ربات‌ها تهدیدی برای اشتغال کارکنان صنایع نفت و گاز جهان

ربات‌ها اشتغال صدها هزار نفر از کارکنان صنعت نفت و گاز را تا سال ۲۰۳۰ به مخاطره می‌اندازند.

به گزارش خبرگزاری راشاتودی، بررسی جدید مؤسسه تحقیقاتی ریستاد انرژی نشان می‌دهد که احتمال دارد ربات‌ها شغل یک‌پنجم کارگران نفت و گاز سراسر جهان را در ۱۰ سال آینده از آنها بگیرند، زیرا شرکت‌های بسیاری در حال روی آوردن به اتوماسیون برای کاهش هزینه‌ها هستند.

براساس گزارش ریستاد انرژی پیش‌بینی شده است که حداقل ۲۰ درصد مشاغل در بخش‌هایی مانند حفاری، پشتیبانی عملیاتی و نگهداری، تا سال ۲۰۳۰ به ربات‌ها واگذار می‌شوند. این مسئله بر بیش از ۴۰۰ هزار شغل در کشورهای عمده تولیدکننده انرژی تأثیر خواهد گذاشت.

برآوردهای ریستاد انرژی نشان می‌دهد کارکنان روسیه و آمریکا بیشترین آسیب را از جایگزینی ربات‌ها در سراسر صنعت نفت خواهند دید و به ترتیب ۲۰۰ هزار و ۱۴۰ هزار نفر شغل خود را در این کشورها از دست می‌دهند.

در این گزارش درباره از دست رفتن احتمالی مشاغل در عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیا اطلاعاتی نیامده است.

استفاده از ربات‌ها در عملیات‌های کشف، نگهداری و تعمیرات به‌ویژه در فعالیت‌های دریایی در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه اپراتورها قرار گرفته است.

در حالی که هیچ کارگری از اینکه یک روبات جایش را بگیرد خوشحال نخواهد شد، کارفرمایان آنها از این انتقال سود می‌برند.

برآوردهای ریستاد انرژی نشان می‌دهد ربات‌ها می‌توانند در ۱۰ سال هزینه حفاری را چند میلیارد دلار کاهش دهند، برای نمونه کاهش نیروی کار در فعالیت‌های حفاری در دریا و خشکی ۷ میلیارد دلار برای شرکت‌های آمریکایی سود در پی خواهد داشت.

کد خبر 314966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =