش‌دهی و تعمیرات سل‌های واحد کلرآلکالی این مجتمع پتروشیمی در ۱۲ مردادماه امضا شد.

بازدید معاون وزیر نفت از خبرگزاری جمهوری اسلامی: بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۱۲ مردادماه در آستانه روز خبرنگار از خبرگزاری جمهوری اسلامی بازدید کرد.

عرضه اولیه سهام پتروشیمی ارومیه در بازار سرمایه: ۱۵ درصد از سهام شرکت پتروشیمی ارومیه با نماد «شاروم» ۱۴ مردادماه برای نخستین‌ بار در فرابورس عرضه شد.

دریافت مصوبه ساخت پتروشیمی چهارم کرمانشاه: مصوبه کمیته تخصصی شورای اقتصاد برای ساخت پتروشیمی چهارم استان در اسلام‌آباد غرب، طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب در مردادماه دریافت شد.

بهره‌برداری از پتروشیمی کاوه: پتروشیمی کاوه به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده متانول جهان با تولید روزانه ۷ هزار تن محصول در ۱۶ مردادماه با دستور رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان: رئیس جمهوری ۱۶ مردادماه، واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان را با هدف تولید کاتالیست مورد نیاز تولید انواع پلی‌اتیلن‌ها با ظرفیت سالانه ۱۰۰ تن محصول و دانش فنی ایرانی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.

بهره‌برداری از پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه: پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه با ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول در ۱۶ مردادماه با دستور رئیس‌جمهوری به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.

آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی ارغوان: کلنگ اجرای پتروشیمی ارغوان به‌عنوان نخستین طرح از طرح‌های جهش سوم پتروشیمی با خوراک ترکیبی اتان و بوتان با هدف تولید ۹۰۰ هزار تن اتیلن، ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین و ۶۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سبک با سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی سازمان صدا و سیما در منطقه ویژه پارس در ۱۷ مردادماه به زمین زده شد.

بازدید معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از رسانه‌های وزارت نفت: بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۱۹ مردادماه به مناسبت روز خبرنگار، از رسانه‌های وزارت نفت بازدید کرد و روز خبرنگار را به خبرنگاران فعال در این مجموعه تبریک گفت.

SRU ایلام در میان پروژه برتر کشور: پروژه SRU پتروشیمی ایلام به‌‏عنوان پروژه برتر در نهمین دوره جایزه ملی مدیریت پروژه معرفی شد.

آغاز توسعه واحدهای استایرنیک پتروشیمی تبریز: واحد پلی‌استایرن انبساطی این مجتمع که با دو راکتور فعال بود برای افزایش ظرفیت تولید مقرر شد یک راکتور دیگر به واحد EPS اضافه شود و ظرفیت آن به بیش از ۲۱ تن برسد.

امضای قرارداد طرح توسعه واحد پلی‌اتیلن سبک خطی پتروشیمی شازند: قرارداد طرح توسعه واحد پلی‌اتیلن سبک خطی (LL) شرکت پتروشیمی شازند با عنوان پروژه طراحی، ساخت و نصب سامانه فرآیندی سرمایشی واحد LL  بیستم مردادماه با شرکت سینا کنترل شیراز امضا شد.

تصویب بودجه ۲۱۰ میلیارد تومانی برای عمل به مسئولیت اجتماعی در ماهشهر: بودجه ۲۱۰ میلیارد تومانی برای برنامه راهبردی سه ساله شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه ماهشهر به‌منظور تحقق مسئولیت‌های اجتماعی در منطقه در اواخر مردادماه تصویب شد.

راه‌اندازی نخستین نیروگاه خورشیدی شناور ایران در پتروشیمی مهاباد: مجتمع پتروشیمی مهاباد با تکیه بر توان و دانش پژوهشگران خود موفق شد نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور را وارد مدار تولید کند.

رونمایی از گرید KLM۱۰۰B (L) زنجیره ایزوسیانات‌ها: گرید KLM۱۰۰B(L) زنجیره ایزوسیانات‌ها ۲۹ مردادماه رونمایی شد. این گرید جزیی حیاتی برای تولید پیش‌پلیمرهای مورد مصرف در زیره کفش، فوم سرد قالبی صندلی خودرو، صندلی اداری و مبلمان است. این محصول در تولید مستقیم انواع درزگیرها و الاستومرها از جمله فیلتر هوای خودرو، انواع چسب‌ها مانند چسب لمینت مورد مصرف در تولید فیلم‌های چندلایه بسته‌بندی و چاپ محصولات غذایی و در حوزه محصولات پزشکی برای تولید باند ارتوپدی استفاده می‌شود.

افزایش ۱۰ درصدی تولید در پتروشیمی نوری: تولید شرکت پتروشیمی نوری در پنج ماه نخست امسال نسبت به ‏مدت زمان مشابه پارسال ۱۰ درصد افزایش داشت.

رشد ۸۱ درصدی درآمد پتروشیمی غدیر: این شرکت موفق شد در پنج ماه نخست سال ۹۹ بیش از ۵۴۵ میلیارد تومان از محل فروش محصولات خود درآمد کسب کند که این رقم به نسبت میزان فروش ۳۰۱ میلیارد تومانی سال ۹۸، حدود ۸۱ درصد رشد داشت.

رشد ۶ درصدی تولید محصولات پتروشیمی در ۵ ماه سال: تولید مجتمع‌های پتروشیمی کشور در پنج ماه نخست سال ۹۹ به بیش از ۲۵ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، ۶ درصد رشد داشته است.

پتروشیمی در  ۹۹

**********

* شهریور

بهره‌برداری از فاز نخست پتروشیمی بوشهر: فاز نخست پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۴ میلیون تن محصول به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی سوم شهریورماه با دستور رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

انتصاب مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی: بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی چهارم شهریورماه با صدور حکمی، امیر وکیل‌زاده را به‌عنوان مدیر طرح‌های این شرکت منصوب کرد.

مشارکت پتروشیمی‌ها در پویش «هر تبلت یک مدرسه»: صنعت پتروشیمی به پویش «هر تبلت یک مدرسه» برای اهدای تبلت به دانش‌آموزان مناطق محروم پیوست.

طراحی و ساخت سیستم کنترل فیلترهای FLUXA در پتروشیمی شهیدتندگویان: کارشناسان و مهندسان پتروشیمی شهید تندگویان برای نخستین بار در کشور، سامانه‌های کنترل فیلترهای فلوکسا را طراحی کردند و ساختند.

بازدید معاون وزیر نفت از واحد اراک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی: بهزاد محمدی ۱۷ شهریورماه از واحد اراک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بازدید کرد.

عملیاتی شدن واحد نیمه‌صنعتی تولید پروپیلن از متانول: ۱۸ شهریورماه، واحد نیمه‌صنعتی تولید پروپیلن از متانول موسوم به طرح MTP با دانش‌ فنی ایرانی عملیاتی شد.

تولیدی شدن واحد اوره پتروشیمی لردگان: فاز سوم پتروشیمی لردگان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوره غرب کشور با ظرفیت تولید روزانه ۳ هزار و ۲۵۰ تن با اتکا به توان داخلی، ۱۸ شهریورماه وارد مدار تولید شد.

حفظ جایگاه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در رده‌بندی ICIS: در شهریورماه، رده‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر صنایع شیمیایی جهان در سال ۲۰۲۰ توسط مؤسسه معتبر ICIS اعلام شد و شرکت صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس که تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد، در رده چهلم جهان و دوم منطقه قرار گرفت و ‌جایگاه خود را در فهرست ۴۰ شرکت برتر این رده‌بندی ‌حفظ کرد.

عملیاتی شدن واحد سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه: واحد سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه به‌عنوان یکی از طرح‌های توسعه‌ای پایین‌دستی صنعت پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از خام‌فروشی و توسعه محصولات متنوع و راهبردی بدون حضور کارشناسان خارجی در شهریورماه با ظرفیت سالانه ۴۰ هزار تن عملیاتی شد.

صدور مجوز احداث چهارمین مجتمع پتروشیمی در منطقه پارسیان: موافقت اصولی احداث چهارمین کارخانه فرآورده‌های پتروشیمی زنجیره GTX در منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان در شهریورماه صادر شد.

ثبت رکورد تازه تولید در پتروشیمی شیمی‌بافت: رکورد تازه تولید MTBE و MEK و رشد ۷ درصدی فروش در شرکت پتروشیمی شیمی‌بافت در ۶ ماه نخست سال ۹۹ نسبت به دوره مشابه سال ۹۸ ثبت شد.

بیدبلند خلیج‌فارس نامزد نهایی جایزه جهانی مگاپروژه‌های ۲۰۲۰: پروژه پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس به‌عنوان یکی از چهار نامزد نهایی مگاپروژه بخش انرژی جایزه جهانی پروژه‌های بزرگ و مگاپروژه‌های ۲۰۲۰ معرفی شد.

برگزاری نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی: بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ۲۵ شهریورماه با رویکرد توسعه صنعت پتروشیمی در جمع اصحاب رسانه حاضر شد.

تحقق ۱۱۷ درصدی برنامه تولید در فجر انرژی خلیج‌فارس: شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس در ۶ ماه نخست سال ۹۹، ۱۱۷ درصد برنامه مصوب تولید داشته و درآمد شرکت نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ بیش از یک هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

ثبت رکوردی تازه در تولید پتروشیمی نوری: شرکت پتروشیمی نوری با تولید ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۴۷۴ تن محصول در ۶ ماه نخست سال ۹۹ توانست رکورد تازه‌ای را در کارنامه خود ثبت کند.

پتروشیمی در  ۹۹

**********

* مهر

صدور مجوز ساخت پتروشیمی الوند: در دوم مهرماه، هیئت وزیران به پیشنهاد استانداری مرکزی، با صدور مجوز احداث پتروشیمی الوند در محدوده شعاع ۳۰ کیلومتری شهر اراک موافقت کرد.

امضای قرارداد تجاری‌سازی دانش فنی ایرانی MTP: قرارداد واگذاری لیسانس، اسناد مهندسی فرآیندی و مهندسی پایه طرح تولید پروپیلن از متانول با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی فاتح کیمیا سوم مهرماه امضا شد.

انتصاب عضو اصلی هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی: علی‌محمد بساق‌زاده با صدور حکمی ازسوی وزیر نفت به‌عنوان عضو اصلی هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب شد.

ورود نخستین برج یکپارچه ساخت داخل به سایت طرح سیراف انرژی: در هفته نخست مهرماه، برج تقطیر T-۵۰۰۳ با ۴۰۰ تن وزن، ۷ متر قطر و ۷۰ متر ارتفاع به‌عنوان نخستین برج یکپارچه ساخت داخل به سایت طرح سیراف انرژی وارد شد.

بومی‌سازی مبدل‌های کارخانه CTA2 پتروشیمی شهید تندگویان: مبدل‌های کارخانه CTA2 پتروشیمی شهید تندگویان به‌دست متخصصان داخلی طراحی، ساخته و با موفقیت نصب شد.

بومی‌سازی کاتالیست واحدهای پلی‌اتیلن پتروشیمی بندر امام: کاتالیست مصرفی واحد پلی‌اتیلن سبک پتروشیمی بندر امام که پیش از این در انحصار چند شرکت آمریکایی و اروپایی بود به‌دست کارشناسان و متخصصان این شرکت بومی‌سازی شد.‏

آغاز تولید نیمه‌صنعتی یک محصول راهبردی و مهم در پتروشیمی تندگویان: برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی کشور، تولید نیمه‌صنعتی محصول مهم و راهبردی LOW MELT-PET در پتروشیمی شهیدتندگویان آغاز شد. این محصول پلیمری که دارای چهار گرید است، کاربردهای متنوعی از جمله تولید ماسک پزشکی، لباس‌های یکبار مصرف بیمارستانی، پارچه‌های یکبار مصرف در سیستم‌های حمل‌ونقل و پوشک نوزاد دارد.

اهدای نشان عالی «مدیر سال» به مدیرعامل پتروشیمی اروند: ۲۲ مهرماه، نشان عالی «مدیر سال» در پنجمین اجلاس سراسری مدیر سال از میان ۵۰۰ واحد تولیدی کشور به مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند اهدا شد.

ثبت رکورد تولید ۱۳۰ درصدی ظرفیت در واحد پلی‌اتیلن سبک پتروشیمی جم: پتروشیمی جم ۲۲ مهرماه اعلام کرد که هم‌زمان با اجرایی شدن برنامه افزایش ظرفیت تولید گرید HD-52518 بالاتر از ظرفیت طراحی‌شده در واحد پلی‌اتیلن سبک خطی، رکورد تولید ۱۳۰ درصدی ظرفیت طراحی با موفقیت در این واحد ثبت شد.

دریافت گواهی موفقیت در کاهش آلایندگی توسط پتروشیمی شیراز: شرکت پتروشیمی شیراز در مهرماه اعلام کرد که بالاترین گواهی کاهش انتشار کربنی معروف به CER را با حذف حدود ۸۰۰ هزار تن گاز گلخانه‌ای معادل دی‌اکسیدکربن دریافت کرد.

گشایش نخستین مرکز نیکوکاری صنعت پتروشیمی در ایلام‌: نخستین مرکز نیکوکاری صنعت پتروشیمی کشور ۲۵ مهرماه ازسوی شرکت پتروشیمی ایلام با هدف عمل به مسئولیت اجتماعی در این استان افتتاح شد.

قدردانی نماینده مجلس از عملکرد پتروشیمی بندر امام در زمینه مسئولیت‌ اجتماعی: حبیب آقاجری، نماینده بندر ماهشهر، بندر امام خمینی (ره)، امیدیه و هندیجان در مجلس از اقدام‌های پتروشیمی بندر امام برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی که در بخش‌های مختلف در منطقه انجام شده است، قدردانی کرد.

بازگشت پتروشیمی مارون به مدار تولید: پتروشیمی مارون که به‌دلیل تعمیرات اضطراری از مدار تولید خارج شده بود، فعالیت خود را از ۲۸ مهرماه آغاز کرد.

قدردانی قوه قضائیه از عملکرد وزارت نفت در بخش پتروشیمی: معاون اول قوه قضائیه دستاوردهای وزارت نفت در حوزه پتروشیمی را امیدوارکننده دانست و از عملکرد این وزارتخانه و همچنین فعالان این حوزه قدردانی کرد.

افزایش ۱۰۰ درصدی ‏صادرات زمینی پتروشیمی بوعلی‌سینا: فروش منطقه‌ای این مجتمع در ۶ ماه نخست سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ افزایش چشمگیر بیش از ۱۰۰ درصدی را ‏تجربه کرد.

افزایش ۸ درصدی تولید محصولات پتروشیمی در ۷ ماه سال: مجتمع‌های پتروشیمی تا پایان مهرماه بیش از ۳۵ میلیون تن محصول تولید کردند و افزایش ۸ درصدی تولید محصولات پتروشیمی در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ را رقم زدند.

پتروشیمی در  ۹۹

**********

* آبان

آتش‌سوزی در پتروشیمی بندر امام: واحد ۱۰۰ آروماتیک مجتمع پتروشیمی بندر امام ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه روز دوم آبان‌ماه پس از یک انفجار دچار آتش‌سوزی و ظرف مدت کمتر از ۱۵ دقیقه مهار شد که این حادثه هیچ تلفات جانی نداشت و تنها یک نفر اپراتور سایت از ناحیه انگشتان دست دچار سوختگی سطحی شد.

ثبت نماد «بوعلی» در بورس: شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در ۱۰ آبان‌ماه به‌عنوان پانصدوهفتادهشتمین شرکت پذیرفته‌شده در بخش «محصولات شیمیایی»، گروه و طبقه «تولید مواد شیمیایی پایه به جز کود»، با کد «۴۴۱۱» و نماد «بوعلی» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

آغاز ساخت ۲ طرح بزرگ زیست‌محیطی پتروشیمی شهیدتندگویان: عملیات اجرایی ساخت دو پروژه سیستم تصفیه و بازیافت آب بلودان برج‌های خنک‌کننده و راکتورهای بی‌هوازی تصفیه‌خانه فاضلاب پتروشیمی شهید تندگویان با سرمایه‌گذاری بیش از ۲.۵ میلیون یورو و ۲۱۰ میلیارد ریال در ۱۲ آبان‌ماه آغاز شد.

آغاز عملیات بارگذاری کاتالیست ایرانی HDS در پتروشیمی سبلان: در ۱۲ آبان‌ماه، عملیات بارگذاری کاتالیست HDS ساخت داخل طرح پتروشیمی سبلان با لود در راکتورهای هیدروژناسیون و سولفورزدایی آغاز شد.

آتش‌سوزی در پتروشیمی ایلام: حادثه آتش‌سوزی حوضچه ضایعات واحد الفین پتروشیمی ایلام در ۱۴ آبان‌ماه رخ داد که با تلاش آتش‌نشانان شرکت پتروشیمی ایلام، پالایشگاه گاز و شهرداری‌های چوار و ایلام در مدت ۲۵ دقیقه مهار و به‌صورت کامل خاموش شد.

بهره‌برداری از پروژه زیست‌محیطی پتروشیمی تبریز: پروژه پوشش‌گذاری واحد تصفیه پساب و امحای گازهای آلاینده به‌عنوان نخستین سیستم تصفیه‌خانه کاملاً بسته کشور با هزینه بیش از ۲ میلیون یورو در شرکت پتروشیمی تبریز در ۱۴ آبان‌ماه به بهره‌برداری رسید.

«بیدبلند خلیج‌فارس» و دریافت دیپلم افتخار جهانی: در آبان‌ماه اعلام شد که طرح پالایش گاز «بیدبلند خلیج‌فارس» در میان فینالیست‌های جایزه جهانی پروژه‌های برتر و مگاپروژه‌های ۲۰۲۰ رتبه سوم را به‌دست آورده است.

راه‌اندازی پایلوت شبکه دانش صنعت پتروشیمی: سامانه شبکه دانش صنعت پتروشیمی با نشانی https://kmn.nipc.ir به‌صورت پایلوت میان چهار شرکت پتروشیمی بندر امام، رازی، بوعلی و پژوهش و فناوری پتروشیمی و با محوریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آبان‌ماه آزمایش شد و به بهره‌برداری رسید.

توزیع سومین مرحله از کمک‌های معیشتی پتروشیمی‌ها در ماهشهر: سومین مرحله از کمک‌های معیشتی صنعت پتروشیمی برای قشرهای کم‌درآمد ماهشهر به‌منظور عمل به مسئولیت اجتماعی، ۲۰ آبان‌ماه تحویل نهادهای حمایتی برای توزیع شد.

افزایش اعتبار اختصاصی پتروشیمی‌های ماهشهر برای مقابله با کرونا: در هفتادوهشتمین جلسه شورای راهبردی شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی که ۲۰ آبان‌ماه برگزار شد، مجموع اعتبار اختصاصی پتروشیمی‌های منطقه برای مقابله با ویروس کووید- ۱۹ در شهرستان بندرماهشهر با ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش به ۸۰۰ میلیارد ریال رسید.

اهدای ۷۷ میلیارد ریال تجهیزات پزشکی از سوی پتروشیمی‌های عسلویه به مراکز درمانی: ۲۰ آبان‌ماه، دومین مرحله تجهیزات پزشکی اهدایی شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس به ارزش ۷۷ میلیارد ریال شامل اکسیژن‌ساز ۶۰۰ لیتر در دقیقه، دتکتور استند رادیولوژی، وایداس آزمایشگاه، اتوآنالایزر پرستیشر 50L، سل کانتر سیسمکس مدل KX2/4، دستگاهEKG، الکتروشوک، دستگاه DR رادیولوژی برای عمل به مسئولیت اجتماعی به درمانگاه و مراکز درمانی شهرستان‌های عسلویه، کنگان و جم تحویل داده شد.

رونمایی از دو محصول پتروشیمی کارون: شرکت پتروشیمی کارون در ۲۴ آبان‌ماه از دو گرید جدید MTDA و KMT_10  به‌منظور متنوع‌سازی سبد تولید، تأمین نیاز صنایع تکمیلی، تکمیل زنجیره ارزش و افزایش تاب‌آوری در شرایط تحریم رونمایی کرد.

توزیع گسترده تبلت‌های دانش‌آموزی در منطقه پارس: شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۳۳ میلیارد ریال، اقدام به توزیع گسترده تبلت‌های دانش‌آموزی در شهرهای منطقه پارس جنوبی کرد.

آغاز صادرات فرآورده‌های پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس: در روزهای پایانی آبان‌ماه اعلام شد که نخستین محموله صادراتی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس فروخته شد.

اعتبار ۱۴۷ میلیارد ریالی پتروشیمی‌ها برای طرح‌های فرهنگی و اجتماعی در ماهشهر: پتروشیمی‌های ماهشهر در مسیر عمل به مسئولیت اجتماعی منطقه در سال ۹۹، اعتباری بالغ بر ۱۴۷ میلیارد ریال برای طرح‌های فرهنگی و اجتماعی در منطقه اختصاص دادند.

آتش‌سوزی در پتروشیمی خارک: واحد گاز مایع (ال‌پی‌جی) پتروشیمی خارک به‌دلیل هیدروکربن‌های تخلیه‌شده هنگام تعمیرات اساسی واحد، حوالی ساعت ۱۷ عصر ۲۹ آبان‌ماه دچار حریق و پس از حدود ۱۵ دقیقه مهار شد، اما متأسفانه در این حادثه، دو نفر از کارکنان فوت و سه نفر دچار سوختگی سطحی شدند.

تولید در پتروشیمی نوری با ۱۰۸ درصد ظرفیت اسمی: پتروشیمی نوری در هشت ماه سال ۹۹، ۸ درصد بیشتر از ظرفیت اسمی و ۱۵ درصد بالاتر از برنامه تولید داشت.

پتروشیمی در  ۹۹

**********

* آذر

جذب ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه‌ خارجی در پتروشیمی دنا: با امضای تفاهم‌نامه همکاری در یکم آذرماه، ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه خارجی برای طرح پتروشیمی دنا جذب شد.

جایگزینی و تعویض لوله‌های GRP آب دریا پتروشیمی پارس از سوی مبین انرژی: در آذرماه اعلام شد که شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس با هدف پایداری تولید شرکت پتروشیمی پارس، عملیات اجرایی جایگزینی و تغییر متریال لوله‌های قطور GRP آب دریای این شرکت به طول ۱۱۲۰ متر و قطر ۲۲۰ سانتی متر را با موفقیت اجرا کرد.

انتصاب مدیر سرمایه‌گذاری و رئیس امور بین‌الملل شرکت ملی صنایع پتروشیمی: یکم آذرماه، حسین علیمراد، مدیر پیشین سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان سرپرست امور بین‌الملل و شهرام رضایی به‌عنوان سرپرست جدید سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب شدند.

تحقق ۱۰۴ درصدی برنامه تولید پتروشیمی شهیدتندگویان: ۱۰۴ درصد برنامه‌های تولیدی پتروشیمی شهیدتندگویان، هم‌زمان با اجرای چند طرح رفع تنگناهای تولید و تعمیراتی، آبان‌ماه سال ۹۹ با تولید بیش از ۱۰۷ هزار تن محصول محقق شد.

انتصاب مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی: در آذرماه، حسن عباس‌زاده به‌عنوان سرپرست جدید مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی معرفی شد.

بهره‌برداری از پتروشیمی لردگان: پتروشیمی لردگان به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۷۵ هزار تن اوره و ۶۷۷ هزار تن آمونیاک در ۶ آذرماه با فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

اهدای ۲ هزار تبلت به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل شهرستان ماهشهر: مجتمع‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با هدف عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود در ۶ آذرماه، ۲ هزار تبلت به دانش‌آموزان منطقه اهدا کردند.

اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی پتروشیمی‌های منطقه پارس برای مقابله با کرونا: شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تهیه اقلام بیمارستانی و درمانی به‌منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا در جامعه پیرامونی در سال ۹۹ اختصاص داد.

بومی‌سازی تجهیزات دوار پتروشیمی کارون: براساس اعلام شرکت پتروشیمی کارون در آذرماه، تجهیزات پیچیده و فناورانه دوار در این زنجیره ایزوسیانات بومی‌سازی شد.

امدادرسانی پتروشیمی‌ها برای رفع آب‌گرفتگی مناطق مسکونی ماهشهر: در پی بارندگی‌ها و آب‌گرفتگی‌ها در منطقه ماهشهر در آذرماه، نیروهای امدادی، امکانات لجستیک و ماشین‌آلات سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای رفع آب‌گرفتگی به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند و امدادرسانی کردند. علاوه بر پشتیبانی فنی و مهندسی عملیات دفع آب‌های سطحی شهرستان ازسوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در نقاط مختلف، پتروشیمی‌ها میان آسیب‌دیدگان و خانواده‌های محاصره‌شده در آب بارندگی اخیر ماهشهر غذای گرم، بسته‌های غذایی خشک و بطری‌های آب معدنی از محل اعتبارات شورای راهبردی شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی توزیع کردند.

ابلاغ دستورعمل استقرار سامانه مدیریت شرایط اضطراری پتروشیمی‌های منطقه پارس: مدیریت اچ‌اس‌ئی شرکت ملی صنایع پتروشیمی دستورعمل تکمیلی استقرار سامانه مدیریت شرایط اضطراری پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را در ۲۳ آذرماه ابلاغ کرد.

امضای قرارداد اجرای طرح بازیابی گازهای مشعل پتروشیمی نوری: قرارداد اجرای طرح زیست محیطی بازیابی گازهای مشعل پتروشیمی نوری ۲۵ آذرماه با شرکت مهندسین مشاور ناموران به‌عنوان برنده مناقصه طرح «بازیابی گازهای مشعل» پتروشیمی نوری امضا شد.

تصویب چارت سازمانی و نمودار تفصیلی پتروشیمی بندر امام برای ورود به بورس: چارت سازمانی و نمودار تفصیلی پتروشیمی بندر امام برای ورود به بازار سرمایه در قالب ‏یک شرکت تصویب شد.

رونمایی از ۲ محصول جدید پلی‌اورتان پتروشیمی کارون: شرکت پتروشیمی کارون با هدف تکمیل زنجیره ارزش و متنوع‌سازی سبد تولید، برای نخستین بار محصول KHR-45 و محصول MDA را در ادامه تکمیل زنجیره ارزش محصولات MDI با هدف تأمین نیاز تولیدکنندگان میان‌دستی و پایین‌دستی داخلی رونمایی کرد.

افزایش ۱۵ درصدی تولید در پتروشیمی تبریز: تولید پتروشیمی تبریز با بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌های مجتمع از ابتدای سال ۹۹ تا ابتدای دی‌ماه نسبت به سال ۹۸، ۱۵ درصد افزایش یافت.

ثبت رکوردی تازه در تولید «رزین اپوکسی» پتروشیمی‌ خوزستان: شرکت پتروشیمی خوزستان در ۹ ماه سال ۹۹ موفق به ثبت رکوردی تازه در تولید «رزین اپوکسی» شد.

تحقق بیش از ۹۵ درصد برنامه تولید پتروشیمی بندر امام: پتروشیمی بندر امام در ۹ ماه سال ۹۹ بیش از ۳.۵ میلیون تن انواع محصول شیمیایی و پتروشیمیایی تولید کرد و موفق شد بیش از ۹۵ درصد برنامه تولید خود را محقق کند.

پتروشیمی در  ۹۹

**********

* دی

بازدید معاون وزیر نفت از طرح‌های پتروشیمی عسلویه: بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سفری دو روزه در دوم و سوم دی‌ماه به عسلویه، آخرین وضع طرح‌های باقیمانده از سبد جهش دوم و برخی از طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی را بررسی کرد.

بهره‌برداری از واحدهای الفین و گوگردزدایی پتروشیمی ایلام: واحدهای الفین و گوگردزدایی پتروشیمی ایلام با مجموع ظرفیت تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۸۶۶ میلیون یورو چهارم دی‌ماه با فرمان رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسیدند.

بهره‌برداری از پتروشیمی هگمتانه: پتروشیمی هگمتانه به‌عنوان نخستین تولیدکننده پی‌وی‌سی و پودر گرانول پزشکی در کشور با ظرفیت سالانه ۴۵ هزار تن، چهارم دی‌ماه با دستور رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسمی رسید.

بهره‌برداری از واحد سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه: واحد سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه با ظرفیت تولید سالانه ۴۰ هزار تن سولفات پتاسیم و ۵۰ هزارتن اسید کلریدریک در چهارم دی‌ماه با فرمان رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسمی رسید و رتبه جهانی ایران در تولید سولفات پتاسیم را از دوازدهم به نهم ارتقا داد.

برگزاری نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی: بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هفتم دی‌ماه در جمع خبرنگاران حاضر شد و از وضع بسیار مطلوب درآمد ارزی صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: در ۹ ماهه سال ۹۹ عرضه ارز صنعت پتروشیمی به سامانه نیما فراتر از برنامه بوده است.

همکاری پتروشیمی‌های عسلویه برای ساخت واحد مسکونی: تفاهم‌نامه ساخت ۲۳۰ واحد مسکونی مددجویی میان شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس با کمیته امداد امام‌خمینی (ره) دی‌ماه امضا شد.

بازدید معاون وزیر نفت از طرح‌های پتروشیمی ماهشهر: بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۱۶ دی‌ماه از طرح‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر بازدید کرد.

افزایش ۱۸ درصدی تولید محصولات «پلی‌اتیلن ترفتالات» ایران: شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان دی‌ماه اعلام کرد که نسبت تولید به ظرفیت نصب‌شده محصولات زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات این مجتمع در دو سال گذشته افزایش ۱۸ درصدی داشته است.

انتشار دستورعمل جدید تنظیم بازار محصولات پتروشیمی: هم‌زمان با بازنگری دستورعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، شیوه‌نامه فعالیت عاملان توزیع محصولات پتروشیمی ازسوی دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در دی‌ماه ابلاغ شد.

امضای تفاهم‌نامه ساخت پارک اوره رزینی لردگان: تفاهم‌نامه ساخت پارک اوره رزینی لردگان به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش ملامین و اوره و توسعه صنایع پایین‌دستی به‌عنوان طرح توسعه‌ای پتروشیمی لردگان با ۴۵ واحد در ۶ زون و مجموع ظرفیت کل‌ واحدها ۱۱۵ هزار تن در ۲۲ دی‌ماه امضا شد.

تحقق تعهد پتروشیمی‌ها به بخش کشاورزی: از ابتدای سال تا بیستم دی‌ماه ۹۹، بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن کود اوره از سوی مجتمع‌های پتروشیمی به بخش کشاورزی تحویل شد که افزایش ۳۰ درصدی تحویل کود اوره از سوی پتروشیمی‌ها به بخش کشاورزی را نشان داده است.

پتروشیمی تبریز صادرکننده نمونه سال ۹۹: پتروشیمی تبریز در ۲۲ دی‌ماه در مراسم بیست‌وچهارمین سالروز ملی صادرات، به‌عنوان صادرکننده نمونه سال ۹۹ انتخاب شد.

رونمایی از کتاب «پایداری شرکتی و مسئولیت اجتماعی» پتروشیمی نوری: هم‌زمان با برگزاری پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت کشور در دی‌ماه، از کتاب «پایداری شرکتی و مسئولیت اجتماعی (از تئوری تا عمل)» شرکت پتروشیمی نوری رونمایی شد.

کسب گواهینامه‌های استاندارد مدیریت یکپارچه توسط مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی: شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی پس از انجام ممیزی‌های‌ لازم، دی‌ماه موفق به کسب ویرایش جدید گواهینامه‌های استاندارد مدیریت یکپارچه (IMS) شد.

انتصاب مدیر شرایط اضطراری پتروشیمی‌های منطقه پارس: بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در پایان دی‌ماه در حکمی محمدرضا سمیعی را به‌عنوان مدیر جدید شرایط اضطراری پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس منصوب کرد.

افزایش ۶ درصدی تولید محصولات پتروشیمی در ۱۰ ماه سال: تولید محصولات پتروشیمی در ۱۰ ماه سال ۹۹ افزایش ۶ درصدی داشت.

پتروشیمی در  ۹۹

**********

* بهمن

بهره‌برداری از پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس: طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین تأسیسات جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت ایران با ظرفیت فرآورش روزانه بیش از ۵۶ میلیون مترمکعب و سرمایه‌گذاری ۳.۴ میلیارد دلار در دوم بهمن‌ماه با فرمان رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید تا رویای تاریخ ۱۱۰ ساله صنعت نفت در جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت، گازهای مشعل و منابع عظیم گازهای غنی در استان‌های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد را عینیت ببخشد.

قدردانی استاندار خوزستان از خدمات هلدینگ خلیج‌فارس: غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان از خدمات چشم‌گیر هلدینگ خلیج‌فارس در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به اهالی شهرستان بهبهان قدردانی کرد.

برگزاری بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی: بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار «نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی» از سوم بهمن‌ماه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

پارگی لوله در پتروشیمی خراسان: یک تجهیز واحد آمونیاک که شامگاه دوم بهمن‌ماه به‌دلیل سرمای شدید دچار یخ‌زدگی شده بود، ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه روز سوم بهمن‌ماه براثر ورود گاز دچار ترکیدگی شد و صدای شدیدی همراه با خروج بخارات آب رخ داد. این حادثه هیچ‌گونه خسارت جانی و جراحتی در پی نداشت.

بازدید معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از نمایشگاه نفت: بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی چهارم بهمن‌ماه از شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و سازندگان داخلی در سالن‌های ۱۰، ۱۱ و ۳۸ بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بازدید کرد و از ایجاد دفتر توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی خبر داد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری آرین‌متانول و یک شرکت دانش‌بنیان: تفاهم‌نامه توسعه همکاری شرکت‌های آرین متانول و نفت‌ و گاز سرو به‌دنبال امضای قرارداد خرید کاتالیست ایرانی برای طرح پتروشیمی آرین‌متانول پنجم بهمن‌ماه در حاشیه سومین روز نمایشگاه نفت امضا شد.

مشارکت کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پویش هر تبلت یک مدرسه: کارکنان ستاد شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در پویش هر تبلت یک مدرسه مشارکت کردند.

درگذشت حسن بیگی؛ از مدیران نام‌آشنای صنعت پتروشیمی: حسن بیگی، از مدیران نام‌آشنا و با سابقه درخشان و تأثیرگذار در توسعه صنعت پتروشیمی کشور در ۱۴ بهمن‌ماه درگذشت و بار دیگر صنعت پتروشیمی در سال ۹۹ داغدار شد. روحش شاد و قرین رحمت الهی.

عرضه نخستین محصول تولیدی پتروشیمی هگمتانه در بازار: نخستین محصول تولیدی پودر پی.وی.سی با درجه پزشکی و دارای استانداردهای جهانی در بهمن‌ماه در بازار عرضه شد.

آغاز عملیات اجرایی طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب: عملیات اجرایی احداث طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب به‌عنوان نخستین طرح تولید پلی‌پروپیلن از گاز طبیعی در کشور با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن محصول نهایی پلی‌پروپیلن ۱۸ بهمن‌ماه با فرمان معاون اول رئیس‌جمهوری آغاز شد.

برگزاری چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست: چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست با شعار «کسب‌وکار جهانی» از ۱۹ بهمن‌ماه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

روشن شدن مشعل پتروشیمی سبلان: مشعل پتروشیمی سبلان به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی در ۲۱ بهمن‌ماه روشن شد.

تولید پتروشیمی مرجان با ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی: پتروشیمی مرجان پس از اتمام موفقیت‌آمیز تعمیرات اساسی در ۲۲ بهمن‌ماه، رکورد ۱۰۰ درصدی تولید را ثبت کرد.

بهره‌برداری از پروژه افزایش ظرفیت واحد تولید پلی‌اتیلن شرکت پتروشیمی تبریز: پروژه افزایش ظرفیت واحد تولید پلی‌اتیلن شرکت پتروشیمی تبریز در ۲۳ بهمن‌ماه به بهره‌برداری رسید.

هلدینگ خلیج‌فارس برترین شرکت ایران: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در بیست‌وسومین سال رتبه‌بندی شرکت‌های ایرانی «IMI-100» ضمن دستیابی به رتبه برترین شرکت ایرانی در میان ۵۰۰ شرکت برتر کشور موفق به کسب پنج عنوان شرکت پیشرو، بالاترین رتبه فروش، بالاترین ارزش افزوده، بیشترین سودآوری، بیشترین صادرات و دومین رده بالاترین ارزش بازار در میان شرکت‌های ایرانی در بهمن‌ماه شد. افزون‌ بر این، شرکت‌های پتروشیمی نوری، پارس، مبین انرژی خلیج‌فارس، آریاساسول و تندگویان نیز به‌عنوان زیرمجموعه این هلدینگ موفق به کسب افتخارات متعدد برای این شرکت شدند.

صدور نخستین محموله از محصولات پتروشیمی لردگان: نخستین محموله از محصولات شرکت پتروشیمی لردگان در روزهای پایانی بهمن‌ماه صادر شد.

برگزاری دومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی: دومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی از ۲۷ بهمن‌ماه به‌مدت سه روز در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار شد.

امضای ۴ تفاهم‌نامه همکاری پتروشیمی لردگان با صنعتگران داخلی: شرکت پتروشیمی لردگان در حاشیه دومین نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، ۲۸ بهمن‌ماه چهار تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های اهتمام جم، دیلمان فیلتر، بافندگی نور و کوشاتوربورکمپرسور سپاهان به‌صورت جداگانه امضا کرد.

امضای تفاهم‌نامه ۱۵ هزار میلیاردی بانک تجارت و هلدینگ خلیج‌فارس: ۲۸ بهمن‌ماه در همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، تفاهم‌نامه ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای ارائه انواع خدمات مالی و بانکی به سازندگان، تأمین‌کنندگان ماشین‌آلات، تجهیزات، ‏قطعات، تأسیسات نصب و ساختمان و پیمانکاران هلدینگ و شرکت‌های تابع، بین بانک تجارت و هلدینگ خلیج‌فارس امضا شد.‏

امضای ۷ تفاهم‌نامه شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس با دانش‌بنیان‌ها: در حاشیه دومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در ۲۸ بهمن‌ماه، شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس هفت تفاهم‌نامه به ارزش بیش از ‏‏۸۶ میلیون یورو با سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی امضا کرد.

امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای حمایت مالی دانش‌بنیان‌ها برای ساخت داخل در پتروشیمی: ۲۸ بهمن‌ماه در حاشیه دومین همایش و نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین هلدینگ خلیج‌فارس، صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک تجارت به‌منظور اجرای ‏قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسه‌های دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات و فراهم کردن زمینه همکاری‌های ‏سازنده برای حمایت از توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌ها و تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان امضا شد.

امضای تفاهم‌نامه استفاده حداکثری از توان داخل در اجرای مگاپروژه پتروشیمی الماس ماهشهر: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران به‌منظور استفاده حداکثری از توانمندی شرکت‌ها و سازندگان داخلی برای اجرای مگاپروژه ۲.۷ میلیارد دلاری پتروشیمی الماس ماهشهر در حاشیه دومین همایش و نمایشگاه تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در ۲۹ بهمن‌ماه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

امضای دو تفاهم‌نامه از سوی پتروشیمی شهیدتندگویان: تفاهم‌نامه ساخت کاتالیست انحصاری «پالادیوم» به شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و قرارداد افزایش و متنوع‌سازی گرید بطری این شرکت با فاینانس ایرانی در حاشیه نمایشگاه و همایش تخصصی ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در ۲۹ بهمن‌ماه امضا شد.

امضای تفاهم‌نامه ساخت آخرین کاتالیست زنجیره اوره و آمونیاک: در حاشیه نمایشگاه و همایش تخصصی ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در ۲۹ بهمن‌ماه، ساخت آخرین کاتالیست مصرفی محصولات زنجیره اوره و آمونیاک با امضای تفاهم‌نامه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی واگذار شد.

امضای دو تفاهم‌نامه از سوی پتروشیمی ارغوان‌گستر ایلام برای تأمین تجهیزات: پتروشیمی ارغوان‌گستر ایلام برای تأمین تجهیزات مورد نیاز در حاشیه نمایشگاه و همایش تخصصی ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در ۲۹ بهمن‌ماه دو تفاهم‌نامه با دو شرکت داخلی امضا کرد.

امضای دو تفاهم‌نامه پتروشیمی بندر امام با شرکت‌های داخلی: در ۲۹ بهمن‌ماه در حاشیه نمایشگاه و همایش تخصصی ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، پتروشیمی بندر امام با شرکت مهرتاش سپاهان تفاهم ساخت روغن پلانجر واحد ‏LDPE‏ و ساخت پایدارکننده ‏پلیمری ایرگافوس واحد ‏HDPE‏ و با شرکت آراد صنعت ماهان تفاهم ساخت ماده شیمیایی ‏DILAUROGL PEROXIDE‏ واحد ‏پی‌وی‌سی، ساخت آغازگر ‏K32‎‏ واحد ‏LDPE‏ و ساخت کاتالیست ‏PO‏ واحد ‏LDPE‏ امضا کرد.‏

امضای تفاهم‌نامه ساخت واحدهای الفینی: شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی برای دستیابی به دانش فنی طراحی واحدهای الفینی در دومین همایش و نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی یک تفاهم‌نامه همکاری با انستیتو الفین دانشگاه تربیت مدرس امضا کرد.‏

امضای سه قرارداد شرکت پتروشیمی دهدشت با داخلی‌ها: در دومین همایش و نمایشگاه تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، قرارداد ساخت راکتورهای پروژه پتروشیمی دهدشت با شرکت آذرآب، قرارداد ساخت ‏columns‏ و ‏pressure vessels‏ ‏و ‏process‏ با شرکت فاتح صنعت پتروپارس و قرارداد ساخت ‏refrigeration unit‏ با شرکت نارگان کسری‌وند‎ ‎امضا شد.‏

امضای ۷ تفاهم‌نامه داخلی‌سازی پتروشیمی خوزستان: پتروشیمی خوزستان در حاشیه همایش و نمایشگاه تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، همسو با سیاست داخلی‌سازی و تولید گریدهای جدید محصولات خود، هفت تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان ایرانی برای داخلی‌سازی امضا کرد.‏

افزایش ۹۵ درصدی درآمد پلیمر آریاساسول: شرکت پلیمر آریاساسول در دوره ۱۱ ماهه منتهی به بهمن ۹۹ مبلغ ۱۵۴,۷۳۶ میلیارد ریال فروش محقق کرد که نسبت به دوره مشابه پارسال با رشد ۹۵ درصدی همراه بود.

پتروشیمی در  ۹۹

**********

* اسفند

انتصاب رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با صدور حکمی در روزهای نخستین اسفندماه، محمد متقی را به‌عنوان سرپرست دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی این شرکت منصوب کرد.

کمک ۴ میلیارد ریالی پتروشیمی گچساران به زلزله‌زدگان سی‌سخت و دنا: شرکت پتروشیمی گچساران به‌دنبال وقوع زلزله در مناطق سی‌سخت و دنا، ۴ میلیارد ریال به مردم این منطقه کمک کرد.

بهره‌برداری از پتروپالایش کنگان: واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد تأمین خوراک پتروشیمی‌ها با ظرفیت تولید سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول و درآمد یک میلیارد دلاری برای کشور در ۱۱ اسفندماه با فرمان رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید.

آغاز عملیات اجرایی ساخت طرح پتروشیمی کیان: عملیات اجرایی ساخت طرح پتروشیمی کیان به‌عنوان یکی از راهبردی‌ترین پتروشیمی‌های کشور همسو با توسعه پایدار صنعت پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده بالا با حجم سرمایه ۳.۵ میلیارد یورو  ۱۱ اسفندماه با فرمان رئیس‌جمهوری آغاز شد.

درخشش پتروشیمی‌ها در بیست‌ودومین همایش واحدهای صنعتی سبز: بیست‌ودومین همایش واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز کشور ۱۲ اسفندماه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در سالن همایش‌های سازمان محیط زیست تهران برگزار شد که پتروشیمی‌های مارون، فن‌آوران، لاله، امیرکبیر، زاگرس، پارس، کاویان، پلی‌پروپیلن جم، مبین انرژی خلیج‌فارس، نوری، تبریز، ایلام و لرستان در میان برگزیدگان این همایش بودند.

قدردانی از هلدینگ خلیج‌فارس در نشست سراسری مسئولیت‌پذیری اجتماعی و فرهنگ سازمانی: در سومین نشست سراسری مسئولیت‌پذیری اجتماعی و فرهنگ سازمانی، از مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به‌دلیل اقدام‌های متعدد این هلدینگ در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی قدردانی شد.

درخشش پتروشیمی جم در جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی: پتروشیمی جم در جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی با ارائه دو محصول نوآورانه «بازطراحی و جایگزینی تیپ برنرهای کوره گازی ۱۰۱ واحد الفین» و «طراحی و توسعه گرید پلی‌اتیلن سبک خطی LL235F6» گواهینامه و لوح زرین جشنواره را کسب کرد.

تولید واحد الفین پتروشیمی بندر امام برای نخستین بار با ظرفیت اسمی: در نیمه اسفندماه اعلام شدکه پتروشیمی بندر امام در واحد الفین خود موفق شد با استفاده بهینه از خوراک ورودی و تغییر آرایش کوره‌های واحد، شاخص تولید محصول این واحد را نسبت به خوراک دریافتی به بیش از ۹۰ درصد برساند و تولید با ظرفیت اسمی در الفین این مجتمع را برای نخستین بار ثبت کند.

تصویب آیین‌نامه ساخت واحدهای پتروشیمی ویژه انتقال پروپیلن: هیئت وزیران آیین‌نامه احداث واحدهای میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی برای انتقال پروپیلن تولیدی به کشور را در ۱۷ اسفندماه تصویب کرد.

آغاز عملیات اجرایی ساخت سالن ورزشی شهدای نایبند در روستای هاله عسلویه: عملیات اجرایی احداث سالن ورزشی سرپوشیده شهدای نایبند در روستای هاله از توابع بخش چاه‌مبارک شهرستان عسلویه از سوی شرکت پلیمر آریاساسول با هدف محرومیت‌زدایی در ۲۰ اسفندماه آغاز شد.

ثبت اختراع فرآیند تولید پلی‌پروپیلن گرید رندوم کوپلیمر و محصول آن از سوی پتروشیمی شازند: پتروشیمی شازند برای نخستین بار در جهان، موفق به ثبت اختراع فرآیند تولید پلی‌پروپیلن گرید رندوم کوپلیمر و محصول آن در فناوری بازل برای استفاده در ساخت سیلندر سرنگ انسولین و سرنگ سه‌تکه شد.

ابلاغ تصویب‌نامه دولت برای اجرای طرح‌های افزایش تولید پروپیلن: ۲۳ اسفندماه، تصویب‌نامه هیئت وزیران با هدف افزایش تولید محصول باارزش پروپیلن و مدیریت متانول تولیدی در کشور ابلاغ شد.

ثبت رکورد تازه سودآوری و تولید در پتروشیمی اروند: پس از رکوردشکنی تولید کلر در دی‌ماه امسال، رکوردشکنی تولید E-PVC در بهمن‌ماه، تحقق سود خالص معادل ۱۲۸ درصد نسبت به بودجه مصوب و ۲۲۸ درصدی نسبت به سال ۹۸، رکوردی تازه در پتروشیمی اروند ثبت شد.

تولید حداکثری با ظرفیت اسمی در واحد MTBE پتروشیمی بندر امام: شرکت پتروشیمی بندر امام با تلاش انجام‌شده در مجتمع کیمیا موفق شد برای دومین سال پیاپی در واحد MTBE تولید حداکثری با ظرفیت اسمی را محقق کند.

ثبت رکورد تولید ۱۰۰ هزار تن محصول در واحد بوتادین پتروشیمی جم: واحد بوتادین شرکت پتروشیمی جم در روزهای پایانی سال ۹۹ موفق به ثبت رکورد تولید ۱۰۰ هزار تن محصول ۱ و ۳ بوتادین در سال شد.

پتروشیمی در  ۹۹

کد خبر 314770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =